0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Leif Beck Fallesen: En fast forbindelse over Kattegat har fået en ny chance, og den må udnyttes

Trafikplanen er udskudt, og det giver regeringen mulighed for at gavne både klima og vækst.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Thomas Borberg
Foto: Thomas Borberg

Finansieringen af en fast forbindelse over Kattegat kan ske med samme model som forbindelserne over Storebælt (billedet) og Øresund. Den danske stat garanterer for de lån, som skal optages, og de tilbagebetales med indtægterne fra brugerne af forbindelsen.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Regeringen har udskudt en ny trafikplan frem til 2030. Den tidligere blå regerings udspil er skrottet. Trafikminister Benny Engelbrecht (S) vil ikke komme med et nyt udspil, før forhandlingerne om klimaet er færdige. Det har vakt stærk utilfredshed i erhvervslivet, men det giver til gengæld en ny chance for at få en fast forbindelse over Kattegat. Den kan gavne både vækst og klima.​​​​

Det er en chance, som må udnyttes. Dansk økonomi har aldrig været stærkere end nu, men der er behov for investeringer i infrastruktur, som kan styrke væksten på længere sigt. Mange erhvervsledere frygter, at væksten kommer i klemme, når der til foråret forhandles handlingsplaner for klimaet. Det er absolut en risiko.

Statsminister Mette Frederiksen (S) og erhvervslivets organisationer har givet håndslag på, at de er enige om regeringens målsætning om at reducere udledningen af CO2 med 70 procent i 2030. Men det forpligter begge parter. Statsministeren lovede, at dette ambitiøse mål ikke skal nås ved at ofre vækst og arbejdspladser i dansk økonomi. Det bliver en meget stor udfordring at holde det løfte.

En principtilkendegivelse om en fast forbindelse over Kattegat med en præcis tidsangivelse vil vise, at der er alvor bag Mette Frederiksens løfte. Det er ikke tilfældigt, at de socialdemokratiske borgmestre i København og Aarhus, Frank Jensen og Jacob Bundsgaard, har talt om fordelene i årevis. De repræsenterer Danmarks to store vækstområder, og de får bred støtte fra erhvervslivet i Midt- og Nordjylland.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce