0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

I fodsporene på Hæstorp: Københavns overborgmester lægger op til vejlukninger og forbud mod ældre biler

Et nyt udspil til begrænsning af trafikken i København skal sikre renere luft og byrum, der øger livskvaliteten i byen, siger overborgmester Lars Weiss (S). Bilejernes forening, FDM, er ikke imponeret.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Marius Renner
Foto: Marius Renner
Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Osende biler kører en svær fremtid i møde i København. For at sikre københavnerne renere luft og et byrum, der øger livskvaliteten, lægger overborgmester Lars Weiss (S) i et nyt udspil op til et opgør med bilernes dominans i hovedstaden.

Det skiver Berlingske mandag.

»Bilerne skal spille en mindre rolle i byen, end de gør i dag,« siger han til avisen.

Ifølge udspillet skal nogle veje i København lukkes helt. Beboelseskvarterer skal indrettes, så man stopper gennemkørende trafik. Og når det gælder de mest forurenende biler, skal de slet ikke have lov at køre på København gader og veje.

Udspillet skal samtidig sikre, at de biler, der kører i byen, er grønnere.

Der skal gøres noget nu

Overborgmester Lars Weiss siger til Berlingske, at formålet med udspillet grundlæggende er, at det skal være trygt for københavnerne at trække vejret.

Han forklarer, at hovedparten af de vejstrækninger, hvor man bevæger sig lige på grænsen af de tilladte niveauer for partikelforurening, ligger i København.

»Derfor skal der gøres noget nu«, siger han til Berlingske.

Blandt forslagene i udspillet er at lukke Vesterbrogade foran Tivoli og dele af Københavns gamle bykerne kaldet Middelalderbyen.

Marius Renner
Foto: Marius Renner