0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Bispeengbuen er en torn i øjet og øret: Motorvej på 2. sal i storbyen skal væk

Ved at spare renovering og skybrudssikring med kloakrør ved Bispeengbuen i København kan der findes flere hundrede millioner kroner til i stedet at lægge motorvejen på søjler ned i en tunnel. To borgmestre skal nu mødes med transportministeren.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Finn Frandsen
Foto: Finn Frandsen

Det rådgivende ingeniørfirma Rambøll har beregnet, at det vil koste op mod 1,5 milliarder kroner at lægge Bispeengbuen i en tunnel og fritlægge åen .

København
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
København
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Den snor sig over en lille kilometer som en betonslange i anden sals højde gennem den tætte by.

Bispeengbuen, et lille stykke statsvej midt i hovedstaden med suset fra 50.000 biler frem og tilbage hver dag, har siden åbningen i 1972 været en torn i øjet – og øret – på beboerne på grænsen mellem Frederiksberg og København.

Nu viser der sig måske mulighed for at få finansieret en flere år gammel idé om, at vejbanen på betonpiller fjernes og erstattes af en tunnel.

Det er snart 50 år siden, byggeriet af Bispeengbuen begyndte, og den står over for snarlig renovering, der vil løbe op i omegnen af 125 millioner kroner. Men hvorfor ikke bruge de penge på at grave vejstykket ned i stedet for at lappe på den gamle beton?

I en tværpolitisk alliance er Venstres folketingsmedlem Jan E. Jørgensen, der også er viceborgmester på Frederiksberg, gået sammen med Københavns miljø- og teknikborgmester fra Enhedslisten, Ninna Hedeager Olsen, om den plan, og senere på måneden har de en mødeaftale med transportminister Ole Birk Olesen (LA) om sagen.

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter