Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Koncert
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kentaur åbner Frost med en koncert under galakserne

Det konservatorieuddannede band har kasseret de utilnærmelige skalaer for at spille pop. I aften optræder de i Planetariet.

Koncert
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

I aften har trioen Kentaur æren af at åbne musikfestivalen Frost med en koncert under galakserne i Rumteatret i Planetariet. Og egentlig manglede det bare, at altmulig-instrumentalisterne Mikkel Juul Jensen og Søren Stenager samt sangeren Marc Bjørn Roland fik lov til at spille netop dér i det kuppelformede rum, hvor man så nemt bliver forunderligt ør af kunsthimlens blinkende stjerneliv.

Ikke nok med at både en asteroide og et stjernebillede har fået navn efter det samme fabeldyr, som den københavnske poptrio har opkaldt sig efter. Kentaur spiller også i eksempelvis den langsomme single ’Arms of the Infinite’ med et smukt og luftigt svæv, der giver anelser om uendelige horisonter.

Musikerne i Kentaur glæder sig til at spille under fjerne stjerner. De har planlagt både særlige lydoplevelser og visuelle overraskelser til aftenens koncerter, og som sanger Marc Bjørn Roland siger, passer Kentaurs musik godt til Planetariets vidder:

»Vores musik er relativt filmisk og i det hele taget billeddannende«.

I Planetariet kommer publikum til at sidde oven over bandet og derfor kigge ned på musikerne, som man har gjort det i amfiteatre, mindst siden Colosseum blev grundlagt i Rom. På mange moderne spillesteder er fordelingen af publikum og musikere den omvendte: Tilskuerne står på gulvet og kigger op på kunstnerne.

Kentaur foretrækker at spille fra en scene, der er lavere end publikums siddepladser, fordi det på en meget konkret måde er med til at understrege, at musikerne ikke vil være idoler og er mennesker ligesom alle andre, siger Mikkel Juul Jensen:

»Ingen af os prøver at stille os op på en piedestal. Når vi er bedst, glemmer vi os selv, og det giver musikken et ekstra nærvær. Bliver vi sat op på en piedestal, mister vi omvendt nærvær. Det kommer i vejen for musikken«.

I publikums øjenhøjde

Bag Kentaurs blanding af støjende rytmiske figurer, brede elektroniske klangflader og Marc Bjørn Rolands vidtspændende og flotte vokal ligger mange tanker om, hvordan trioen vil være og fremstå som band.

Alle tre medlemmer har teoretisk baggrund fra sangskriverlinjen på Det Rytmiske Musikkonservatorium, og de har før som komponister og musikere viklet sig ind i avancerede skalaer af så store sværhedsgrader, at det var vanskeligt for andre end dem selv at høre fornøjelsen ved dem.

Nu er de stille og roligt vokset ud af og væk fra de filtrede kompositoriske garnnøgler og er begyndt at præsentere publikum for noget så ørevenligt som popsange.

»Det har været en naturlig proces for os«, siger Søren Stenager.

»Ja, vi er vokset herhen, hvor vi er nu«, tilføjer Marc Bjørn Roland.

»Jeg har læst et sted ...«, begynder Søren Stenager, og det er en sætning, der kommer ofte fra ham.

Den er også anslaget til, at hans to bandkammerater lytter interesserede, mens han detaljeret forklarer, hvordan vor tids forståelse ifølge ham har ændret sig parallelt med, at vores åndsliv er blevet mere ateistisk, og hvor i den udvikling Kentaur passer ind som en trio, der gerne vil give oplevelsen af nærvær og af at miste sig selv i nuet videre til publikum. På plade og til koncert.

Forenklet sagt er det maskefald en helt central del af ideen bag Kentaurs iørefaldende popmusik. Tonerne må hellere end gerne nå ud til så mange som muligt. Men trioen drømmer bestemt ikke om at blive idoliseret, som det ellers så ofte sker i popmusikken. Som Mikkel Juul Jensen siger det:

»Vi går ind i poppens verden, hvor der er nogle præmisser, men det er kun nogle af dem, vi er med på. Vi vil gerne skære musikken, så den er tilgængelig og forståelig med for eksempel vers, omkvæd og vers, men vi går ikke ind på den præmis, at vi skal være bestemte personaer«.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Søren Stenager: »Der er noget fantastisk ved popsange, der rammer mange mennesker. Tænk engang, hvis man kunne få lov til at opleve at skrive en sang, som folk gerne vil giftes til«.

Mikkel Juul Jensen: »Prøv at tænke på en sang som John Lennons ’Imagine’. Den har ramt millioner af mennesker«.

Marc Bjørn Roland: »Pop er vores måde at give noget på til andre mennesker. Det føles virkelig godt at vedkende sig den vision at ville lave noget, der gerne skulle give andre noget. Det er fint, hvis et enkelt menneske kan få noget ud af vores musik, men det er fantastisk, hvis mange kan«.

Mikkel Juul Jensen: »Vi skulle gerne både have bredde og dybde. Samtidig. Nogle af vores første og tidlige ting havde dybde, men ikke så stor bredde. Jeg kommer til at tænke på de stærkeste tegnefilm fra Disney og sidenhen Pixar og japanske Hayao Miyazaki.

Det er film, som rammer både voksne og børn. De italesætter menneskelige følelser på en meget simpel måde. Mange år efter du har set ’Løvernes konge’, ’Chihiro og heksene’ eller ’Up’, skal du bare lige høre lidt af soundtracket til de film, så er du tilbage i filmene. Så er du ramt af dem igen«.

Søren Stenager: »’Løvernes konge’ er på den ene side en simpel historie om en løve, der mister sin far og udfordrer sin onkel for at få sin retmæssige trone tilbage. Jeg har læst, at den historie er et billede på Jesus’ lignelse om den fortabte søn. Så den er faktisk et godt eksempel på, at man kan have både bredde og dybde i sin kunst«.

Noget dybere

Pop er som bekendt en betegnelse for populærmusik. Den blev brugt første gang i 1920’ernes USA, men det var først i efterkrigstiden, at den for alvor blev udbredt. Spørger man Marc Bjørn Roland, kan det rummelige og flydende popbegreb imidlertid også godt indeholde populære klassiske stykker som Vivialdis violinkoncerter ’De fire årstider’ eller en folkelig julesang:

»Den ægte popmusik er for mig et nummer, der er eller har styrken til at blive en evergreen. Pop er de evigt driftige sange, man altid kan sætte sig ind i og tage en tur til i. Tænk engang, hvor meget verden har forandret sig i de seneste 50 år. Alligevel er nogle 50 år gamle sange så uforgængelige, at de fungerer lige så godt i dag, som de gjorde, da de kom frem«.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Søren Stenager: »Vi forsøger at bruge poppens form til at nå frem til noget, der ligger bag formen. Noget dybere«.

Mikkel Juul Jensen: »Og når vi komponerer, forsøger vi at have mest muligt flow i det, så vi ikke sætter for mange grænser og faste rammer – ud over at vi gerne vil lave popmusik«.

Et stykke ad vejen kan rammer og grænser være med til at åbne døre i en kreativ proces. I musik kan regler ligefrem være som håndtag, man kan gribe på vejen hen til noget, der er større end summen af de enkelte toner. Hen til en stjernelysende melodi på poppens himmel.

Læs mere:

IBYEN

Jens Hartmann Schmidt

Spis! Drik! Se!  Sådan skal du bruge 10 timer i Københavns Hollywood

Casper Dalhoff

Stjernekok åbner nyt sted på Christianshavn:  Her er 5 ting, du skal spise og drikke i september

Martin Lehmann

Det bedste stambord, den klammeste kælder og den smukkeste park:   25 københavnere udpeger deres yndlingssted i byen

Tobias Nicolai/Tobias Nicolai

Ibyens store burgerguide:  Hvor spiser man Københavns bedste burger? Vi viser vej til 12 saftige bud

Ivan Boll

Henrik Palle guider:  Her finder du Københavns bedste antikvariater

Mads Elsøe (Arkiv)

Ibyens gadeguide:  Gammelt slumkvarter bobler af gode spisesteder

Martin Lehmann

Stor bydelsguide:  Sådan skal du bruge 10 timer i Københavns rå mutant-bydel på ydersiden af Nørrebro

Emma Sejersen

Velkommen til hovedstaden:   Den ultimative byguide til nye studerende i København

Erik Petersen

Hjælp, min ven skal giftes:  Den perfekte polterabend? Her er 12 anderledes ideer

Louise Herrche Serup

Mor er støjfølsom, far er nærig, og naturvin smager surt:   Her er 10 af de bedste forældrevenlige spisesteder i København

OLESEN PETER HOVE

Her er 20 af de bedste gratis oplevelser i København

Veras

Ibyen klæder dig på:  Her er de bedste loppemarkeder i København

Jacob Ehrbahn (arkivfoto)

Spis ude på budget:  Her er Københavns bedste, billige restauranter ifølge 11 kokke og madnørder

Hurra!  Hvor holder man en fremragende fødselsdag i København? Ibyen giver dig 12 stærke bud

Nanna Navntoft

Ibyen Cheap Eats:  Her er de 20 bedste serveringer i København, der gør dig mæt for max 100 kr.

Jens Dresling

Ibyen guider:  Der er keramik overalt. Besøg disse 5 små værksteder, hvis du vil se noget af det mest interessante

Maud Lervik

Den store karaoke-guide:  Hvad skal I synge? Og hvor? Ibyen og musikanmelderne guider

Mads Nissen

Spis billigt ude:   Her er 9 folkekøkkener i København

Louise Serup

Syv hyggelige boghandlere:  Her serverer de byens bedste læsestof til kaffen

Jens Dresling

Guide:   Her er Københavns bedste museumscafeer

Maud Lervik

Ingen gramseri. Ingen racisme. Ingen diskrimination. Er det her fremtidens natklub i København?

»Man bliver grinet af eller får en kommentar som: »Slap dog af, jeg synes bare, din røv er god, tag det som et kompliment«

Inger Christine Løwe

»Jeg ved, at kommentarerne vil komme, for mit tøj vil af nogle blive opfattet som et råb om opmærksomhed«

Peter Hove Olesen

Rundspørge:  Kvinder overvejer, om de kan forsvare sig med nøgler og paraplyer, når de færdes alene om natten

Nanna Navntoft

Sådan svarer du igen:   Råb »kogte gulerødder!« til dem, der chikanerer dig i nattelivet

Philip Davali/Philip Davali

Send os dit tip:  Hvordan skaber vi et tryggere natteliv?

Peter Hove Olesen

Guide:  Her er 3 københavnske klubber med safer space-politik

Peter Hove Olesen

Natklub-ejer:  »Det største problem, vi har, er at mænd ikke kan opføre sig ordentligt, er for fulde eller for nærgående«

Peter Hove Olesen

Mød Club Mafia:  20 unge patruljerer byens natklubber. De er færdige med diskrimination, sexisme og racisme

Olivia Loftlund

38 organisationer tager afstand fra Distortion-leders status­opdatering:  Vi føler os ikke trygge til jeres gadefest

Joachim Adrian

Distortion-leder undskylder:  Jeg forsøgte at være sjov, og det gik helt galt

Anmeldelser