0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Ind bagerst: Forsøg på københavnsk buslinje giver kortere rejsetid

Indgang for og bag giver også billigere drift. Nu overvejes tredje model: indgang midtpå.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Joachim Adrian
Foto: Joachim Adrian

BAGINDGANG. Passagererne på linje 4A i København har nydt godt af at kunne entre bussen bagfra.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

»Hak. Hak. Hak«. Klokken er 12.49, og selv om det er en søvnig formiddag på Amager i København, er den gule stempelautomat i bus 4A langtfra faldet hen i døs.

Grådigt æder den sig ind på kundernes klippekort, efterhånden som dusinet af passagerer træder ind fra novemberkulden ved Lergravsparken Station og sætter sig til rette i bussens bløde sæder.

Ingen lader til at have regnet den ud. Faktisk er Politiken ene om at have sneget sig ind ad bagdøren – en indgang, som passagererne på linje 4A siden april sidste år har kunnet benytte sig af, og som i sidste ende kan blive den nye guldkalv i den københavnske bustrafik.

LÆS OGSÅ

Besparelse på 36 millioner
For alle, der kører med bus i København, kender det: De passagerer, der er kommet ind ad fordøren, hvor alle i dag skal stige på, stiller sig oppe ved chaufføren.

De falder i staver og glemmer alt om, at der kommer andre, der også skal være plads til, og snart er der dannet prop, som forsinker bussen.

Derfor startede trafikselskabet Movia i fjor et forsøg på den trafikerede rute 4A, hvor passagererne fik mulighed for at stige ind både foran og bagved, mens udstigningen skulle ske ad midterdørene.


Det var ikke en dårlig ide, viser evalueringen af forsøget: Rejsetiden gik ned med 5 procent på grund af kortere stop ved stoppestederne. Og Københavns Kommunes økonomiforvaltning har nu beregnet, at en besparelse på 36 millioner kroner blinker forude, hvis princippet udbredes til alle A-busser.

Dels fordi hurtigere gennemkørsel af ruten giver behov for færre busser. Dels på grund af en skønnet stigning i passagertallet på 2,5 procent, fordi bussen bliver mere attraktiv, når den kommer hurtigere frem.

Københavns Kommunes repræsentant i Movias bestyrelse, Peter Thiele (SF), ser muligheder for, at den økonomiske gevinst bruges til at styrke busdriften generelt.

»Der spildes virkelig meget tid i dag, fordi nye passagerer ikke kan komme ind, fordi andre vil stå oppe ved chaufføren. Derfor har vi også presset på i bestyrelsen for at få ændret reglerne«, siger han.


13.03: Bella Center
Vi når et kvarters tid og en håndfuld kilometer ud på ruten, før den første passager træder ind ad bagdøren.

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter