Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Melissa Kühn Hjerrild
Foto: Melissa Kühn Hjerrild

Centerliv. Tomas Lagermand Lundme (på vej ned) møder Københavneriet i Amager Centret.

Københavneriet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

En rodløs centerrotte ser tilbage: Nu kan man ikke glide på strømpefødder længere

Tomas Lagermand Lundme voksede op i skyggen af det deprimerende Amager Centret.

Københavneriet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Amagerhylden, den gode gamle bodega oppe under loftet i Amager Centret, ligner sig selv. Ellers er alt forandret siden dengang i midt-1980’erne, hvor centret var Tomas Lagermand Lundmes andet hjem. Det er derfor, vi har sat os her, i hjørnet under de indrammede fodboldtrøjer fra KB og Fremad Amager. Vi bestiller, og jeg spørger tjeneren, om han kan slå en bon ud på drikkevarerne.

»Jeg kan sgu slå hvem som helst ud, du«, svarer han og insisterer på selv at servere for os ved bordet med bakke og det hele.

Det er nu ikke, fordi Tomas har så mange minder knyttet til Amagerhylden. Det var ikke på bodegaen, han tilbragte mest tid. Sådan set heller ikke i nogen af butikkerne. Faktisk kom han helst i centret, når alle butikkerne var lukkede, og der bare sad et par stykker og røg smøger rundt omkring.

»Vi løb altid rundt her og legede, at vi var med filmen ’Christiane F’. Til det var Amager Centret jo perfekt: Det var virkelig et deprimerende, nedslidt sted dengang. Vi gled rundt på strømpesokker på linoleumsgulvene, ligesom i filmen«, fortæller Tomas med et smil.

»Området lige foran Amagerscenen lignede Vestberlin totalt. Men så var det så heller ikke mere cool, for pludselig kunne Kai Løvring eller Grethe Sønck komme forbi. De var jo med i alle stykker på Amagerscenen. En kultur, der var meget langt fra vores lille subkultur, hvor vi legede narkomaner og andre rodløse storbyeksistenser«.

Sådan nogle Poul Schlüter-idioter

Tomas Lagermand Lundme er i dag 42 år og har en længere karriere bag sig som forfatter, billedkunstner og dramatiker. ’Alt er mit’ hedder hans nye fiktionsblandede erindringer fra hans ungdom, der altså begynder med Christiane F.-iscenesættelserne i Amager Centret og slutter, da han som 27-årig begynder at komme overens med sit voksenliv i skyggen af dødsulykken på Roskilde Festival i 2000. I bogen optræder Amager Centret bl.a. sådan her:

»Sådan nogle Poul Schlüter-idioter«, siger min kusine, når vi sidder på bænken i Amager Centret og ser på alle dem som går rundt med ting i deres plastikposer, de har råd til at købe. De hygger sig sikkert med dem. Deres indkøb.

Vi giver dem fingeren. Min kusine fiser. Hun har ædt svesker.

»Araberkonfekt«, griner hun. Og fiser igen. Denne gang lidt mere højlydt. Hvis der ikke er ordentlig lyd på, er det lige meget.

Centervagten, ikke Bjarne, men ham, der aldrig får andre koner end dem, man bestiller i kuponhæfter eller flyver hjem fra et eller andet sted, hvor solen er meget varm og overlevelsesbetingelserne er sådan fifty-fifty, kommer over og siger, at han lige må holde et vågent øje med os. Han viser os sit skilt.

Vi har set det før. Min kusine viser ham sit buskort. Så står han lidt og ved ikke rigtigt. Jeg viser ham også mit buskort«.

Der er med en sær, trodsig form for livsglæde, Tomas Lagermand Lundmes skriver om sin tid som rodløs centerrotte på firsernes Amager. Helt rodløs kan man nu dårligt sige, han var. Ligesom kusinen, som han mest hang ud med, boede han i en intakt kernefamilie i Reberbanegade lige over for centeret.

Han havde allerede dengang besluttet sig for at blive forfatter, når han blev stor. I bogen har Tomas løftet lange passager fra sine dagbøger fra dengang.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Jeg var glad for at skrive allerede dengang og læste masser af Michael Strunge. Når det kom til musik, var teksterne derfor ret vigtige. Jeg kunne ikke engelsk. Lige fra deres første single, var jeg vild med pigebandet Miss B. Haven, der jo sang på dansk. Deres tekster var skrevet i det samme blå rum, som firserdigterne befandt sig i.

De mænd, der kom frem i de år, sang jo på engelsk. Jo, selvfølgelig var der Thomas Helmig, men han var jo for banal og så alt for duksedreng-agtig ud. Det var også vigtigt for os, hvordan de så ud. Der må man jo sige, at Miss B. Haven kunne noget: altid i sort, virkelig rå stil. De smilede heller aldrig på billederne«.

I Amager Centret-perioden grundlagde Tomas sit forfatterskab gennem små dagbogsprægede reflekterende breve som han sendte ind til radioprogrammerne ’Søndagskvisten’ og ’Det Elektriske Barometer.’

»Jeg blev sådan en gennemgående figur i de programmer. Tomas fra Amager. Så var man ligesom noget«, siger Tomas Lagermand Lundme og begynder at forklare, hvorfor man ikke længere kan glide på strømpesokker hen ad gulvene i Amager Centret.

Keep Copenhagen weird

Læs mere:

IBYEN

Jens Hartmann Schmidt

Stor bydelsguide:  Sådan skal du bruge 10 timer i Københavns Hollywood

Casper Dalhoff

Stjernekok åbner nyt sted på Christianshavn:  Her er 5 ting, du skal spise og drikke i september

Martin Lehmann

Det bedste stambord, den klammeste kælder og den smukkeste park:   25 københavnere udpeger deres yndlingssted i byen

Tobias Nicolai/Tobias Nicolai

Ibyens store burgerguide:  Hvor spiser man Københavns bedste burger? Vi viser vej til 12 saftige bud

Ivan Boll

Henrik Palle guider:  Her finder du Københavns bedste antikvariater

Mads Elsøe (Arkiv)

Ibyens gadeguide:  Gammelt slumkvarter bobler af gode spisesteder

Martin Lehmann

Stor bydelsguide:  Sådan skal du bruge 10 timer i Københavns rå mutant-bydel på ydersiden af Nørrebro

Emma Sejersen

Velkommen til hovedstaden:   Den ultimative byguide til nye studerende i København

Erik Petersen

Hjælp, min ven skal giftes:  Den perfekte polterabend? Her er 12 anderledes ideer

Louise Herrche Serup

Mor er støjfølsom, far er nærig, og naturvin smager surt:   Her er 10 af de bedste forældrevenlige spisesteder i København

OLESEN PETER HOVE

Her er 20 af de bedste gratis oplevelser i København

Veras

Ibyen klæder dig på:  Her er de bedste loppemarkeder i København

Jacob Ehrbahn (arkivfoto)

Spis ude på budget:  Her er Københavns bedste, billige restauranter ifølge 11 kokke og madnørder

Hurra!  Hvor holder man en fremragende fødselsdag i København? Ibyen giver dig 12 stærke bud

Nanna Navntoft

Ibyen Cheap Eats:  Her er de 20 bedste serveringer i København, der gør dig mæt for max 100 kr.

Jens Dresling

Ibyen guider:  Der er keramik overalt. Besøg disse 5 små værksteder, hvis du vil se noget af det mest interessante

Maud Lervik

Den store karaoke-guide:  Hvad skal I synge? Og hvor? Ibyen og musikanmelderne guider

Mads Nissen

Spis billigt ude:   Her er 9 folkekøkkener i København

Louise Serup

Syv hyggelige boghandlere:  Her serverer de byens bedste læsestof til kaffen

Jens Dresling

Guide:   Her er Københavns bedste museumscafeer

Maud Lervik (arkivfoto)

Ingen gramseri. Ingen racisme. Ingen diskrimination. Er det her fremtidens natklub i København?

Peter Hove Olesen

Rundspørge:  Kvinder overvejer, om de kan forsvare sig med nøgler og paraplyer, når de færdes alene om natten

Peter Hove Olesen

13 gæster i nattelivet fortæller:  »Når folk klapper mig i røven eller hiver ned i min trøje, tænker jeg nærmest ikke over det, fordi det sker så ofte«

Philip Davali/Philip Davali

Send os dit tip:  Hvordan skaber vi et tryggere natteliv?

Peter Hove Olesen

Guide:  Her er 3 københavnske klubber med safer space-politik

Peter Hove Olesen

Natklub-ejer:  »Det største problem, vi har, er at mænd ikke kan opføre sig ordentligt, er for fulde eller for nærgående«

Peter Hove Olesen

Mød Club Mafia:  20 unge patruljerer byens natklubber. De er færdige med diskrimination, sexisme og racisme

Olivia Loftlund

38 organisationer tager afstand fra Distortion-leders status­opdatering:  Vi føler os ikke trygge til jeres gadefest

Joachim Adrian

Distortion-leder undskylder:  Jeg forsøgte at være sjov, og det gik helt galt