»Selv om det hele var for sjov, tog de det meget seriøst«, siger fotograf Andreas M. Hansen om dagen, hvor klubejerne Simon Lennet ogSimon Frank legede bryllup. Billedet her blev taget midt under den obligatoriske brudevals.
Foto: ANDREAS M HANSEN/ANDREAS M HANSEN

»Selv om det hele var for sjov, tog de det meget seriøst«, siger fotograf Andreas M. Hansen om dagen, hvor klubejerne Simon Lennet ogSimon Frank legede bryllup. Billedet her blev taget midt under den obligatoriske brudevals.

Byliv

Simon og Simon: Syndens tvillinger lever højt på opmærksomhed

Fredag åbner 'det nye Simons'. Ibyen tegner et portræt af de hedonistiske ejere.

Byliv

For små to år siden – 20. januar 2012 – blev Simon Frank og Simon Lennet gift.

Med hinanden.

Først på rådhuset og efterfølgende ved en fest i Sankt Nikolaj Kirke.

Gommen, Simon Lennet, var iført pelsfrakke og kom ridende ind på en hvid pony. Den skæggede brud – den tidligere professionelle håndboldspiller Simon Frank – var ligeledes i hvidt og med slør.

Festen, som i virkeligheden var en kompromisløs temafest i anledning af begges fødselsdag, var naturligvis vild, voldsom og velbesøgt af kendte mennesker.

Og det var den også, da de kort efter holdt begravelse iført hver deres kiste. For gravøl er jo også virkelig festligt.

Simon og Simon ER festen. Det har holdt dem i gang gennem deres foreløbige 10-årig karriere som klubpromotere i København.

Og fredag aften åbner de endnu en klub, Molly, som i virkeligheden er en opdatering af klubben Simons, som de lukkede for en lille måned siden.

LÆS ARTIKEL

Giver lunser til pressen
Netop åbningen af Simons i august 2010 blev udslagsgivende for, hvor navnebrødrene står i dag. Det var her, der for alvor kom skred i mængden af opmærksomhed.

En stor del af pressen var med i en eller anden form. Billed Bladet rapporterede fra den imaginære røde løber og Politiken Ibyen kunne rapportere, at »ny eksklusiv natklub udvælger gæster på Facebook«.

Strategien var tilsyneladende fra start ikke at være bange for at give af sig selv overfor pressen. Hvor de ifølge eget udsagn kan have været snobbede i forhold til, hvem lukker ind på deres klub(ber), så har de modsat ikke haft fine fornemmelser hvad pressen angår.

De udsender meget gerne pressemeddelelser om stort og småt og ringer venligt tilbage ved henvendelser, ligesom de ikke er blege for at fortælle kontroversielle detaljer om, hvordan de holder fest.

Jeg tror ikke, der vil være flere stoffer på Molly end på steder, der hedder noget mere almindeligt

Lange fester, som de oftest selv har været med til at lukke - ikke sjældent på fortovet i morgensolen. Og som er begyndt med endnu en fest, som de selv har arrangeret.

LÆS ARTIKEL

Ecstasy i saltbøssen
Som de fortalte i et interview med livsstilsskribenten Nicolai Klingenberg havde de arrangeret en forfest på grønlænderbaren Rex med skipperlabskovs, tænkeboks og ikke mindst med MdMa (ecstasy, red.) i saltbøsserne.

LINKLæs interviewet på www.mypleasure.dk

Det syndige og kontroversielle og en anelse ekstreme gennemsyrer alt, hvad makkerparret gør. Som når de nu opkalder den nye og ombyggede version af deres klub Simons efter slangudtrykket for ecstasy, Molly.

Og i øvrigt understreger navnets betydning ved på Simons facebookside kort og godt at annoncere den nye klub, som i øvrigt denne gang er rettet mod en forholdsvis ung målgruppe, med ordene »I'm high and I'm looking for Molly«.

LINKSimons på Facebook

Det er, selvfølgelig, nemt at finde nogen, der er forargede. Dels over at Ibyen med dette portræt igen giver navnebrødrene gratis reklame.

»More fame...super. Hvad med en statue på toppen af lysavisen? Eller Ibyenprisen«?, lyder én kommentar.

Hvad der er endnu værre, mener visse kilder i branchen, er ovennævnte tilsyneladende åbenlyse heroisering af stoffer, som er ekstra problematisk, når man henvender sig til et publikum omkring eller endda under de 20 år.

Men helt så bogstaveligt skal man ikke tage deres univers, mener kulturordfører for Socialdemokraterne i København, Simon Strange.

»Det er en del af det at være fræk og bryde konventionerne. De siger noget, som man selvfølgelig ikke må sige. Det er ikke meget anderledes end, at når man åbner en klub med en sort dør, fortæller man, at der foregår noget hemmeligt og syndigt her, som man gerne vil se. Selvfølgelig står de ikke og sælger stoffer i baren. Jeg tror ikke, der vil være flere stoffer på Molly end på steder, der hedder noget mere almindeligt«, siger Simon Strange.

Han er en af de politikere, der har beskæftiget sig allermest med det københavnske natteliv og kender de to andre Simon’er som »meget ansvarlige bevillingshavere«.

Vil du ligefrem kalde det, de laver, for kultur?

»Det er kultur forstået på den måde, at de er med til at definere, hvordan man prøver kræfter af i nye fællesskaber. Det er helt essentielt, at man har et kulturliv, der kan rumme tolerance og nysgerrighed og som samler mennesker i storbyen. Folk bor ikke kun i København for at gå på arbejde. De bor her også for at møde udfordringer, når de går ud om aftenen og om natten«, siger Simon Strange.

Ladyboys og lattergas
Både venner og kritikere er i hvert fald enige om, at Simon og Simon konstant udfordrer konventionerne.

Og det skaffer dem da også meget omtale.

Når de ansætter en dværg (som også hedder Simon) og importerer ladyboys til at stå bag baren, når de tilbyder, at man kan få en gratis tatovering, så længe motivet altså er logoet for en af deres klubber, når de tilbyder lattergas, når de gør sig uvenner med en god bid af den fredelige badeby Tisvilde, når Simon Frank brækker kravebenet på cykelturen derop, og når de sammen med Casper Christensen åbner en restaurant med congolesisk mad uden i øvrigt at have besøgt landet eller tilsyneladende vide hvad congolesisk mad overhovedet er, ligner det en spekulation i, hvordan man bruger pressen til at skaffe sig omtale.

Vel at mærke en presse som taknemmeligt tager imod muligheden for at skrive nogle morsomme og eventuelt også saftige overskrifter.

LÆS ARTIKEL

En interesse som ikke er blevet mindre efter samarbejdet med Casper Christensen, som sammen med de to gange Simon ejer klubben Sunday og restauranten Congo.

De skal forny sig hele tiden. Det svarer lidt til, at Arla skulle opfinde en ny slags mælk hver måned

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Opmærksomheden er vigtigt.

For når alt kommer til alt sejlede Simons gulve jo i cigaretskodder og spildte drinks ligesom alle mulige andre klubber og diskoteker.

LÆS ARTIKEL

Og opmærksomhed er i særlig grad vigtigt, når ens klub ligger i Københavns Indre By. Det påpeger Lærke Hein, der meget snart fejrer seks års fødselsdag for sin klub, Karriere Bar, i Kødbyen.

Hvilket er uhørt lang tid for en klub. Og nærmest umuligt hvis den klub ligger i Indre By. Der skal ske noget. Helst hele tiden.

»Det er en klassiker, at en klub skifter ejer eller lukker og genåbner. Eller at den samme ejer bare genåbner med et nyt navn. Indre By er i forhold til broerne mere et sted, hvor det publikum tager til for at feste end et sted, man bor, så publikum er mere troløse. De synes, noget er smart i et år eller to. Så et trick er at åbne klubber i klubberne. Så hedder det samme sted Klub Kold om torsdagen og Klub Varm om torsdagen. Det sker dog lidt mindre efterhånden, for folk lugter jo lunten«.

LÆS ARTIKEL

En ung arvtager
De mange gimmicks på og omkring Simons har været med til at forlænge levetiden, lige indtil ejerne selv åbnede noget, der var endnu mere smart. Nemlig Sunday, påpeger Lærke Hein.

LÆS ARTIKEL

Hun mener dog ikke, at ejerne bevidst koldt og kynisk decideret spekulerer i gimmicks.

»Jeg tror bare, de er nogle glade drenge, der gerne vil have det sjovt. Og så har de gjort sig selv og deres egen fest til klubbens identitet. For nogle er det musikken, der er stedets identitet. For andre er det kunst eller farver. På Simons var Simon og Simon identiteten. Det har virket, men det er et lidt hårdt forretningsgrundlag at have. Det betyder jo, at de skal forny sig hele tiden. Det svarer lidt til, at Arla skulle opfinde en ny slags mælk hver måned«, sammenligner Lærke Hein.

Når Simons genåbner som Molly, har de da også fundet en slags protegé til at »overtage førertrøjen«, som Simon Lennet, der har en HD i organisation fra Handelshøjskolen, med en vis lettelse i stemmen udtrykker det.

Den kun 21-årige Anthon Louis Madsen er udnævnt til direktør for Molly, og han har allerede en solid kundeskare omkring sig.

Primært de helt unge fra Nordsjælland, der køber dyre borde og dyre flasker og sjældent i løbet af aftenen forlader det sted, de er taget til byen for at besøge.

Simon og Simon skiller sig ud med deres helt eget flamboyante festcirkus

Den nye satsning på Molly vidner om, at Simon Frank og Simon Lennet er gode forretningsfolk. Det mener dj og barejer Le Gammeltoft.

»Efter de åbnede Sunday og hev Simons stampublikum med sig, blev publikummet på Simons pludselig meget ungt. Så det er helt rigtigt set at åbne et nyt sted, der decideret er målrettet det publikum. Det bliver meget yngre, end det var før. Det er der ingen tvivl om. De er gode forretningsmænd. De kan godt se, hvor hullerne er, når de kigger ud på byen«, siger Le Gammeltoft, der beskriver den udvikling Simons var igennem i sine tre års levetid som i højere og højere grad »mere kommerciel end undergrund«.

LÆS ARTIKEL

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

En fejring af (fest)aben

Udtryk og branding er den store opmærksomhedssøgen til trods langt fra ord, der er fremmede for Simon og Simon.

Selv om de har en tilbøjelighed til at ligne linselus, har de ifølge et interview med Børsen flere gange sagt nej til tilbud om at komme i tv, fordi det ifølge interviewet ikke gør noget godt for deres ry i den målgruppe, de gerne vil henvende sig til.

Og selv om de på Molly har sat sig selv lidt i baggrunden, har de skabt et brand, som dem der skiller sig ud med deres helt eget »flamboyante festcirkus«, som kollegaen den mangeårige festentrepenør og nuværende indehaver af Natbaren på Bremen, Jonas Hartz, kalder det.

»Simon & Simon er Københavns festaber par excellence. Det er ikke tit, man kan tale om et decideret brand inden for den del af nattelivet, som de står for, men hvis Simon og Simon er involveret, er man ikke i tvivl om, at der kommer til at ske noget. Det er ikke en intellektuel tilbedelse ved musikkens alter, men en fejring af (fest)aben på skulderen«.

Molly åbnede fredag 8. november

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

IBYEN