Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
ADRIAN JOACHIM
Foto: ADRIAN JOACHIM
Politik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Regeringen indfører gradvis afgift på elbiler

Elbiler vil i 2020 være pålagt fuld registreringsafgift.

Politik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Fra 1. januar bliver det dyrere at købe en elbil i Danmark.

Elbilerne har været afgiftsfritaget, og regningen for en fortsat afgiftsfritagelse i 2016 lød på 650 millioner kroner

Regeringen er blevet enig med Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre om en femårig indfasning af afgiften på elbiler, som ellers har været fritaget for den normale registreringsafgift på op i mod 180 procent af bilens værdi.

Den gradvise indfasning af afgiften betyder, at elbiler vil få 20 procent af registreringsafgiften i 2016, 40 procent i 2017, 65 procent i 2018, 90 procent i 2019 og altså 100 procent i 2020.

Den andel af den normale registreringsafgift, som overstiger 800.000 kroner, vil blive omfattet af fuld registreringsafgift allerede fra 2016, mens andelen under 800.000 kroner altså kun vil blive ramt gradvist.

TESLA

»Det her er en bunden opgave for regeringen. Elbilerne har været afgiftsfritaget, og regningen for en fortsat afgiftsfritagelse i 2016 lød på 650 millioner kroner. De penge har regeringen ikke haft noget ønske om at finde på finansloven, og det er også en meget stor regning at tørre af på alle andre bilejere, og derfor var der behov for at finde en indfasningsmodel«, siger skatteminister Karsten Lauritzen (V), der kalder aftalen »grøn realisme«.

Alle biler bliver dyrere

El- og brintbiler stod til at blive omfattet af fuld registreringsafgift i 2016, men med aftalen er en gradvis indfasning altså sikret for at undgå at »sætte markedet for disse biler helt i stå«, som der står i aftaleteksten.

Den gradvise indfasning koster dog nogle penge, som indtil videre kun er fundet i 2016. I 2016 er aftalen finansieret ved afskaffelsen af en særregel for brugte biler under et år og en reduktion af det såkaldte radiofradrag med 40 procent. For 2017 til 2019 er der dermed ikke fundet finansiering for de 425 kroner, som aftalen forventes at koste fra 2017 til 2019.

Dermed bliver alle biler - ikke kun elbiler - dyrere. Socialdemokraterne lagde dog ved præsentationen vægt på, at almindelige familiebiler og mindre elbiler ikke vil blive hårdt ramt.

GRATIS PARKERING

»Det, vi har lagt vægt på undervejs, er, at når regningen skal betales, skal det ikke blive meget dyrere for folk, der gerne vil købe en almindelig familiebil, og at små elbiler fortsat har en pris, der minder om den i dag. Den mindste model har simpelthen den samme pris de næste to år«, siger Socialdemokraternes skatteordfører, Jesper Petersen, med henvisning til det bundfradrag i registreringsafgiften for elbiler på op til 10.000 kroner i 2016 og 2017, som betyder, at mindre elbiler ikke vil blive ramt lige så hårdt af afgiftsstigningen.

Han tilføjer:

»Og for luksusbilerne, som vi jo for de dyreste af dem har givet et skattemæssigt tilskud på over en million kroner, er de fede tider altså ovre«.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden