Den snor sig over en lille kilometer som en betonslange i anden sals højde gennem den tætte by.
Bispeengbuen, et lille stykke statsvej midt i hovedstaden med suset fra 50.000 biler frem og tilbage hver dag, har siden åbningen i 1972 været en torn i øjet – og øret – på beboerne på grænsen mellem Frederiksberg og København.
Nu viser der sig måske mulighed for at få finansieret en flere år gammel idé om, at vejbanen på betonpiller fjernes og erstattes af en tunnel.
Det er snart 50 år siden, byggeriet af Bispeengbuen begyndte, og den står over for snarlig renovering, der vil løbe op i omegnen af 125 millioner kroner. Men hvorfor ikke bruge de penge på at grave vejstykket ned i stedet for at lappe på den gamle beton?
I en tværpolitisk alliance er Venstres folketingsmedlem Jan E. Jørgensen, der også er viceborgmester på Frederiksberg, gået sammen med Københavns miljø- og teknikborgmester fra Enhedslisten, Ninna Hedeager Olsen, om den plan, og senere på måneden har de en mødeaftale med transportminister Ole Birk Olesen (LA) om sagen.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Få det store overblik for 1 kr.
Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.
Læs mereEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind