Trafik. Normalt fylder bilerne meget på Københavns veje, men til næste år bliver de for en dag smidt på porten. Borgerrepræsentationen har her til aften besluttet at afholde bilfri søndag til september.
Foto: ENGEL JANUS/JANUS ENGEL

Trafik. Normalt fylder bilerne meget på Københavns veje, men til næste år bliver de for en dag smidt på porten. Borgerrepræsentationen har her til aften besluttet at afholde bilfri søndag til september.

Byliv

København skal have en bilfri søndag

Borgerrepræsentationen i København har her til aften vedtaget en bilfri dag i 2016.

Byliv

Til næste år bliver der for en enkelt dag mere plads og mindre larm i de københavnske gader.

Her til aften har Københavns Borgerrepræsentation nemlig vedtaget et forslag om at holde en bilfri dag i hovedstaden.

Den bilfri dag kommer til at ligge i forbindelse med en europæisk mobilitetsuge i september måned, hvor også en række andre europæiske byer sender bilerne ud af byen, fortæller Københavns teknik- og miljøborgmester, Morten Kabell fra Enhedslisten.

»København melder sig ind i en klub af europæiske storbyer, som gennemfører en bilfri dag. Det gør vi for at vise, hvad man kan bruge byens rum til, hvis man ikke har biler, og samtidig giver det en kærkommen mulighed for at teste, hvor ren luften er, når der ikke er biler«, siger han.

Færre biler, mere festivalstemning

Den bilfri dag blev foreslået af Radikale, Enhedslisten og SF og blev vedtaget med stemmer fra Socialdemokratiet.

Endnu ligger det ikke fast, hvordan dagen rent praktisk kommer til at foregå. Foreløbig er det vedtagede forslag sendt videre til kommunens forvaltning, som mere konkret skal skitsere, hvordan dagen kan afholdes, og hvor stort et område bilforbuddet kommer til at gælde i.

»Det står allerede klart, at det ikke kan komme til at gælde i hele kommunen, for den inkluderer jo en motorvej til lufthavnen og til Sverige, som vi ikke lige kan lukke. Desuden skal ambulancer og andet beredskab jo stadig kunne køre«, siger Morten Kabell.

Byer som Paris og Bruxelles har for nylig forsøgt sig med bilfri dage, som gav gode resultater. Her satte man blandt andet fokus på, hvad den plads, bilerne tager, ellers kunne bruges til. Det, håber Morten Kabell også, kommer til at ske i København.

»Jeg synes, det er helt naturligt at se på, hvad man ellers kan bruge bydelene til, men det er noget, vi i høj grad vil lade være op til de lokale foreninger. Allerede i dag er der mange bydele, som afholder arrangementer i gader og stræder, og det ville være helt ideelt, hvis de kunne være med og skabe en god, festivallignende stemning«, siger han.

Bilfri dag giver bedre luftkvalitet

Et andet formål med at gennemføre en bilfri søndag er at sætte fokus på luftforurening i byen.

Et par bilfrie dage kan være et skridt på vej mod roadpricing. Det indtryk efterlader sundheds- og omsorgsborgmester i København, Ninna Thomsen (SF). Kilde: Politken.tv / Nima Hajarzadeh

»Vi ved, at der hvert år er 500 københavnere, der dør på grund af partikelforurening, og derfor giver det rigtig god mening med sådan en begivenhed«, siger Morten kabell.

Da Paris i slutningen af september afholdt bilfri søndag, gav det en markant forbedret luftkvalitet, og det håber Morten Kabell også på at se i København.

»Når der med den bilfri dag ikke er biler i byen, giver det os jo rigtig gode muligheder for at teste forskellen i partikelforureningen med og uden biler«, siger han.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce