Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Kaos? Trods trængslen på Værnedamsvej er der på fem år kun registreret fem påkørsler af parkerede biler og ingen personskader.
Foto: Ditte Valente

Kaos? Trods trængslen på Værnedamsvej er der på fem år kun registreret fem påkørsler af parkerede biler og ingen personskader.

Byliv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Miseren om Værnedamsvej: Parisisk kaos eller sikker cykelvej?

Debatten om handelsgadens fremtid kører heftigt mellem politikere og butiksejere.

Byliv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Tidligt fredag formiddag glider den sorte varevogn med noget besvær ind på det lille stykke asfalt langs fortovet, som de parkerede cykler på Værnedamsvej har efterladt, mens ejerne spiser havregrød eller drikker kaffe på Granola.

Blomsterhandler Martin Reinicke retter op, trykker let på speederen og lister snuden en anelse fremad. Vognen får fat i den nærmeste cykel, der letter et par centimeter fra asfalten for derefter at blive lempet ned på jorden igen.

Så er både bilen og cyklen parkeret, og blomsterhandleren kan begynde at tømme bilen for bambus, roser og benved.

Den sjove by
Det er den slags daglige situationer på Værnedamsvej, der lige nu får politikere og lokale til at diskutere, om den lille strimmel storby mellem Gammel Kongevej og Frederiksberg Allé skal have lov at beholde sit parisiske kaos med dobbeltrettet biltrafik og tusindvis af cyklister og fodgængere, eller om gaden skal indrettes til gå- eller cykelgade.

Kommunegrænsen mellem Frederiksberg og København går cirka midt på Værnedamsvej.

Nu har de to kommuner fået lavet fem forslag til, hvordan man kan forbedre de bløde trafikanters vilkår, når det gælder delebarnet Værnedamsvej.

Forslagene tæller to varianter af en ensretning med modstrømscykelsti, en sivegade, en cykelgade og en gågade.

»Det er hovedstadens fremtid, der står på spil«, mener arkitekt Erik Juul, der drikker sin kaffe i gaden hver morgen. I de seneste tyve år har han boet i Tullinsgade, der rammer Værnedamsvej cirka midtvejs. I mellemtiden er Værnedamsvej bare »blevet federe og federe»«.

»Og det er jo, fordi der ikke er blevet gjort noget for at skabe orden. Den sjove by er der, hvor mange mennesker og mange funktioner er samlet på lidt plads. Værnedamsvej er allerede en sivegade. Trafikken siver, for den kan ikke andet. Forholdene tvinger os til at tage hensyn til hinanden. Og folk må tage til Virum, hvis de vil have ro og regelmæssighed«.

Vehrna-dams-vey
Internationale magasiner som Wallpaper og Monocle har omtalt Værnedamsvejs charme, CNN har udpeget gaden som en god grund til at besøge København, og i denne måned har Easyjets magasin Traveller brugt seks sider på at lovprise stemningen og forretningerne i den smalle, travle gade, som man ifølge Traveller på engelsk udtaler »vehrna-dams-vey«.

Med bredere fortove eller en gågade ville indehaveren af Granola, Leif Thingtved, få mulighed for udeservering og betydelig større omsætning. Men det er han ikke interesseret i.

»Når man laver gågade, forsvinder dagligvarebutikkerne og bliver erstattet af værtshuse, pizzabarer, pis og bræk. Vi er glade for vores lille miljø. Det er de sidste 180 meter storby i København. Og den sidste gade, hvor der er butikker på begge sider og liv hele dagen«, siger han.

Rundt om hjørnet har Leif Thingtved indrettet hotel i et lille hus på Tullinsgade. I stuen er der café og på førstesal hotellets eneste værelse. Det lejer han ud til et hav af nationaliteter under sloganet ’Tæt på Hovedbanegården – langt fra Strøget’.

»Man vil lave byen om til et fritidsrum, hvor der skal være bænke og pladser og træer over det hele. Men livet på Værnedamsvej er skabt af folk, der arbejder. Og vi har sgu ikke tid til at sidde på de bænke. Ingen gider gågader. Det er rigtigt, at der er kaos i gaden. Men det varer altid højst to minutter, så er det overstået. Og mærkeligt nok kan man altid finde en parkeringsplads«, siger han.

Siden august har butikkerne fået en smagsprøve på, hvad en ensretning af gaden vil betyde. Da blev Værnedamsvej lukket for indkørsel fra Gammel Kongevej, fordi en ejendom på hjørnet er under renovering.

Siden har færre hentet frokost i den vietnamesiske takeaway, der primært sælger dansk smørrebrød. Og færre har hentet kaffe på Granola, fordi det er for besværligt at komme dertil.

Ikke en skid fantastisk
Et par husnumre længere henne er Martin Reinicke ved at stille sine varer ud. I et cykelskur fra 1910 sælger han græskar, ranunkler, roser og vintergrene med røde bær. Det hele er arrangeret på smalle trækasser tæt op ad facaden, så postbuddet stadig kan trække sin cykel forbi.

Martin Reinicke håber, at gaden bliver ensrettet. Så ville man få dobbelt så mange parkeringspladser, fordi der er i dag er standsning forbudt i den ene side af gaden.

»Der er nogle, der synes, det her er fantastisk, fordi det minder om Paris. Jeg synes ikke, det er en skid fantastisk. Bilerne holder i tomgang herude, og jeg får al osen lige ind. Vi har brug for bilerne, men i dag er der for mange af dem«, siger han.

Som privatperson ville han helst have en bilfri by. Men som forretningsdrivende er han afhængig af, at han kan køre til og fra med store planter og bestillinger.

»Det her er en dagligvareforretning, og den slags kan ikke leve på en gågade. Men jeg kunne godt tænke mig noget beplantning i gaden, der kunne give en anden slags liv, i stedet for trafikkaos og folk, der råber og skriger ad hinanden«, siger han.

Gode steder på Værnedamsvej

Døden for dyreklinikken
På den anden side af vejen, på københavnersiden, holder dyreklinikken Le Chic Dog til. Lige nu sælger butikken mest dynejakker, trøjer og pelse til områdets hunde, mens sommeren er sæson for T-shirts og undertrøjer.

Den franske dyrlæge er optaget af en operation, men sygeplejerske Michael Martinussen fortæller, at det vil »være døden« for dyreklinikken, hvis man om et par år kun kan gå eller cykle op og ned ad Værnedamsvej.

»Du kan ikke komme herfra med en nyopereret labrador på 40 kilo, hvis du ikke har en bil holdende udenfor. Og hvis folk ikke kan slæbe de tunge sække med hundefoder ud i bilen, så går det hele over til nethandel«, siger han.

På den smalle stribe fortov uden for Café Viggo i den nordlige ende af gaden sidder Annelise Ito og Ib Thomsen og nyder deres formiddagskaffe i to høje glas. Det gør de hver dag og helst udendørs, hvor man også kan få sig en smøg.

De to er genboer i Schønbergsgade lige på den anden side af Gammel Kongevej.

Folk må tage til Virum, hvis de vil have ro og regelmæssighed

»Det er så drønhyggeligt, jeg elsker denne her gade. Jeg tror slet ikke, jeg gad at drikke min kaffe her, hvis det var en gågade«, siger Annelise Ito, der sætter endnu mere pris på sin formiddagskaffe, efter at hun er blevet førtidspensionist. For det lille møde hver formiddag betyder også, at man kommer ud og bliver ventileret og får hilst på nogle mennesker.

Værnedamsvej kan stadig prale af 44 butikker, herunder en ostehandler, en fiskehandler og en grønthandler.

Hver morgen læsser diplomatbilerne børn af til den franske skole, Prins Henriks Skole, der underviser 38 forskellige nationaliteter. Det skaber også omsætning i gaden, eksempelvis i Helges Ost, hvor indehaveren Allan Hendriksen skriver børnene for deres indkøb.

»Når der er skoleferie, falder min omsætning. Mange af børnene henter rugbrødssandwich for 45 kroner om dagen, og hver fjortende dag kommer forældrene så og betaler regningen og køber den ost, de selv skal bruge«, fortæller han.

Ostehandleren er ikke interesseret i nogen trafiksanering. Den midlertidige ensretning betyder nemlig, at »folk hamrer igennem med 80 i timen«.

»Kaos er fedt«
Skolebørnene køber ikke rigtig noget vin. Men Henrik Bay fra Juul’s Vinhandel »fryder sig«, hver gang en fransk skoleklasse kommer forbi i trafiksikre selvlysende veste.

Juul's Vinhandel har ligget i gaden siden 1926, beskæftiger 12 mennesker i butikken og ni på lageret i Rødovre. Hver morgen tilbagelægger Henrik Bay og hans store overskæg de 50 meter fra vinhandlen til Granola for at hente en dobbelt cortado.

»Og så hilser jeg jo på folk undervejs. Det er ligesom at være hjemme på Stevns«, siger Henrik Bay, der sælger 150 slags gin, 750 forskellige flasker whisky og 300 slags rom. Den slags skal helst kunne lægges direkte ud i bagagerummet, så han vil gerne beholde bilerne i gaden.

»Man skal ikke være bange for kaos, kaos er fedt. Det er pissehamrende besværligt, men det er også sjovt. Selvfølgelig kunne man forbedre forholdene lidt, men den der konforme måde at tænke på er ikke er til at holde ud. Der skal kunne komme en fejemaskine igennem, og folk skal kunne sidde på en bænk. De tænker ikke på den dynamik, der er i gaden, som er sindssyg. Men for helvede – der er jo steder nok, der ikke er sindssyge«.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Reklamemand Søren Grønborg er blandt de kunder, der hver morgen drikker kaffe på Granola på vej til arbejde. Han trænger heller ikke til at se den begrønning af gaden, som der tales om i kommunernes rapport om Værnedamsvej.

»Vi skal ikke have nogen galvaniserede blomsterkrukker her. Det er netop på grund af det autentiske og det uregulerede, at gaden har den dynamik. Og der sker aldrig uheld hernede. Jeg har ikke hørt om en eneste hudafskrabning i alle de år, jeg har boet her«, siger han.

Og det har han faktisk ret i. I løbet af fem år er der registreret fem uheld på Værnedamsvej. I alle fem tilfælde er der tale om påkørsler af parkerede biler, og der er ikke sket nogen personskader. Som det hedder i den rapport, kommunerne har forfattet som ledsager til skitserne:

»Med den trafikintensitet, der er på Værnedamsvej, er det en smule overraskende, at der ikke sker flere uheld. En hypotese kunne være, at det travle byrum skærper trafikanternes opmærksomhed, så alvorlige uheld undgås. (...) De mange brugere på den trange plads får det til at fungere – også selv om der er tilfælde, hvor biler og varelevering midlertidigt laver prop. (...) Folk tager hensyn til hinanden, hvilket virker til at være en generel tendens i den særlige stemning og det miljø, Værnedamsvej er i dag«.

Bænke skaber liv
Men det er ikke antallet af uheld, der dikterer, hvad der skal ske med Værnedamsvej, fortæller Københavns Kommunes borgmester for teknik og miljø, Ayfer Baykal. I København er det hende, der har taget initiativ til bedre forhold for gadens bløde trafikanter.

»Vi vil gerne have oplevelsen af tryghed til at stige, når man cykler på Værnedamsvej. Vi har ingen intentioner om at få butikkerne til at dreje nøglen om, og det er også derfor, vi skal i dialog med dem. Men vores erfaringer viser, at hvor der er gode forhold for cyklister, gør de fleste også deres indkøb«.

Hun frygter ikke butikslukninger, hvis man skaber et tryggere byrum på Værnedamsvej. For som hun siger:

»Bænke skaber også liv. Og Værnedamsvej kan få mange flere mennesker igennem, hvis følelsen af tryghed stiger«.

Værnedamsvej kan få mange flere mennesker igennem, hvis følelsen af tryghed stiger

Selv går Ayfer Baykal til tandlægen og køber ind på Værnedamsvej. Men hun synes ikke, det er »særlig fedt« at cykle i gaden, og har aldrig kørt igennem den i bil af den simple grund, at hun ikke har noget kørekort.

På Frederiksberg er det den socialdemokratiske rådmand Michael Vindfeldt, der har stillet forslag om at gøre noget ved trafikken på Værnedamsvej. Han synes, at det er »hovedstadens hyggeligste gade«, men ville gerne have, at der var bedre plads til at sidde udendørs.

»Men hvis alle borgerne siger: »Nej, det vil vi fandeme ikke have«, så tror jeg da ikke, jeg vil stå på, at der skal ske noget. Men jeg synes, man skal gå til det med et åbent sind, og jeg glæder mig til dialogen«.

Den dialog har to radikale politikere allerede har haft. 17. oktober var Københavns beskæftigelsesborgmester, Anna Mee Allerslev, og radikal kandidat til byrådet på Frederiksberg Karsten Lauritsen nemlig på besøg i gaden for at tale med de forretningsdrivende.

Og selv om de radikale selv har lagt stemmer til de projektforslag, der nu er blevet udarbejdet, har de i et debatindlæg i Politiken forleden udelukket, at de vil stemme for en bilfri Værnedamsvej.

»Jeg er blevet meget klogere«, siger Anna Mee Allerslev.

»Efter at have talt med butiksindehaverne er jeg er overbevist om, at det ikke er det rigtige at gøre. Siden Nørrebrogade blev delvis lukket for trafik, er det jo butiksdød og hærværk, der hersker«.

Rystende nervøs
Formanden for Andelsboligforeningen Værnedamsvej/Tullinsgade, Bo Hermansen, er født og opvokset på Værnedamsvej. Har har leget i gårdene som barn og levet hele sit voksenliv i gaden.

»Jeg kan ikke mindes, at et eneste barn er blevet kørt ned. Trods krisen har vi ingen døde butikker i gaden. Der er så meget mylder, at hastigheden bliver sænket af sig selv, så det er lidt spild af kommunepenge. Folk gider ikke parkere oppe på Frederiksberg Allé for at gå herned og købe kaffe eller blomster. Så kører de bare et andet sted hen«, siger han.

I galleriet i nummer 11 står der tændte stearinlys og en dankortterminal på bordet. Og terminalen bliver faktisk brugt. Da billedkunstner Mette Hannemann sammen med sin mand Jesper D. Lund for to år siden åbnede galleri i gaden, var hun ellers »rystende nervøs«.

»Det er jo en helt umulig tanke, at to kunstnere med svingende indtægter kan få et galleri til at løbe rundt. Men det går. Og det sker faktisk, at nogen går ud med et kæmpe billede under armen. Det er, fordi det er i denne her gade. Der er en magi, man skal værne om«, siger hun.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Vi er godt klar over, at der er mange, der ikke synes, der skal ske noget som helst

Efter jul skal borgerne inddrages i dialogen om fremtidens Værnedamsvej. Tanken er at leje et lokale eller stille en pavillon op i gaden, hvor kommunerne kan invitere de lokale ind og være med til at kvalificere de fem forskellige forslag med deres lokalkendskab, forklarer projektleder Jesper Løwe fra Københavns Kommune, der sammen med kolleger fra Frederiksberg har stået for at få udfærdiget de fem forslag.

»Vi er godt klar over, at der er mange, der ikke synes, der skal ske noget som helst. Men vi er jo ikke interesserede i at røre ved gadens autenticitet. Værnedamsvej skal ikke afvikles til fordel for en provinsgågade. Det kan være, der bare skal ske en lille korrektion i forhold til det eksisterende«, siger han.

Men der er »en vis nostalgi og en masse følelser i spil« omkring den eksisterende Værnedamsvej, erkender Jesper Løwe:

»Selv min datter synes, jeg er dum. Hun kender godt Værnedamsvej og synes, den er perfekt, som den er«.

Læs mere:

IBYEN

Ibyen guider:  Her er 20 af de bedste gratis oplevelser i København

Ibyen guider:  Hvor skal man spise is i København denne sommer? Her er 13 virkelig gode bud

Caféen Snacks & Blues på Guldbergsgade på Nørrebro i København.

Ibyen Cheap Eats:  Her er de 20 bedste serveringer i København, der gør dig mæt for max 100 kr.

Herman H.J. Lynges antikvariat på Silkegade i indre København er Skandinaviens ældste antikvariat.

Henrik Palle guider:  Her finder du Københavns bedste antikvariater

Ibyen klæder dig på:  Her er de bedste loppemarkeder i København


    Anmeldelser af forskellige madboder på Københavns nye madmarked Reffen på Refshaleøen. 

Få overblik:  Her er oversigten over alle Københavns madmarkeder

»Må man ta' hunden med sig ind i himlen...?«. Ibyen guider til byens bedste karaokedestinationer.

Den store karaoke-guide:  Hvad skal I synge? Og hvor? Ibyen og musikanmelderne guider

Der er masser af folkekøkkener i København. Vi guider til 9 af dem.

Spis billigt ude:   Her er 9 folkekøkkener i København

På Darcy's Kaffe i Blågårdsgade på Nørrebro er både kaffen og læsestoffet værd at komme efter.

Syv hyggelige boghandlere:  Her serverer de byens bedste læsestof til kaffen

På Restaurant Trio i Axel Towers er udsigten god, selv når man sidder på tønden.

Guide til Københavns tag­restauranter:  Her kan du spise, drikke og ... ja, tisse med en udsigt

Kafeteria på Statens Museum for Kunst
er bare én af byens nye forbedrede museumscafeer.

Guide:   Her er Københavns bedste museumscafeer