Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Jens Dresling
Foto: Jens Dresling

Endelig. Efter utallige forsinkelser sker det endelig. Kyssebroen åbner.

Byliv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Nu sker det: Den skandaleramte Inderhavnsbro åbner endelig

Mange års venten på den skandaleramte Inderhavnsbro i København er forbi. den åbner - med to timers varsel.

Byliv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Som et lyn fra himlen - hvis man kan tale om det efter års venten - åbner den såkaldte Kyssebro i Københavns Havn.

Broen til cyklister og fodgængere har været ramt af en endeløs stribe af uheld og fejl og skulle være afleveret af entreprenørerne til Københavns Kommune for tre år siden. Men den ene store projekterings- og konstruktionsfejl efter den anden har udskudt indvielsesdatoen igen og igen.

Men nu sker det klokken 18 i dag, torsdag 7. juli.

TAG MED Ind over den nye bro

Københavns Kommune skriver i en pressemeddelelse:

»Inderhavnsbroen blev 1. juli afleveret fra entreprenørfirmaet Valmont SM til Københavns Kommune, og efter den seneste uges sidste klargøring bliver broen i dag åbnet for københavnerne kl. 18«.

Inderhavnsbroen bliver officielt indviet fredag 19. august ved en festlig københavnerbegivenhed på begge sider af havnen. Men Københavns Kommune og A.P. Møller Fonden – der har finansieret både Inderhavnsbroen og de mindre kanalbroer Trangravsbroen og Proviantbroen ved siden af – har valgt allerede nu at åbne broen, så københavnerne og byens gæster med det samme kan få gavn af den.

Programmet for indvielsen vil blive offentliggjort i august«.

Inderhavnsbroen eller ‘Kyssebroen’ er en teknisk enestående skydebro, der spænder næsten 70 meter mellem pillerne. Gang- og cykelbroen forbinder Nyhavn og city med Christianshavn, Operaen og de nye byområder på Holmen.

Broens bevægelige stålfag kører på skinner, og hvert brofag er knapt 7 meter bredt, 50 meter langt og vejer 250 ton.

Pas på meteorregn

Selv om Københavns teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (Enhedslisten) har været irriteret over, at den teknisk komplicerede bro har drillet så meget, er han nu en meget, meget glad mand i forbindelse med åbningen. Selv om han næsten ikke tør håbe, at alt går godt nu.

»Det har været en proces, vi alle gerne havde været foruden. En proces med rådgiverfejl og konkurser og alt, hvad der kunne gå galt, gik galt. Og ting, som ingen havde forestillet sig kunne gå galt, gik galt. Vi mangler nærmest bare en gang meteorregn og jordskælv. Og jeg vil holde øje med himlen over broen, for helt tryg er jeg ikke», siger Morten Kabell – og griner trods alt.

Om årsagen til, at broen pludselig åbnes for offentligheden uden forudgående varsel forklarer Morten Kabell, at det længe har været klart, at broen nok ville blive færdig i løbet af sommerferien.

»Og da det så blev klart, at nu VAR den faktisk færdig, blev vi enige om, at der ikke var nogen grund til at lade den stå tom og uvirksom, indtil vi holder indvielsesfest i august. Så kunne vi lige så godt åbne den for alle«.

Og hvad skal broen så bruges til?

»Den skal først og fremmest binde København sammen og i første omgang måske få mange københavnere til at komme over til Papirøen (et vildtvoksende madmekka på Amagersiden af havnen, red.) og nyde en forhåbentlig god sommer. Og så skal broen skal blandt andet aflaste Torvegade og Knippelsbro, der nok er Europas travleste cykelstrækning«.

De mødes i retten

Ulykkerne startede i 2012, da stilladsfolk opdagede, at de bærende bropiller i havnen var støbt 60 cm for høje. De skulle bankes ned.

Året efter blev det opdaget, at den spanske producent bag de to store stålfag, der ’kysser’ hinanden, ikke var konstrueret efter forskrifterne af den spanske producent.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Så gik det op for brobyggerne, at der var alt for stor revner i betonen, noget af den skulle bankes af og erstattes af nyt. Som om det ikke var nok, så man med rædsel, at armeringen inde under betonen heller ikke var tilstrækkelig

Alt samme fandt sted i 2013, hvor spot blev føjet til skade, da hovedentreprenøren Pihl & Søn fik konkurs og byggeriet gik helt i stå.

I mellemtiden havde man byttet den spanske producent af stålfagene ud med et polsk firma – men i 2014 måtte de erkende, at de ikke kunne levere til tiden.

Og sidste år gik det op for kommunen og alle andre involverede, at der var meget store problemer med det wire- og tandhjulssystem, der skal drive stålfagene frem og tilbage. Der skulle konstrueres et helt andet og mere robust system, og det er først blevet færdig for nylig

Teknik- og miljøborgmester Morten Kabell er ikke i tvivl om, at der venter et større juridisk efterspil overfor rådgivende ingeniører og andre, der kan gøres ansvarlige for de store forsinkelser. Broen var oprindelig lovet færdig i 2013.

»Men nu skal vi først lige have lov at glæde os over, at vi endelig kan bruge broen«.

Læs mere:

IBYEN

Jens Hartmann Schmidt

Stor bydelsguide:  Sådan skal du bruge 10 timer i Københavns Hollywood

Casper Dalhoff

Stjernekok åbner nyt sted på Christianshavn:  Her er 5 ting, du skal spise og drikke i september

Martin Lehmann

Det bedste stambord, den klammeste kælder og den smukkeste park:   25 københavnere udpeger deres yndlingssted i byen

Tobias Nicolai/Tobias Nicolai

Ibyens store burgerguide:  Hvor spiser man Københavns bedste burger? Vi viser vej til 12 saftige bud

Ivan Boll

Henrik Palle guider:  Her finder du Københavns bedste antikvariater

Mads Elsøe (Arkiv)

Ibyens gadeguide:  Gammelt slumkvarter bobler af gode spisesteder

Martin Lehmann

Stor bydelsguide:  Sådan skal du bruge 10 timer i Københavns rå mutant-bydel på ydersiden af Nørrebro

Emma Sejersen

Velkommen til hovedstaden:   Den ultimative byguide til nye studerende i København

Erik Petersen

Hjælp, min ven skal giftes:  Den perfekte polterabend? Her er 12 anderledes ideer

Louise Herrche Serup

Mor er støjfølsom, far er nærig, og naturvin smager surt:   Her er 10 af de bedste forældrevenlige spisesteder i København

OLESEN PETER HOVE

Her er 20 af de bedste gratis oplevelser i København

Veras

Ibyen klæder dig på:  Her er de bedste loppemarkeder i København

Jacob Ehrbahn (arkivfoto)

Spis ude på budget:  Her er Københavns bedste, billige restauranter ifølge 11 kokke og madnørder

Hurra!  Hvor holder man en fremragende fødselsdag i København? Ibyen giver dig 12 stærke bud

Nanna Navntoft

Ibyen Cheap Eats:  Her er de 20 bedste serveringer i København, der gør dig mæt for max 100 kr.

Jens Dresling

Ibyen guider:  Der er keramik overalt. Besøg disse 5 små værksteder, hvis du vil se noget af det mest interessante

Maud Lervik

Den store karaoke-guide:  Hvad skal I synge? Og hvor? Ibyen og musikanmelderne guider

Mads Nissen

Spis billigt ude:   Her er 9 folkekøkkener i København

Louise Serup

Syv hyggelige boghandlere:  Her serverer de byens bedste læsestof til kaffen

Jens Dresling

Guide:   Her er Københavns bedste museumscafeer

Maud Lervik (arkivfoto)

Ingen gramseri. Ingen racisme. Ingen diskrimination. Er det her fremtidens natklub i København?

»Man bliver grinet af eller får en kommentar som: »Slap dog af, jeg synes bare, din røv er god, tag det som et kompliment«

Inger Christine Løwe

»Jeg ved, at kommentarerne vil komme, for mit tøj vil af nogle blive opfattet som et råb om opmærksomhed«

Peter Hove Olesen

Rundspørge:  Kvinder overvejer, om de kan forsvare sig med nøgler og paraplyer, når de færdes alene om natten

Nanna Navntoft

Sådan svarer du igen:   Råb »kogte gulerødder!« til dem, der chikanerer dig i nattelivet

Philip Davali/Philip Davali

Send os dit tip:  Hvordan skaber vi et tryggere natteliv?

Peter Hove Olesen

Guide:  Her er 3 københavnske klubber med safer space-politik

Peter Hove Olesen

Natklub-ejer:  »Det største problem, vi har, er at mænd ikke kan opføre sig ordentligt, er for fulde eller for nærgående«

Peter Hove Olesen

Mød Club Mafia:  20 unge patruljerer byens natklubber. De er færdige med diskrimination, sexisme og racisme

Olivia Loftlund

38 organisationer tager afstand fra Distortion-leders status­opdatering:  Vi føler os ikke trygge til jeres gadefest

Joachim Adrian

Distortion-leder undskylder:  Jeg forsøgte at være sjov, og det gik helt galt