Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Foto: Finn Frandsen (arkiv)/FINN FRANDSEN
Byliv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Populær Facebook-event om gratis glæder i København er ikke helt, hvad den giver sig ud for

It-entreprenør udtænkte et eksperiment, som foreløbig 45.000 har meldt sig til.

Byliv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hvis du har en profil på Facebook og bor i københavnsområdet er chancerne store for, at du – eller en du kender – er tilmeldt begivenheden ’Sommeren i København'.

Knap to døgn efter eventen blev oprettet, er 45.000 tilmeldt, og begivenheden har en rækkevidde, der hastigt nærmer sig imponerende 2 millioner. Tallet dækker over det antal personer, der har modtaget visninger af opslaget i deres feed.

Nu viser det sig dog, at eventen er et eksperiment, udtænkt af it-entreprenør Lars Juul Østergaard, der bor på Østerbro i København. Han ville teste viraliteten for et arrangement, der kombinerede tre lokkeord: København, gratis og sommer. Han satte det op med et lækkert coverbillede (se nedenfor) og inviterede tre nøglepersoner blandt sine egne Facebookvenner. Personer med et bredt netværk, som, han var sikker på, ville trykke ’Deltag’ til et sådant arrangement.

WWWBesøg Facebookeventen her ( eksternt link)

Det var i tirsdags kl. 17. Det hele havde taget et kvarters tid at sætte op. Herefter satte Lars Juul Østergaard sig bare tilbage og ventede på, at den virale snebold gav sig til at rulle.

Og rulle gjorde den - stærkt. På 18 timer havde eventen en rækkevidde, et såkaldt reach, på 200.000. Godt 9 timer senere var det tal steget til 1 million.

Da Politiken taler med Lars Juul Østergaard klokken 14 i dag, er tallet 1,8 millioner.

»Jeg er ærlig talt overrasket over, hvor bredt det er kommet ud. Man kan jo skrue på en masse knapper, hvor man kan hjælpe sådan en event ud over rampen, men man kan aldrig vide, hvor langt det når ud«, siger Lars Juul Østergaard, der er i gang med sit speciale på CBS. Derudover driver han firmaet vognturen.dk, der arrangerer studenterkørsel og står også bag konsulentfirmaet Ambivalent, der hjælper virksomheder med deres onlinetilstedeværelse.

Går ikke efter de hurtige penge

De foreløbig 45.000 mennesker, der har tilmeldt sig begivenheden, behøver dog ikke at føle sig snydt. Lars Juul Østergaard har faktisk tænkt sig at bruge eventsiden til det, han har lovet: Altså gode tips til gratis glæder i København hen over sommeren.

»Mit primære formål var at teste nogle teorier om psykologien på Facebook, men det er jo klart, at når der er så stor respons, føler jeg også en forpligtelse til at føre eventen ud i livet. Hvordan det lige helt praktisk skal gøres, arbejder jeg på forskellige modeller for«.

Kan du være mere specifik omkring de tanker? Du står jo med en målgruppe, som mange firmaer formentlig gerne vil ind og snakke til.

»Nej, jeg kan ikke komme nærmere ind på det lige nu. Jeg sparrer med folk i mit netværk, og der er som sagt flere modeller. Det er klart, at den nemme løsning ville være at sælge nogle opslag til virksomheder og tjene nogle hurtige penge, men det er for kortsigtet og på ingen måde holdbart for mig eller de mennesker, der deltager i det her event. Så de løsninger, der arbejdes på, er mere langtidsholdbare«, siger Lars Juul Østergaard.

Læs mere om tankerne bag eksperimentet på ambivalent.dk.

Annonce

IBYEN

Ibyen klæder dig på:  Her er de bedste loppemarkeder i København

Caféen Snacks & Blues på Guldbergsgade på Nørrebro i København.

Ibyen Cheap Eats:  Her er de 20 bedste serveringer i København, der gør dig mæt for max 100 kr.


    Anmeldelser af forskellige madboder på Københavns nye madmarked Reffen på Refshaleøen. 

Få overblik:  Her er oversigten over alle Københavns madmarkeder

»Må man ta' hunden med sig ind i himlen...?«. Ibyen guider til byens bedste karaokedestinationer.

Den store karaoke-guide:  Hvad skal I synge? Og hvor? Ibyen og musikanmelderne guider

Herman H.J. Lynges antikvariat på Silkegade i indre København er Skandinaviens ældste antikvariat.

Henrik Palle guider:  Her finder du Københavns bedste antikvariater

Der er masser af folkekøkkener i København. Vi guider til 9 af dem.

Spis billigt ude:   Her er 9 folkekøkkener i København

På Darcy's Kaffe i Blågårdsgade på Nørrebro er både kaffen og læsestoffet værd at komme efter.

Syv hyggelige boghandlere:  Her serverer de byens bedste læsestof til kaffen

På Restaurant Trio i Axel Towers er udsigten god, selv når man sidder på tønden.

Guide til Københavns tag­restauranter:  Her kan du spise, drikke og ... ja, tisse med en udsigt

Kafeteria på Statens Museum for Kunst
er bare én af byens nye forbedrede museumscafeer.

Guide:   Her er Københavns bedste museumscafeer