Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.
Spørgeskema om automatisk oplæsningI Guineabugten ved Afrikas vestkyst oplever skibene stigende problemer med pirater, der stjæler lasten, overfalder besætningen og i værste fald kidnapper dem med henblik på en løsesum.
Det har fået Forsvarskommandoen til at skrue sikringsniveauet op i bugten. Det er et signal, som falder i god jord hos skibsfartforeningen Danske Rederier.
»Det er et vigtigt signal, man sender fra myndighederne, at det her er en alvorlig situation. Det er ikke en opgave, som Danmark kan løfte alene«, siger Maria Skipper Schwenn, der er direktør for sikkerhed, miljø og maritim forskning i Danske Rederier.
»Det er noget, der skal løftes i samlet flok med de lande, der omgiver Guineabugten«, siger hun.
Helt konkret bliver sikringsniveauet hævet fra niveau et til to. Det betyder, at det er et krav for de danske skibe, om at de eksempelvis skal installere pigtråd og låse skibet af.