Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Foto: VALENTE DITTE
Byliv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Cyklisterne skal have bedre forhold på Københavns parisergade

Efter lang dialog med borgere er politikerne klar med ny plan for Værnedamsvej.

Byliv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er store følelser forbundet med den lille københavnske gade Værnedamsvej.

Den betegnes af mange lokale som et lille, unikt stykke vej med ægte, broget storbyliv i parisisk stil klemt inde mellem Frederiksberg Allé, Vesterbrogade og Gl. Kongevej.

Men igennem snart flere år har den kun 200 meter lange gade været omdrejningspunkt for en heftig debat om gadens trafikale udfordringer. Der er nemlig ingen cykelstier i gaden, der er dobbeltrettet trafik, tusindvis af fodgængere og kun ringe cykelparkeringsmuligheder. En kombination, der giver gaden store trafiksikkerhedsudfordringer, mener flere politikere fra Københavns og Frederiksberg Kommune. De to kommuner deles om ansvaret for gaden, da kommunegrænsen går på midten.

Politisk er der derfor ønske om at få styr på Værnedamsvej og sikre bedre trafiksikkerhed i gaden. Blandt andet har det været diskuteret, om gaden skulle indrettes til gå- eller cykelgade, eller om trafikken skulle ensrettes. De forslag er imidlertid rullet tilbage og er erstattet af et blidere forslag, der dog stadig kommer til at betyde ændringer på Værnedamsvej.

Forslag i høring

Nu er et forslag om fremtidens Værnedamsvej sendt i høring af Frederiksberg og Københavns Kommune. Med forslaget vil man forsøge at sikre bedre muligheder for cykelparkering, øge sikkerheden for afsætning af børn ved Den Franske Skole og forbedre mulighederne for varelevering.

Det kommer blandt andet til at betyde etablering af 60 nye cykelstativer på Værnedamsvej og Tullinsgade, udvidelser på fortovet flere steder og såkaldte læssezoner for varebiler, og så skal venstresving fra Frederiksberg Allé og ind på Værnedamsvej forbydes. Derudover lægger forslaget op til, at der plantes flere træer i gaden.

Ifølge rådmand i Frederiksberg Kommunes By- og miljøudvalg Simon Aggesen (K) har processen omkring ændringerne på Værnedamsvej været udfordrende, fordi Værnedamsvej er en gade med mange særlige karakteristika, og som kan få følelserne i kog hos mange københavnere.

»Vi har selvfølgelig lyttet til de mange gode input, som er kommet frem i processen. Opgaven har været at løse udfordringerne med blandt andet manglende cykelparkering og forbedre sikkerheden og trygheden ved Den Franske Skole, uden at det skulle gå ud over gadens særlige karakter«, siger Simon Aggesen (K).

Derfor har hele forløbet op til projektet været præget af borgerinddragelse og dialog med borgere og forretningsdrivende.

I Københavns Kommune er teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL) enig i, at det har været vigtigt at tage hensyn til, at Værnedamsvej i manges øjne er en unik gade.

»Indtil nu har meldingen fra beboere, forretninger og brugerne af gaden været meget klar, at der ikke måtte ske for store forandringer. For mig er det vigtigt, at vi som kommune bliver bedre til at lytte til københavnerne og ikke mindst de lokale beboere og erhvervsdrivende, der skal leve med de forandringer, vi skaber. Nu har forvaltningen bedt om københavnernes input, og herefter vil forvaltningen vurdere, om der skal ændres på nogle punkter«, siger Mortel Kabell (EL).

Høringssvar

På Københavns Kommunes høringsportal kan man se forslaget om ændringer på Værnedamsvej og selv indsende høringssvar. Og høringssvarene er så småt begyndt at tikke ind.

»Jeg er sikker på, at cyklisterne kan overkomme det faktum, at den ikke er ideel at cykle på, det er trods alt en strækning på beskedne 150-200 m vi taler om. Bevar Værnedamsvej som den er!« skriver en borger blandt andet.

Initiativet til renoveringen af Værnedamsvej kom tilbage i 2011 fra rådmand i Frederiksberg Kommune Michael Vindfeldt (S), som ønskede en trafiksanering af gaden, der ville medvirke til at forbedre sikkerheden og afviklingen af trafikken på Værnedamsvej samt understøtte gadens liv.

Læs mere:

Annonce

IBYEN

Ibyen guider:  Her er 20 af de bedste gratis oplevelser i København

Ibyen guider:  Hvor skal man spise is i København denne sommer? Her er 13 virkelig gode bud

Caféen Snacks & Blues på Guldbergsgade på Nørrebro i København.

Ibyen Cheap Eats:  Her er de 20 bedste serveringer i København, der gør dig mæt for max 100 kr.

Herman H.J. Lynges antikvariat på Silkegade i indre København er Skandinaviens ældste antikvariat.

Henrik Palle guider:  Her finder du Københavns bedste antikvariater

Ibyen klæder dig på:  Her er de bedste loppemarkeder i København


    Anmeldelser af forskellige madboder på Københavns nye madmarked Reffen på Refshaleøen. 

Få overblik:  Her er oversigten over alle Københavns madmarkeder

»Må man ta' hunden med sig ind i himlen...?«. Ibyen guider til byens bedste karaokedestinationer.

Den store karaoke-guide:  Hvad skal I synge? Og hvor? Ibyen og musikanmelderne guider

Der er masser af folkekøkkener i København. Vi guider til 9 af dem.

Spis billigt ude:   Her er 9 folkekøkkener i København

På Darcy's Kaffe i Blågårdsgade på Nørrebro er både kaffen og læsestoffet værd at komme efter.

Syv hyggelige boghandlere:  Her serverer de byens bedste læsestof til kaffen

På Restaurant Trio i Axel Towers er udsigten god, selv når man sidder på tønden.

Guide til Københavns tag­restauranter:  Her kan du spise, drikke og ... ja, tisse med en udsigt

Kafeteria på Statens Museum for Kunst
er bare én af byens nye forbedrede museumscafeer.

Guide:   Her er Københavns bedste museumscafeer