Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Søren Meisner
Foto: Søren Meisner

Grænsebrud. Torsdag har Glad Teater premiere på 'Anatomi'.

Scene
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

De normafvigende kroppe har indtaget teatrene

Scenekunstens fremstilling af mennesker med funktionsnedsættelse har bevæget sig fra freakshow til inklusion og udvidelse af vores normbegreb.

Scene
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

For et par uger siden stillede 30-årige Sarah Glerup op i ’X Factor’. Hun har muskelsvind og kan ikke trække vejret selv.

I interviews har hun fortalt, at hun ville bevise, at man sagtens kan synge, selv om man trækker vejret igennem en respirator. Det lykkedes, og hun gik videre.

Historien fik mig til at tænke på Jacob Nossell, som er standupkomiker, skuespiller og spastiker. I 2014 lavede han den selvbiografiske forestilling ’Human afvikling’ på Det Kongelige Teater. Den handlede om hans liv som handikappet og normafviger.

Og jeg tænkte på, at vi i de seneste år har set flere og flere handikappede optræde på teatret. Fix & Foxys alternative udgave af Charlie Chaplins ’Guldfeber’ fra 2010 startede en trend. Her blev hovedrollen spillet af Amir Becirovic, som – med instruktørduoen Tue Biering og Jeppe Kristensens egne ord – er »en spastisk, ordblind, muslimsk andengenerationsindvandrer«.

Og Amir Becirovic blev i forestillingen udsat for det ene voldelige overgreb efter det andet.

De tæskede ham, nedkølede ham, satte ild til ham og tvang ham til at spise en sko. I Odense Teaters udgave af ’Elefantmanden’ fra sidste år var billedet vendt om. Her blev elefantmanden, spillet af Mikkel Lund, som er spastiker, godt nok tæsket. Men kun i starten. Og han blev udstillet som en freak. Men det var normaliteten, der blev fremstillet som abnorm, da elefantmanden til sidst klyngede den fysisk normale, men moralsk anløbne læge Treves op i en krog.

Kunsten opstår stadig i mødet

Hvad var der sket i mellemtiden? Scenekunstens fremstilling af normafvigende kroppe og sind havde bevæget sig fra freakshow og fascination til empowerment, inklusion og udvidelse af vores normbegreber. I ’Guldfeber’ blev Amir Becirovic iscenesat og udsat for vold som en tavs genstand. I ’Elefantmanden’ tog Mikkel Lund ordet som elefantmanden og sagde, med klar røst: »Jeg er ikke en imbecil!«.

Både Jacob Nossell, Mikkel Lund og Amir Becirovic har haft deres gang på Glad Teater, som er en teaterskole for mennesker med funktionsnedsættelse.

Glad Teater blev oprettet i 2006 og fungerer både som skole og ensemble med i øjeblikket 12 faste skuespillere. På torsdag i næste uge har de premiere på forestillingen ’Anatomi’, der handler om, hvad der gør os til dem, vi er. »Inspireret af vores skuespilleres personlige historier om krop, fysik og psyke lægger vi mennesket under mikroskopet, giver en mental kikkertundersøgelse og hylder forskellen på dem og os«, hedder det på skolens hjemmeside.

Tora Balslev og Cath Borch Jensen går en lidt anden vej i danseforestillingen ’Splastic’, som lige nu spiller i Dansehallerne (men ikke har noget med Teater Glad at gøre). Cath Borch Jensen er danser og spastiker. Tora Balslev er danser og koreograf. I forestillingen laver de en fælles koreografi, hvor Tora Balslev via en metode, hun kalder image work, oversætter og fortolker Cath Borch Jensens spastiske bevægelser igennem sin krop. En synkrondans for to kroppe, som ophæver grænsen mellem normal og abnormal.

De normafvigende kroppe har indtaget teatrene og er begyndt at ændre det scenekunstneriske landskab. Men den gode kunst opstår stadig i mødet.

Splastic. Daily Fiction. Til 24. jan., Dansehallerne, Pasteursvej 20, Kbh. V. Mere info.

Anatomi. 28. jan.-13. feb., Glad Teater, Warehouse 9, Kbh. V. Mere info.

Læs mere:

Annonce

IBYEN

Jens Hartmann Schmidt

Stor bydelsguide:  Sådan skal du bruge 10 timer i Københavns Hollywood

Casper Dalhoff

Stjernekok åbner nyt sted på Christianshavn:  Her er 5 ting, du skal spise og drikke i september

Martin Lehmann

Det bedste stambord, den klammeste kælder og den smukkeste park:   25 københavnere udpeger deres yndlingssted i byen

Tobias Nicolai/Tobias Nicolai

Ibyens store burgerguide:  Hvor spiser man Københavns bedste burger? Vi viser vej til 12 saftige bud

Ivan Boll

Henrik Palle guider:  Her finder du Københavns bedste antikvariater

Mads Elsøe (Arkiv)

Ibyens gadeguide:  Gammelt slumkvarter bobler af gode spisesteder

Martin Lehmann

Stor bydelsguide:  Sådan skal du bruge 10 timer i Københavns rå mutant-bydel på ydersiden af Nørrebro

Emma Sejersen

Velkommen til hovedstaden:   Den ultimative byguide til nye studerende i København

Erik Petersen

Hjælp, min ven skal giftes:  Den perfekte polterabend? Her er 12 anderledes ideer

Louise Herrche Serup

Mor er støjfølsom, far er nærig, og naturvin smager surt:   Her er 10 af de bedste forældrevenlige spisesteder i København

OLESEN PETER HOVE

Her er 20 af de bedste gratis oplevelser i København

Veras

Ibyen klæder dig på:  Her er de bedste loppemarkeder i København

Jacob Ehrbahn (arkivfoto)

Spis ude på budget:  Her er Københavns bedste, billige restauranter ifølge 11 kokke og madnørder

Hurra!  Hvor holder man en fremragende fødselsdag i København? Ibyen giver dig 12 stærke bud

Nanna Navntoft

Ibyen Cheap Eats:  Her er de 20 bedste serveringer i København, der gør dig mæt for max 100 kr.

Jens Dresling

Ibyen guider:  Der er keramik overalt. Besøg disse 5 små værksteder, hvis du vil se noget af det mest interessante

Maud Lervik

Den store karaoke-guide:  Hvad skal I synge? Og hvor? Ibyen og musikanmelderne guider

Mads Nissen

Spis billigt ude:   Her er 9 folkekøkkener i København

Louise Serup

Syv hyggelige boghandlere:  Her serverer de byens bedste læsestof til kaffen

Jens Dresling

Guide:   Her er Københavns bedste museumscafeer

Maud Lervik (arkivfoto)

Ingen gramseri. Ingen racisme. Ingen diskrimination. Er det her fremtidens natklub i København?

»Man bliver grinet af eller får en kommentar som: »Slap dog af, jeg synes bare, din røv er god, tag det som et kompliment«

Inger Christine Løwe

»Jeg ved, at kommentarerne vil komme, for mit tøj vil af nogle blive opfattet som et råb om opmærksomhed«

Peter Hove Olesen

Rundspørge:  Kvinder overvejer, om de kan forsvare sig med nøgler og paraplyer, når de færdes alene om natten

Nanna Navntoft

Sådan svarer du igen:   Råb »kogte gulerødder!« til dem, der chikanerer dig i nattelivet

Philip Davali/Philip Davali

Send os dit tip:  Hvordan skaber vi et tryggere natteliv?

Peter Hove Olesen

Guide:  Her er 3 københavnske klubber med safer space-politik

Peter Hove Olesen

Natklub-ejer:  »Det største problem, vi har, er at mænd ikke kan opføre sig ordentligt, er for fulde eller for nærgående«

Peter Hove Olesen

Mød Club Mafia:  20 unge patruljerer byens natklubber. De er færdige med diskrimination, sexisme og racisme

Olivia Loftlund

38 organisationer tager afstand fra Distortion-leders status­opdatering:  Vi føler os ikke trygge til jeres gadefest

Joachim Adrian

Distortion-leder undskylder:  Jeg forsøgte at være sjov, og det gik helt galt