Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
CTM. Cæcilie Trier er pladeaktuel og spiller under Vinterjazz festivalen.
Foto: Rune Pedersen

CTM. Cæcilie Trier er pladeaktuel og spiller under Vinterjazz festivalen.

Koncert
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

»Jeg er nogle gange i tvivl, om jeg overhovedet ved, hvad jazz er«

Sangerinden og cellisten Cæcilie Trier opfører musik, inspireret af Nabokovs roman ’Lolita’, på Jazzhouse.

Koncert
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Da Cæcilie Trier for et års tid siden læste Vladimir Nabokovs roman ‘Lolita’ for første gang, blev hun dybt grebet. Mens hun læste om fortælleren Humberts kontroversielle og tragiske forhold til den unge pige Dolores, opstod der nogle særlige følelser og stemninger, fortæller sangerinden.

»En af de betagende ting var selvfølgelig Nabokovs sprog, som jeg var meget optaget af. Jeg valgte så nogle scener, som ikke nødvendigvis er nøglehistorier for handlingen, men som stod centralt i min erindring, efter at jeg havde læst bogen«.

Cæcilie Triers album ’Suite for a Young Girl’, der netop er udkommet, er inspireret af Nabokovs sprog og historie. Men selv om man har læst ‘Lolita’, kan man ikke nødvendigvis genkende historien fra romanen i lyrikken og musikken.

»Pladen skal ikke forstås som en fortolkning af Nabokovs roman, for jeg forholder mig i musikken kun punktvis til bogens scener og fortællerrollen. Det her er mere et forsøg på at lave en kollage af mange forskellige karakterer – med alle de følelser, de rummer – samlet i én. På den måde var romanen bare et springbræt for en helt anden historie. Man kan godt sige, at jeg skamløst misbrugte bogen til eget formål«.

Cæcilie Trier er en kunstner, der godt kan lide at gå nye veje. Hun er klassisk uddannet cellist fra Det Kgl. Danske Musikkonservatorium, men har siden spillet alt fra art-rock i Chimes & Bells til storladen pop med Choir of Young Believers. Hun har rejst Jorden rundt med flere forskellige orkestre, og i forbindelse med udgivelsen af det nye CTM-album er hun nu i København for at præsentere sit soloprojekt på Jazzhouse under Vinterjazz-festivalen.

Teatret ind i musikken

Foto: Rune Pedersen

Hvordan greb du sangskrivningen an, da du skulle kombinere denne historie med musikken?

»Musikken og lyrikken er meget lineært fortalt. Det er ikke cyklisk – med de gentagne omkvæd og b-stykker, som man normalt bruger i popmusik. Det her er et forsøg på at gøre noget andet, hvor lyrikken udgør den narrative fortælling, og så fungerer musikken og reallydene som illustrationer.

Det blev først rigtig spændende, da jeg begyndte at synge sangene. Så var det nærmest ligesom gamle fotografier fra ens barndom, hvor man bilder sig selv ind, at man kan huske oplevelsen, selv om man måske kun var 6 måneder gammel. Jo mere jeg synger sangene og arbejder med dem, jo mere tror jeg, at det er mine egne erindringer«.

Du har spillet mange klassiske koncerter med din far, Lars Trier, og han er også med i din nye musikvideo. Har han været med i din proces med at lave denne plade?

»Ja, han har spillet guitar på pladen. Og han har også spillet med live en enkelt gang eller to. Han er jo en fantastisk klassisk guitarist, og lige siden jeg blev født, har jeg nydt at lytte til ham spille. Jeg har som cellist spillet meget klassisk musik med min far, men nu er jeg virkelig glad for, at jeg kan invitere ham med ind i mit eget musikalske univers«.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Du har udtalt, at musikken på pladen kan opfattes som en miniopera – eller ligefrem som en musical?

»Ja, det er, fordi jeg har skrevet lyrikken med det udgangspunkt, at det er fortællerens replikker. Jeg har tænkt på det, som hvis man læser et manuskript, hvor musikken og reallydene fra sampleren er regibemærkninger.

Det er en tekst, som jeg så dramatiserer med musik. Jeg har puttet teatret ind i musikken. Eller omvendt. Og det er jo det samme, man gør med en musical. Man sætter musik til historien, og så løftes fortællingen til et andet niveau. Min nye musik er meget på tekstens og fortællingens præmisser, og så fungerer det instrumentale som historiens akkompagnement«.

Kunne du faktisk finde på at kaste dig ud i at skrive en rigtig musical eller opera?

»Jeg kunne rigtig godt tænke mig at prøve at lave radio- eller hørespil. Den måde, som man lavede det på i gamle dage i radioen, hvor man havde en musiker, der akkompagnerede en skuespiller eller forfatters fortælling. Der er virkelig mange elementer i det, som jeg godt kunne tænke mig at udforske. Og det er jo en lille smule det, jeg prøver på ‘Suite for a Young Girl’«.

Du skal spille på Jazzhouse under Vinterjazz-festivalen. Hvordan tænker du, at din nye musik passer ind på den scene?

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Det bliver vidunderligt at spille på Jazzhouse, det glæder jeg mig virkelig meget til. Jeg ved ikke rigtig, om der er noget jazz i min musik. Men jeg er også nogle gange i tvivl, om jeg overhovedet ved, hvad jazz er.

Men jeg har lyttet til rigtig meget jazz, og på Jazzhouse eksperimenteres der rigtig meget med forskellig grænsesøgende musik, hvor man udfordrer de former, der er mere etablerede. Det kan jeg godt lide, og jeg prøver også selv at arbejde meget med friheden til at blande alt muligt sammen. På pladen er der referencer til alt fra klassisk musik over popmusik og til jazz. Jeg føler hverken noget ejerskab af – eller tilhørsforhold til – nogen af genrerne. Det giver en stor frihed, synes jeg«.

Læs mere:

IBYEN

Ibyen guider:  Her er 20 af de bedste gratis oplevelser i København

Ibyen guider:  Hvor skal man spise is i København denne sommer? Her er 13 virkelig gode bud

Caféen Snacks & Blues på Guldbergsgade på Nørrebro i København.

Ibyen Cheap Eats:  Her er de 20 bedste serveringer i København, der gør dig mæt for max 100 kr.

Herman H.J. Lynges antikvariat på Silkegade i indre København er Skandinaviens ældste antikvariat.

Henrik Palle guider:  Her finder du Københavns bedste antikvariater

Ibyen klæder dig på:  Her er de bedste loppemarkeder i København


    Anmeldelser af forskellige madboder på Københavns nye madmarked Reffen på Refshaleøen. 

Få overblik:  Her er oversigten over alle Københavns madmarkeder

»Må man ta' hunden med sig ind i himlen...?«. Ibyen guider til byens bedste karaokedestinationer.

Den store karaoke-guide:  Hvad skal I synge? Og hvor? Ibyen og musikanmelderne guider

Der er masser af folkekøkkener i København. Vi guider til 9 af dem.

Spis billigt ude:   Her er 9 folkekøkkener i København

På Darcy's Kaffe i Blågårdsgade på Nørrebro er både kaffen og læsestoffet værd at komme efter.

Syv hyggelige boghandlere:  Her serverer de byens bedste læsestof til kaffen

På Restaurant Trio i Axel Towers er udsigten god, selv når man sidder på tønden.

Guide til Københavns tag­restauranter:  Her kan du spise, drikke og ... ja, tisse med en udsigt

Kafeteria på Statens Museum for Kunst
er bare én af byens nye forbedrede museumscafeer.

Guide:   Her er Københavns bedste museumscafeer