0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Begrænset tid med de voksne i dansk daginsitution: Artem får seks minutters 'udviklende voksenkontakt' på en dag

Ud af 5,5 timer, hvor treårig er blevet optaget, har hun 17 minutters kontakt med en voksen, viser dokumentar.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

En dreng fik i alt seks minutters udviklende voksenkontakt i løbet af syv timer og otte minutter på en dag i en daginstitution. Det viser et program, som TV2 står bag, og hvor det har fået lov til at sætte kameraer op i to daginstitutioner i Jylland.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

En ny TV2-dokumentar undersøger, hvor meget voksenkontakt børn har på en almindelig dag i en daginstitution.

Med tilladelse fra forældre og pædagoger har TV2 i programmet 'Eksperimentet mod vores børn' sat kameraer op i to daginstitutioner i Jylland.

Formålet er at dokumentere, hvor meget voksenkontakt et udvalgt barn - treårige Merle - får på en dag i institution. Og ikke mindst hvilken type kontakt.

Ud af de 5,5 timer, hvor hun er blevet optaget, har hun 17 minutters kontakt med en voksen, viser dokumentaren.

Der er tale om såkaldt 'udviklende' voksenkontakt, hvor der er dialog og øjenkontakt mellem barnet og den voksne.

12 af de 17 minutter er gået med, at en voksen har læst højt for Merle, skriver TV2.

Derudover viser optagelserne, at Merle bruger meget tid på dagen med at gå alene rundt med sine dukker.

Det er langt fra nok voksentid for et barn på tre år. Det mener lektor i psykologi, Grethe Krag-Müller fra Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse, som medvirker i TV2's dokumentar.

»Det synes jeg, er forskrækkende«, siger Grethe Kragh-Müller til TV2.

Og når jeg så hører, at de 12 minutter er historielæsning, så synes jeg, det er virkelig problematisk. Her har vi jo en situation, hvor en lille pige som Merle primært bliver passet og ikke udviklet

»Og når jeg så hører, at de 12 minutter er historielæsning, så synes jeg, det er virkelig problematisk. Her har vi jo en situation, hvor en lille pige som Merle primært bliver passet og ikke udviklet«.

Seks minutters udviklende voksenkontakt på én dag

Et andet barn, der blev målt samme dag, er en tosproget dreng ved navn Artem.

Ud af dagens samlede optagelse med Artem på syv timer og otte minutter fik i han i alt seks minutters udviklende voksenkontakt.

Det fik meget omtale, da TV2 tidligere på året viste skjulte optagelser fra en institution i programmet 'Daginstitutioner bag facaden'.

Denne gang har tv-stationen undersøgt forholdene uden skjulte optagelser i to helt almindelige daginstitutioner, hvor alt ifølge kommunens tilsyn ser godt ud.

Vesterhimmerlands Kommunes tilsyn har vurderet den institution, hvor to børn går, som hørende under kategorien 'grøn', skriver TV2. Det vil sige i den bedste kategori af daginstitutioner.

ritzau

Læs mere:

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts