0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Bundlinjen: Black friday på vej mod nye rekorder

Forbrugsfesten flytter en større del af forbrugernes køb til nethandel.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Robert F. Bukaty/AP
Foto: Robert F. Bukaty/AP
Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Black friday. Navnet er blevet banket ind i det danske sprog af en massiv markedsføring, og kun få er uvidende om, at det er denne uges højdepunkt for den købslystne forbruger. I USA kender alle dagen efter thanksgiving, årets store familiedag, for den er startskuddet for årets julehandel, som ventes at blive større end nogensinde, især handelen i netbutikkerne.

Færre kender navnets oprindelse. Black friday har ingen officiel fødselsattest, men navnet kan i hvert fald føres tilbage til 1996, og det siges, at det var politiet i Philadelphia, der brugte det som en negativ beskrivelse af deres udfordring på den store indkøbsdag. Der var sort af mennesker i gaderne, når de mange tilbud skulle hentes i butikkerne fra morgenstunden eller tidligere.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Annonce