0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Brug åndedrættet bevidst, når du arbejder. Du vil hurtigt mærke forskellen

Hvis du mærker stressen snige sig ind på dig, eller du har svært ved at holde fokus på den opgave, du er i gang med at løse på jobbet, så brug et par minutter på at trække vejret. To eksperter guider dig til, hvordan du skal gøre.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Philip Ytournel/POLITIKEN
Foto: Philip Ytournel/POLITIKEN
Sundhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Sundhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Hvor ofte tænker du egentlig over, hvordan du trækker vejret?

Når du når til slutningen af denne artikel, vil det muligvis undre dig, hvor lidt opmærksomhed du normalt ofrer på den kæmpestore ressource, som dit åndedræt rent faktisk udgør.

Du trækker vejret omkring 20.000 gange om dagen, og langt det meste af tiden foregår det fuldkommen ubevidst. For eksempel sker det helt automatisk, at du trækker vejret hurtigere, når du løber eller på anden vis anstrenger dig fysisk, fordi kroppen har brug for ekstra energi.

Men du kan også drage fordel af at ændre vejrtrækningen i andre tilfælde, som når du oplever, at du har svært ved at bevare koncentrationen om dit arbejde eller føler dig stresset over en opgave, der driller og skal gøres færdig inden for kort tid. Her sker ændringen i vejrtrækningen ikke automatisk, ligesom når du løber, men hvis du beslutter dig for at tage en række rolige, dybe åndedrag, så kan det gøre en markant forskel for dit stressniveau og din evne til at fokusere.

Den optimale effekt på puls og hjerterytme opnår du ved at trække vejret fem en halv gang i minuttet, oplyser psykolog Vibeke Lunding-Gregersen, medforfatter til bogen ‘Hjernen på overarbejde’ og vært på podcasten af samme navn. Tæl til fem på indåndingen og til fem på udåndingen. Du vil sikkert føle, at det går meget langsomt; for de fleste af os vil det være omkring halvt tempo af normalt. Øv dig eventuelt i at gøre udåndingen lidt længere end indåndingen, hvis du vil gøre det helt optimalt. Tre minutters dybe vejrtrækninger er rigeligt til, at du vil mærke forskellen med det samme, lover hun.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

    Alt om Corona­virus

Læs mere