Den bitre kamp mellem dronning Elizabeth den første og Maria Stuart skildres nu i en ny version. Og slutningen kan publikum være med til at bestemme.
Foto: Pr-foto

Den bitre kamp mellem dronning Elizabeth den første og Maria Stuart skildres nu i en ny version. Og slutningen kan publikum være med til at bestemme.

Byliv

Interaktivt teater på kirkegården: Vær med til at bestemme, hvilken dronning der skal overleve

I Østre Kapel på Vestre Kirkegård kan publikum være med til at bestemme, hvilken dronning der besejrer den anden i Schiller-klassikeren 'Maria Stuart'.

Byliv

Der er ikke to aftener, der bliver ens, når Sydhavn Teater inviterer til dronninge-battle med dertilhørende jazzmusik i Østre Kapel på Vestre Kirkegård. Her vil protestantiske Elizabeth den Første og katolske Maria Stuart med alle tænkelige tricks hver især forsøge at overbevise publikum om, at det netop er hende, der skal overleve.

Trods slutningen på den historiske dronningekamp mellem Elisabeth den Første og Maria Stuart ligesom er afsløret – Maria Stuart blev et hoved kortere efter ordre fra Elizabeth – kan alt ske, når teatret præsenterer Schiller-klassikeren ’Maria Stuart’ i en ny version. Her er det nemlig publikum, der er juryen. Dermed er det også publikum, som afgør, hvilken dronning, der skal vinde – og hvem der skal af med hovedet.

Et projekt for medbestemmelse

Enkelte vil måske nikke genkendende til den katastrofale kærlighedshistorie om Maria Stuart, der både bød på mord, politiske intriger og et fjendskab med Elizabeth. Så hvorfor lade publikum bestemme, hvilken dronning, der vinder i en klassiker, som vi alle kender slutningen på?

I en pressemeddelelse svarer kunstnerisk leder Mille Maria Dalsgaard, der selv spiller rollen som Elizabeth, at det netop er en del af Sydhavn Teaters 3-årige fokus på at involvere publikum på en måde, så de har medbestemmelse på udfaldet:

»Det er, når vi tager konkrete valg som mennesker, at vi bliver klar over, hvad der er vigtigst for os. Derfor lader vi publikum bestemme hvilken dronning, der skal vinde«, udtaler hun.

’Maria Stuart’ er den første af tre publikumsinvolverende forestillinger i projektet ’Mod Til Overmod’, et projekt hvor Sydhavns Teater forsøger at undersøge, hvad scenekunst er og kan være – både for aktører og publikum.

Religion som konfliktoptrapper

Forestillingen skildrer en række tematikker, bl.a. hvilken rolle religion kan spille i en konfliktoptrapning. Dronningekampen mellem Maria Stuart og Elizabeth den Første handlede om en kompliceret arverækkefølge, hvor den katolske kirke ikke anerkendte Elizabeth som dronning af England, fordi hun var et såkaldt uægte barn fra Henrik VIII’s senere ægteskab.

Om dette skriver Mille Maria Dalsgaard, at det nærmest er tabu at tale om, hvilken betydning religion spiller i dag. Og netop derfor er det væsentligt at få det frem i lyset, mener hun:

»Vi danskere har en selvopfattelse af, at religion ikke betyder så meget for os. Men samtidig er mange af de konflikter, vi oplever i dag, konsekvenser af religion. Derfor er det vigtigt, at vi forholder os til de latente religiøse konflikter, der ligger i vores samfund«.

Musikken til dramaet mellem de to kvinder og deres forskellige religionsopfattelser komponeres af de to jazzmusikere Johanna Borchert og Elena Setién, som er både medspillere og modspillere for hver deres dronning. På flygel og violin følger de kampen og forførelsen med ind i musikkens verden, for alle kneb gælder, når publikums stemme skal vindes.

'Maria Stuart'. Østre Kapel, Vestre Kirkegård. 12. august til 12. september. En billet koster fra 40 kr. og op til 125 kr.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

IBYEN