Hofbal. Den islandske musiker Júníus Meyvant var blandt dem, som stod på scenen, da Sofar Sessions indtog Møntmestergården i Aarhus. Hvem der er på programmet næste gang, er en hemmelighed.
Foto: Hans Christian Jacobsen

Hofbal. Den islandske musiker Júníus Meyvant var blandt dem, som stod på scenen, da Sofar Sessions indtog Møntmestergården i Aarhus. Hvem der er på programmet næste gang, er en hemmelighed.

Koncert

Reportage: Hemmelig pop-up koncert i den gamle Baroksal

Ibyen var med, da der blev spillet hemmelig intimkoncert mellem 1700-tals malerier og lysekroner.

Koncert

Det ligner et hofbal. Med lysekroner i loftet, 1700-tals-adel på væggene og rokokostole strøet ud over rummet.

Men vi er ikke til bal. I dag lægger Møntmestergården i Den Gamle By i Aarhus lokaler til sin formentlig første koncert nogensinde. Indtil for få timer siden var dagens venue hemmeligt, og her få minutter før koncertstart ved publikum endnu ikke, hvem de kan forvente at se på det lille stykke plankegulv i salen, der udgør scenen.

Holdet bag den hemmelighedsfulde pop up-koncert med den umage konstellation af barokinteriør og moderne toner hedder Sofar Sounds – en international organisation, der arrangerer koncerter over hele verden i alt fra private lejligheder til museer, lagerbygninger, cafeer og andre omgivelser, hvor hverken musikerne eller publikum har lysprojektører eller store monitorer at gemme sig bag.

Spændingen udløses, da islandske Júníus Meyvant indtager rummet alene med sin guitar. Han lukker øjnene, da han slår tonen an blot 1 meter fra publikum. De er så tæt på, at de kan se, hvordan hans øjenlåg flimrer, og hvordan rynkerne i hans pande bevæger sig i samme rytme, som hans fingre koncentreret snor sig på guitarens strenge. Uden for salens gamle trævinduer fortsætter museumslivet i Den Gamle By. Udklædte kvinder, mænd og børn danser på den store plads i gamle dragter for de forbipasserende turister.

Sofar Sounds er en forkortelse af navnet Songs From a Room og blev startet af tre venner i London i 2009. De havde fået nok af koncerter, hvor folk snakkede uden respekt for musikken. Med et mål om at skabe en ny koncertform lånte de venner og bekendtes lejligheder og hyrede tre musikere til hver session. Publikum fortalte deres venner om projektet, og i dag har Sofar Sounds bredt sig til 150 byer verden over – heriblandt Aalborg, København og altså Aarhus.

»Når man tager til koncerter på Aarhus’ traditionelle spillesteder, er der altid nogle, der snakker om deres weekendplaner midt under musikken. Det var vi ret frustrerede over«, forklarer Peter Zartow, der derfor, sammen med fire venner, påtog sig opgaven at skabe Sofar Sounds-koncerter i Aarhus.

Det sidste år har der hver anden måned været en Sofar Sounds-session et nyt sted i byen. Publikum melder sig til på nettet, og lokationen og navnene på artisterne er hemmelige indtil få timer før koncerten. Siden start har navne som R&B-sangerinden Anya, multiinstrumentalisten Mads Björn og strygerbandet Who Killed Bambi givet intime og akustiske pop up-koncerter på alt fra Aarhus’ naturhistoriske museum til et kollektiv på Trøjborg og en privat lejlighed i Aarhus-bydelen Frederiksbjerg.

Musik uden distance

Det færøske band Marius Ziska har indtaget salen og starter med en smuk ballade fra deres plade ’Home’. Det rolige fingerspil på guitaren suppleres af xylofon og trioens flerstemmige klang.

»Wow, det er intenst at spille her!«, udbryder forsanger Hans Marius Ziska mellem to numre. Han kigger på forsamlingen af tilskuere, der sidder få skridt fra ham og kigger opmærksomt. Ingen af dem snakker sammen, og mobiltelefonerne bliver i lommen – præcis som en tavle bagerst på scenen befaler.

Noget må de gøre rigtigt hos Sofar Sounds i Aarhus. For publikum vokser og vokser, og ved de seneste koncerter har arrangørerne måttet lukke for tilmeldinger lang tid i forvejen.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Vi vil gerne tilbyde en ny og unik oplevelse til det aarhusianske scenemiljø. Et sted uden distance mellem kunstner og publikum. Når publikum køber en almindelig koncertbillet til 150 kr., har de allerede forventninger. Ved Sofar Sounds kommer de til en gratis koncert og er fuldstændig åbne for ny musik, for de aner ikke, hvad de skal se. Kunstnerne får til gengæld nogle meget dedikerede fans, der går hjem og dyrker musikken efter koncerten«, siger arrangør og booker Jonas Kring.

Danske Wangel slutter den skandinaviske tretrinsraket af. I dagens anledning er hans elektroniske sange barberet ned til et akustisk arrangement, og han står alene bag mikrofonstativet – kun akkompagneret af en pianist.

»Både musikerne og tilskuerne bliver klædt af, når rummet er så småt, musikken er skåret helt ind til benet, og rummet er så lydløst. De har hverken et stort lysshow eller en scenekant at gemme sig bag, og det er virkelig befriende«, siger en anden af Sofar Sounds’ arrangører, Martin Pedersen.

Da klapsalverne klinger ud, stiger støjniveauet i salen. Publikum donerer en skilling til projektet på vej ud af den gamle møntmestergård. Og tænder for mobilen.

Redaktionen anbefaler:

IBYEN