Camp. Her er det fra Camp Rosé, der hvert år fester med masser af rosé på Roskilde Festival.
Foto: Camp Rosé

Camp. Her er det fra Camp Rosé, der hvert år fester med masser af rosé på Roskilde Festival.

Byliv

Rosé-gate: Heller ikke i år kan du købe rosé på Roskilde

Leverandøren påpeger logistiske udfordringer. Camp Rosé mener ikke, der er noget at frygte.

Byliv

Hvis du før har drukket dig tipsy i en rosébrandert fra en tre-liters dunk på Roskilde Festival, så kender du den lyserøde driks magi.

For rosé er på rekordtid blevet ultrapopulært. Ja selv dem, der normalt ikke drikker vin, kan faktisk (ofte) nemt tylle rosé. Og at se festivalgængere på Roskilde vade rundt med en rosé-dunk, som var det en vandunk, er ikke et sjældent syn.

På campingpladsen altså.

For når musikken starter, og campinggæsterne skal købe alkohol fra festivalbarerne, må de nøjes med rød- eller hvidvin. Også i år. For selvom vi skriver 2016, er rosé stadig ikke på kortet hos festivalens barer.

For risikabelt for leverandøren

Og det er ikke fordi, at Roskilde Festival ikke vil sælge rosé. Men sagen er ikke så enkel, forklarer Nicolai Larsen, ejer af Nicvin, der siden 2008 har leveret vin til Roskilde Festival.

For det første er der en masse krav, som vinen skal leve op til for at kunne blive solgt på festivalen.

Den skal være bæredygtig og økologisk, og den skal sælges i en brudsikker emballage af sikkerhedsgrunde. Og vigtigst af alt skal den vin, der ikke bliver solgt på festivalen, kunne leveres tilbage til leverandøren. For Roskilde Festival er non-profit, og fonden må ikke ligge inde med en masse flasker vin, efter festivalen er ovre.

Derfor gemmer leverandøren Nicolai Larsen de vine, der ikke bliver solgt til årets festival, til festivalen næste år. For vinene er trykt i Roskilde Festival-emballager og kan ikke sælges andetsteds.

Overvintringen kan sagtens lade sig gøre med hvid- og rødvin, men det er ikke helt så nemt med rosé. Her spiller grænserne for konserveringsmiddel i økologiske vine også ind:

»Det er for risikabelt for mig som leverandør, fordi en rigtig lækker god rosé skal være frisk. Jeg føler, at den kommercielle risiko er for stor at tage, i forhold til at den eventuelt skal overvintre og dermed måske ikke være i tilstrækkelig god kvalitet« siger Nicolai Larsen.

Korteste distance mellem to mennesker

Hos Camp Rosé - en camp på Roskilde Festival, der hvert år deler masser af gratis rosé ud - er de forstående over for problematikken, men mener ikke, at Nicvin har noget at frygte.

»Rosé er den bedste sommerdrik, der overhovedet er. Vi kommer med halvandet ton rosé i år og har erfaringer med at dele et halvt ton rosé ud på en halv time« fortæller Thorbjørn Fink, der er medarrangør af Camp Rosé, og som understreger:

»Vi så meget gerne, at man efter opvarmningsdagene kunne købe rosé på festivalpladsen«.

Hvad er det, der gør rosé så specielt?

»Vi plejer at sige, at den korteste distance mellem to mennesker er et glas rosé. Det smager lækkert og er nemt at drikke. Det får bare folk til at åbne op«.

Thorbjørn Fink tror »helt sikkert« at en rosé ville øge vinsalget på Roskilde Festival:

»Man ville blive ved vinen i længere tid, inden man gik til drinks. Jeg tror, at rosé overordnet ville få salget til at stige, selvom den måske ville 'stjæle' lidt af hvidvinssalget. Folk vil da langt hellere drikke kølig, dejlig rosé om sommeren end hvidvin«.

Emballage- og nedkælingsproblemer

Men Nicolai Larsen fra Nicvin påpeger, at det ikke blot er overvintringen, der er et problem.

Den specielle emballage, som Roskilde Festival kræver af sikkerhedshensyn, spiller også ind. For vinene leveres i papprismer fra Tetra Pak, verdens førende producent af madindpakning. Og de leverer ikke små partier emballage.

»Så hvorfor er rosé ikke med? Vi kan simpelthen ikke få det passet ind i produktionen, som det ser ud lige nu« forklarer Nicolai Larsen.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Og endelig er en sidste faktor væsentlig: nedkøling.

»En rosé skal jo være kold. Og udskifter vi fx. rødvinen med en rosé, skal der skabes mere nedkølingsplads, som festivalen skal sørge for« fortæller Nicolai Larsen.

Ikke udelukke rosé i 2017

De logistiske udfordringer til trods, ville Nicolai Larsen gerne levere en rosé til Roskilde Festival - noget som parterne da også allerede har overvejet. Men argumenterne omkring emballage og kvalitet har vejet tungt.

»Samtidig er det min opfatttelse, at Roskilde Festival helst ikke vil ændre for meget ved vinsalget, som går rigtig godt«.

Nicolai Larsen vil dog ikke vil udelukke en rosé i 2017, da han igennem mange år har erfaring med Roskilde Festivals innovative måde at løse problemer på. Samtidig er han interesseret i at se resultatet af nedenstående afstemning, der skal klargøre for, hvilke vintyper Roskilde-folket helst vil drikke.

Psst: Del dine rosé-billeder fra Roskilde Festival på Instagram med #IbyenRose.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce