Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Thomas Borberg
Foto: Thomas Borberg

Rock'n'roll. Jørgen Angel fotograferede de danske og de internationale stjerner i sin storhedstid fra slutningen af 1960'erne til starten af 1980'erne. Nu hænger et udvalg af hans billeder på Metrohegnet ved Østerport.

Københavneriet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Københavneriet kigger på foto-mesterværker af rockstjerner

Rockportrætter på et så sippet sted som indgangen til ambassadekvarteret på Østerbro. Jørgen Angel udstiller på Metrohegnet.

Københavneriet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Pludselig er der rock'n'roll i gaden.

Endda af den helt solide uforfalskede slags. Fra gigantiske formater hvirvler den ekspressive energi, ekstasen, skønheden og storheden hos en række af rockhistoriens største og mest myteomspundne giganter den tilfældigt forbipasserende i møde. Og så sker det endda på et så højborgerligt og sippet sted i byen som indgangen til ambassadekvarteret ved Østerport Station.

Jimi Hendrix, Jimmy Page, Johnny Rotten, Freddie Mercury, David Bowie, Povl Dissing, Gasolin', Kate Bush, Annisette, Tina Turner, Bob Marley ... De er der alle sammen. De fleste af dem live on stage i magiske øjeblikke. Vi får legenderne lige i synet. Og ikke nok med det: i en fotokunstnerisk kvalitet, der er lige så meget verdensklasse som den musik, kontrafejerne præsterede i deres bedste år.

Se verdens bedste satiretegninger i Diamanten

Og hvorfor hænger disse hedonistiske mesterværker fra en svunden tid så lige netop der på Østbanegade?

Spørger man ophavsmanden, den 61-årige fotograf Jørgen Angel, er svaret overraskende nede på jorden.

»Jeg bor selv lige om hjørnet i Østbanegade og handler derfor næsten dagligt i Irma på Østerport. Der har været metrobyggeri i gang her på hjørnet i nogle år nu. Så tænkte jeg, at det da ville være noget så hyggeligt, hvis jeg kunne se på nogle af mine bedste billeder af mine gamle venner og bekendte, når jeg trasker hjemad med mine indkøbsposer fra Irma«.

Byens Hegn, der kuraterer de skiftende udstillinger ved byens metrobyggepladser, havde ellers foreslået Jørgen Angel, der i mange år har holdt foredrag om og udstillet sine ikoniske fotografier fra rockmusikkens guldalder, at han kunne få Metrohegnet ved Kongens Nytorv som udstillingsplads. Ikke alene ville der være mere plads og stedet være mere fornemt. Han ville også hurtigere kunne få en periode at udstille i. Tak, men nej tak, lød det fra Jørgen Angel. Han havde forelsket sig i sin lettere selvoptagede drøm om at kunne forbinde sine egne mest sublime kunstneriske præstationer med noget så hverdagskedsommeligt som den daglige indkøbstur.

»Hvis vi skal lave udstillingen på Kongens Nytorv, skal jeg have et honorar, sagde jeg til dem. Hvis vi laver den i Østbanegade, gør jeg det gratis. Til gengæld vil jeg så ikke have noget bøvl, bureaukrati eller udgifter«.

SE OGSÅBilledserie: Se de nye imponerende gavlmalerier på Vesterbro

På pletten

Jørgen Angels billeder er taget af en mand, der selv var til stede. Fra slutningen af 1960’erne frem til begyndelsen af 1980’erne var Jørgen Angel tit og ofte på pletten på det helt rigtige sted. Og han formåede ofte at trykke på udløseren på det helt rigtige tidspunkt.

Angel har egentlig aldrig været fotograf på den klassiske måde. I sine helt unge år var han bare en fyr, der var vild med rock og havde et kamera. Derfor var han til stede, da Led Zeppelin spillede sin første koncert overhovedet i Gladsaxe Ungdomsklub, og da et ungt Gasolin’, der endnu havde albumdebutten til gode, spillede på den første Roskilde Festival i 1971. Senere kom han til at arbejde på forlaget Interpresse, der i begyndelsen af 1970'erne udgav tegneserier og magasiner, blandt andet Min Hest, Gru og, ikke mindst, beat- og popbladet Go. I stigende grad blev salg af rockfotografierne til danske og udenlandske medier en del af Jørgen Angels økonomi. Det gik strygende i mange år. Men i 1981 holdt Jørgen Angel op med at fotografere rockmusikere fra den ene dag til anden.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Københavneriet får sig en kop kaffe: Abdullahs tårn på Nørreport

»Det blev pludselig så besværligt og kedeligt det hele. Jeg er jo vokset op med, at jeg kunne tage billeder foran, bag ved og på scenen. Jeg hang ud med bandet på hotellet eller i bandbussen. Omkring 1980 begyndte det at blive mere og mere restriktivt. Nu myldrede det med tourmanagere, A&R-folk og assistenter og alle mulige regler. Nu kunne vi kun fotografere de tre første numre under en koncert, vi kunne ikke komme om bag scenen efter koncerten, og pressemøder blev stort set også afskaffet. Det skulle være så fint og tjekket alt sammen. Det betød, at de billeder, jeg tog under de første tre numre, var næsten de samme som dem, der blev taget i Berlin to uger efter af andre fotografer. Så jeg kunne ikke sælge noget i udlandet«, fortæller han og tilføjer:

»Det var ikke sjovt længere. For alt det udenom, miljøet, var væk. Og hvis det ikke er sjovt, og der heller ikke er penge i det, ja, hvad fanden skulle man så fortsætte for?«.

Keep Copenhagenweird

Læs mere:

IBYEN

Jens Hartmann Schmidt

Stor bydelsguide:  Sådan skal du bruge 10 timer i Københavns Hollywood

Casper Dalhoff

Stjernekok åbner nyt sted på Christianshavn:  Her er 5 ting, du skal spise og drikke i september

Martin Lehmann

Det bedste stambord, den klammeste kælder og den smukkeste park:   25 københavnere udpeger deres yndlingssted i byen

Tobias Nicolai/Tobias Nicolai

Ibyens store burgerguide:  Hvor spiser man Københavns bedste burger? Vi viser vej til 12 saftige bud

Ivan Boll

Henrik Palle guider:  Her finder du Københavns bedste antikvariater

Mads Elsøe (Arkiv)

Ibyens gadeguide:  Gammelt slumkvarter bobler af gode spisesteder

Martin Lehmann

Stor bydelsguide:  Sådan skal du bruge 10 timer i Københavns rå mutant-bydel på ydersiden af Nørrebro

Emma Sejersen

Velkommen til hovedstaden:   Den ultimative byguide til nye studerende i København

Erik Petersen

Hjælp, min ven skal giftes:  Den perfekte polterabend? Her er 12 anderledes ideer

Louise Herrche Serup

Mor er støjfølsom, far er nærig, og naturvin smager surt:   Her er 10 af de bedste forældrevenlige spisesteder i København

OLESEN PETER HOVE

Her er 20 af de bedste gratis oplevelser i København

Veras

Ibyen klæder dig på:  Her er de bedste loppemarkeder i København

Jacob Ehrbahn (arkivfoto)

Spis ude på budget:  Her er Københavns bedste, billige restauranter ifølge 11 kokke og madnørder

Hurra!  Hvor holder man en fremragende fødselsdag i København? Ibyen giver dig 12 stærke bud

Nanna Navntoft

Ibyen Cheap Eats:  Her er de 20 bedste serveringer i København, der gør dig mæt for max 100 kr.

Jens Dresling

Ibyen guider:  Der er keramik overalt. Besøg disse 5 små værksteder, hvis du vil se noget af det mest interessante

Maud Lervik

Den store karaoke-guide:  Hvad skal I synge? Og hvor? Ibyen og musikanmelderne guider

Mads Nissen

Spis billigt ude:   Her er 9 folkekøkkener i København

Louise Serup

Syv hyggelige boghandlere:  Her serverer de byens bedste læsestof til kaffen

Jens Dresling

Guide:   Her er Københavns bedste museumscafeer

Maud Lervik (arkivfoto)

Ingen gramseri. Ingen racisme. Ingen diskrimination. Er det her fremtidens natklub i København?

Peter Hove Olesen

Rundspørge:  Kvinder overvejer, om de kan forsvare sig med nøgler og paraplyer, når de færdes alene om natten

Peter Hove Olesen

13 gæster i nattelivet fortæller:  »Når folk klapper mig i røven eller hiver ned i min trøje, tænker jeg nærmest ikke over det, fordi det sker så ofte«

Philip Davali/Philip Davali

Send os dit tip:  Hvordan skaber vi et tryggere natteliv?

Peter Hove Olesen

Guide:  Her er 3 københavnske klubber med safer space-politik

Peter Hove Olesen

Natklub-ejer:  »Det største problem, vi har, er at mænd ikke kan opføre sig ordentligt, er for fulde eller for nærgående«

Peter Hove Olesen

Mød Club Mafia:  20 unge patruljerer byens natklubber. De er færdige med diskrimination, sexisme og racisme

Olivia Loftlund

38 organisationer tager afstand fra Distortion-leders status­opdatering:  Vi føler os ikke trygge til jeres gadefest

Joachim Adrian

Distortion-leder undskylder:  Jeg forsøgte at være sjov, og det gik helt galt