Mig-kunst. Yayoi Kusamas installation på Louisiana er guf for selfiefolket.
Foto: Peter Hove Olesen (arkiv)

Mig-kunst. Yayoi Kusamas installation på Louisiana er guf for selfiefolket.

Udstilling

Guide: Fem steder du kan fyre den af med #kunstselfies

Kunsten er intet værd, hvis du ikke er med i den. Og deler den på Instagram og sådan noget. #Yolo.

Udstilling

Hvad er det i billedkunsten, der gør, at man har lyst til at tage sin smartphone op af lommen, forme et duckface og tage billeder af sig selv foran eller midt i kunsten?

Handler det udelukkende om, at man vil signalere, at man har bankbogen spækket med kulturel kapital, og at det ser knaldgodt ud på Tinder?

Jeg vil her foreslå, at det er især er tre værktyper, der indgyder til selfies:

1. Mesterværket – prøv at google 'Eminem Mona Lisa', og du ved, hvad jeg mener. (Ellers klik her).

2. Værker, der reflekterer – Jeff Koons og Anish Kapoors skulpturer i højpoleret stål eller Jeppe Heins spejle med lidt neontekst på er eksempler.

3. Og så værker, som er totalt omsluttende miljøer. Her kunne man nævne de fleste af Olafur Elliassons større installationer eller arkitekten Peter Eisennmans monument over jødeforfølgelsen, som siden 2005 har kunnet opleves i Berlin, og som siden har været et særdeles yndet motiv på homo-dating-sites og, har jeg ladet mig fortælle, nu også er det i den heteroseksuelle dating-jungle.

En fjerde kategori er opstået på det seneste, idet flere af landets museer har opdaget selfie-tendensen og er begyndt direkte at indgyde de besøgende til at tage billeder af sig selv i, af museet, opførte og iscenesatte tableauer. Her følger fem aktuelle bud på hvor du kan fyre den af med et par kunstselfies:

Yayoi Kusama – I Uendeligheden, Louisiana

Åh, at se sig selv i det uendelige! Mise-én-abyme hedder det, når man placerer spejle overfor hinanden, og der skabes et uendelighedsrum.

Det er blandt andet den type rum som den japanske kunstner Yayoi Kusama har specialiseret sig i at lave. Hun var ironisk nok interesseret i at skabe miljøer, hvor selvet kan forsvinde i myriader af prikker og refleksioner.

Men i stedet har hun skabt de helt perfekte konditioner for kunstselfies: spejlene er der, de totalt omsluttende miljøer er der, og værkerne er godt på vej til at opnå mesterværks-status. Selvet finder og fanger sig selv i kameraet og selvforglemmelsen er aflyst. #perfectselfie

En Smuk Løgn - Eckersberg, Statens Museum for Kunst

I den netop åbnede udstilling med værker af guldalderhelten C.W. Eckersberg har SMK etableret et spejlprospekt, hvor man kan tage et foto af sig selv, som stod man i et af Eckersberg malerier.

Det vil sige, at det ikke som sådan er kunsten i sig selv, der tages billeder af, men en syntetisk konstruktion man med et lidt uhyggeligt begreb måske vil kunne kalde performance-design. Man kunne også se det under Elmgreen & Dragsets udstilling samme sted i 2014, hvor der med tekst på spejl eksperimenteredes med ustillingens titel ’Biography’ og selvportrættet.

Hvad er hensigten med de her greb kunne man spørge museet. Er det for at lade museumsoplevelsen blive mere legende og mindre akademisk? Eller er det at lade museets gæster agere markedsførings-avatarer på de sociale medier? #gratisreklame

Monet – Lost in Translation, Aros

Også museet for moderne –og samtids-kunst i Aarhus er helt fremme på selfie-fronten. På deres nye udstilling med værker af Monet og en lang række øvrige impressionister har museet bygget en lille scenografi af et venteværelse, hvori et ægte Monet-værk hænger. På vægteksten, der følger dette lille scnenarie er anført et lille foreslående hashtag, #arosart, som en slet skjult indikation om, at museet håber på, at en tendens vil sprede sig blandt de besøgende. #lostinhashtags

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Olafur Eliasson - Your Rainbow Panorama, Aros

Så går det alligevel mere heldigt for sig på toppen af Aros, hvor Olafur Elliassons regnbuefarvede glorie er blevet et helt fast selfie-stop i den jyske hovedstad.

Her indfarves ikke blot udsigten og horisonten i skiftende farver, men også det miljø man står i og farven på ens egen hud. Det er helt analogt, simpelt og effektfuldt (om end det var meget dyrt at gennemføre konstruktionen). #nofilter

TRUST, Københavns fem kunsthaller (Gl Strand, Den Frie, Kunsthal Charlottenborg, Nikolaj Kunsthal, Overgaden)

Man kan lige nå at se de fem københavnske kunsthallers fællesudstilling TRUST, som løber til og med på søndag. Og her findes der et par gode kunst-selfie-anledninger, der helt sikkert vil score højt på barometret over den kulturelle kapital på Tinder.

På GL Strand har svenske Ilja Karilampi placeret to logo-befængte spejle over for hinanden. Her kan man så tage sig et selfie og se sig indskrevet i et cool mylder af logoer – kapitalen og brandingen er jo alligevel over det hele, så hvorfor ikke bare gå hele vejen?

I Nikolaj Kunsthal er der guidede ture op i kunsthallens kirketårn, hvor kunstnergruppen A-kassen har om-installeret en af tårnets klokker. Turen op i tårnet og udsigten er i sig selv spektakulært nok til de første fem selfies. #coolmedkunst

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden

Annonce