Populær. Københavnerne har i den grad taget Inderhavnsbroen til sig.
Foto: IVAN RIORDAN BOLL (Arkiv)

Populær. Københavnerne har i den grad taget Inderhavnsbroen til sig.

Byliv

Inderhavnsbroen er en større succes end forventet. Meget større

Byens nye cykelforbindelse bliver brugt mere flittigt, end kommunen havde drømt om.

Byliv

Den lod vente på sig, Inderhavnsbroen.

Men nu hvor den endelig er her, har københavnerne åbenbart også tænkt sig at bruge den.

Da planerne for hovedstadens nye cykel- og gangbro blev vedtaget, var det med forventningen om, at et sted mellem 3.000 og 7.000 cyklister ville lægge vejen forbi dagligt.

Nye tal viser, at begejstringen er langt større, end kommunen havde regnet med: Lige knap 11.000 cykelture over broen på en hverdag og næsten 18.500 gående på en lørdag blev det til i sidste uge.

Teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL) kalder broen en »fantastisk genvej« for pendlere og fodgængere, som nu kan nå dele af København, der før har krævet en betydelig omvej:

»Inderhavnsbroen gør København mere tilgængelig, og tallene viser, at broen har været længe ventet blandt københavnerne«, siger borgmesteren.

Et udflugtsmål i sig selv

Han medgiver dog, at nyhedsværdien kan være med til at tiltrække ekstra mange besøgende i øjeblikket, og derfor vil der senere på året blive foretaget nye trafiktællinger.

Mens broen har en naturlig funktion som genvej for de tohjulede mellem Indre By og Christianshavn og vice versa, er der også tænkt opholdsrum ind til gående, og med 18.451 fodgængere på broen i løbet af lørdag i sidste uge er den del af broens funktion også blevet en succes, konstaterer Morten Kabell:

»Broen er med sine opholdmuligheder i sig selv med til at skabe et nyt byrum midt i havnen med en unik udsigt, ro og nærhed til vandet, som vi ikke kan tilbyde andre steder. Oftest handler det om at krydse havnens broer hurtigst muligt, fordi du er på vej fra A til B, men med Inderhavnsbroen har vi skabt en genvej, som allerede nu viser sig at være et udflugtsmål i sig selv. Det kan jeg ikke være andet end tilfreds med«, siger Morten Kabell.

Uheld på uheld har forfulgt broen

Inderhavnsbroen blev formelt indviet i fredags efter årelang forsinkelse.

Ulykkerne startede i 2012, da stilladsfolk opdagede, at de bærende bropiller i havnen var støbt 60 cm for høje. De skulle bankes ned.

Året efter blev det opdaget, at den spanske producent bag de to store stålfag, der ’kysser’ hinanden, ikke var konstrueret efter forskrifterne af den spanske producent.

Så gik det op for brobyggerne, at der var alt for stor revner i betonen, noget af den skulle bankes af og erstattes af nyt. Som om det ikke var nok, så man med rædsel, at armeringen inde under betonen heller ikke var tilstrækkelig

Alt dette fandt sted i 2013, da hovedentreprenøren Pihl & Søn ydermere gik konkurs, og byggeriet gik helt i stå.

I mellemtiden havde man skiftet den spanske producent af stålfagene ud med et polsk firma – men i 2014 måtte de erkende, at de ikke kunne levere til tiden.

Og sidste år gik det op for kommunen og alle andre involverede, at der var meget store problemer med det wire- og tandhjulssystem, der driver stålfagene frem og tilbage. Der skulle konstrueres et helt andet og mere robust system.

Men 7. juli i år var broen endelig færdig, og i fredags blev den formelt indviet af formanden for A.P. Møller Fonden, Ane Mærsk Mc-Kinney Uggla, overborgmester Frank Jensen (S) og teknik- og miljøborgmester Morten Kabell.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce