Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.
Spørgeskema om automatisk oplæsningMere vil have mere, og nu vil København have endnu mere metro. Økonomiudvalget under Borgerrepræsentationen har besluttet at undersøge, om der er mulighed for at bygge en metrolinje, en letbane eller en bus i egen bane på forskellige strækninger mellem Brønshøj og Refshaleøen.
»God infrastruktur er en forudsætning for at bevare København som en attraktiv storby. Det er de strækninger, der ifølge vores screening giver det bedste bidrag til at få flere over på den kollektive trafik i byen. Det er jo det, vi skal sørge for, at vi hele tiden gør«, siger overborgmester Frank Jensen om forslaget.
Borgmesteren mener, at en ekstra linje for kollektiv trafik over Inderhavnen vil klæde byen, og det har et flertal i Økonomiudvalget valgt at støtte på et møde i dag.
Udbygningen af metrolinjen skal ske på baggrund af beregninger, der viser, at trafikken i Københavns Kommune vokser med cirka 50 procent frem mod 2050.
Det betyder, at over halvdelen af passagererne på Amagerbro og Christianshavn Station vil blive efterladt på perronen i morgenens myldretid i 2035, hvis kapaciteten i den kollektive trafik ikke bliver større.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Få det store overblik for 1 kr.
Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.
Læs mereEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind