Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Friske bremsespor på vej mod barrieren - der er stadig cyklister, der tror, at de skal fortsætte lige ud på Inderhavnsbroen.
Foto: Mikael Colville-Andersen

Friske bremsespor på vej mod barrieren - der er stadig cyklister, der tror, at de skal fortsætte lige ud på Inderhavnsbroen.

iBYEN
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Internationalt arkitekturwebsite kalder inderhavnsbroen 'a stupid stupid bridge'

Komisk overkompliceret og mod grundlæggende designprincipper: Artikel på Archdaily lægger ikke fingrene imellem.

iBYEN
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Webstedet Archdaily, det mest besøgte internetsite om arkitektur i verden, har publiceret, hvad der kun kan betegnes som en sønderlemmende kritik af et af Københavns nyeste vartegn: Den skandaleramte, stærkt forsinkede Inderhavnsbro, der åbnede i juli sidste år.

Under overskriften 'Københavns seneste cykelinfrastruktur er en åndssvag åndssvag bro' kritiserer sitet broen for at være en 'komisk overkompliceret' konstruktion, der ikke respekterer de mest basale normer for cykelkultur, infrastruktur og trafik.

Hvis du bliver nødt til at sætte advarselsskilte på dit design, så er det et elendigt design. Punktum

Blandt andet takket være et svingende design, hvor du som cyklist skal dreje først til venstre, så til højre på broen, en konstruktionsvalg der kan få cyklister til at vælte i glat føre og, ja,  sågar være ved at køre i havnen, fordi de fortsætter lige ud i stedet for at svinge. Et af billederne på Archdaily viser en mængde af sorte bremsespor, hvor folk ved et uheld er fortsat lige ud ad broen mod glasbarrieren i midten for i sidste øjeblik at katastrofebremse.

»Myndighederne har opdaget, at det er problem og har klasket et stort rød og hvidt advarselsskilt op for hjælpe folk til at forstå, at de er op vej mod en væg. Hvis du bliver nødt til at sætte advarselsskilte på dit design, så er det et elendigt design. Punktum«.

Dansker bag kritik

Det internationale website, der har 13 millioner besøg om måneden, har ikke bare tilfældigt kastet deres had på den københavnske cykelbro. Indlægget er nemlig skrevet dansk-canadieren Mikael Colville-Andersen, der er byplanlægningsekspert og driver firmaet Copenhagenize, der rådgiver byer rundt omkring i verdenen i at blive mere cykelkultur-venlige (firmaet tæller Barcelona, Dublin, Luxembourg, Liverpool og Bordeaux blandt sine klienter).

Colville-Andersen er ikke den første, der har hudflettet broen - ord som 'kluntet', 'øjebæ' og andet har været brugt. Broen er dog på andre måder en tordnende succes med op mod 16.000 daglige brugere, langt mere end Københavns kommune havde forestillet sig. Ifølge Colville-Andersens kritik begår broens arkitekter mange dødssynder mod de 'best practices'-tommelfingerregler for broer til cyklister, der har været etableret siden 1920'erne, heriblandt fornævnte skarpe sving og en for stejl stigning, hvor enkelte cyklister må stå af og trække, mens de fleste af os andre møver os op.

Arkitekterne orkede tilsyneladende ikke at researche sig frem til det fakta, at vi har 40.000 ladcykler fyldt med børn og varer i København

»Arkitekten tænkte formentlig 'cykel' og et mentalt billede af en fyr i spandex på en racercykel poppede op i hans hoved (...) den er ikke designet til en mainstream cykelby, og arkitekterne orkede tilsyneladende ikke at researche sig frem til det fakta, at vi har 40.000 ladcykler fyldt med børn og varer i København«, skriver Colville-Andersen.

Bling og falsk innovation

Samtidig er broen så teknisk kompliceret og dermed skrøbelig, at den kan ende med ikke at fungere en del af tiden. Og måske dele skæbne med Hörn-broen i Kiel, en bro der klappes sammen som en harmonika, og som havde så mange problemer, at man måtte bygge en anden bro ved siden af til de tidspunkter, hvor Hörn-broen var ude af funktion.

»Broen er ikke andet end 'skade-arkitektur': en skinnende genstand, der har fundet gunst hos dem, der valgte den, forført som de var, af bling og falsk innovation i stedet for at lade sig guide af tidsløs rationalisme og grundlæggende designprincipper. Den følger i den triste tradition af 'squiggletecture', hvor broer og andre faciliteter designes af arkitekter, der ikke forstår brugerne«, skriver Archdaily (Squiggletecture er det nedgørende begreb for f.eks. broer og andre trafikårer, der bugter og drejer sig unødigt af æstestiske årsager).

Du kan læse den fulde kritik ved at klikke her.

Læs mere:

Annonce

IBYEN

Ibyen guider:  Her er 20 af de bedste gratis oplevelser i København

Ibyen guider:  Hvor skal man spise is i København denne sommer? Her er 13 virkelig gode bud

Caféen Snacks & Blues på Guldbergsgade på Nørrebro i København.

Ibyen Cheap Eats:  Her er de 20 bedste serveringer i København, der gør dig mæt for max 100 kr.

Herman H.J. Lynges antikvariat på Silkegade i indre København er Skandinaviens ældste antikvariat.

Henrik Palle guider:  Her finder du Københavns bedste antikvariater

Ibyen klæder dig på:  Her er de bedste loppemarkeder i København


    Anmeldelser af forskellige madboder på Københavns nye madmarked Reffen på Refshaleøen. 

Få overblik:  Her er oversigten over alle Københavns madmarkeder

»Må man ta' hunden med sig ind i himlen...?«. Ibyen guider til byens bedste karaokedestinationer.

Den store karaoke-guide:  Hvad skal I synge? Og hvor? Ibyen og musikanmelderne guider

Der er masser af folkekøkkener i København. Vi guider til 9 af dem.

Spis billigt ude:   Her er 9 folkekøkkener i København

På Darcy's Kaffe i Blågårdsgade på Nørrebro er både kaffen og læsestoffet værd at komme efter.

Syv hyggelige boghandlere:  Her serverer de byens bedste læsestof til kaffen

På Restaurant Trio i Axel Towers er udsigten god, selv når man sidder på tønden.

Guide til Københavns tag­restauranter:  Her kan du spise, drikke og ... ja, tisse med en udsigt

Kafeteria på Statens Museum for Kunst
er bare én af byens nye forbedrede museumscafeer.

Guide:   Her er Københavns bedste museumscafeer