Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Spidskandidater til kommunalvalget i København, De Konservatives Jacob Næsager og SFs Sisse Marie Welling vil begge fremskynde byggeri på Refshaleøen. Men de er uenige om hvordan.
Foto: Jens Dresling

Spidskandidater til kommunalvalget i København, De Konservatives Jacob Næsager og SFs Sisse Marie Welling vil begge fremskynde byggeri på Refshaleøen. Men de er uenige om hvordan.

Kommunalvalg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Duel om Refshaleøen: Københavnsk ø skal være bilfri cykelby. Nej, en skoleby

Og så siger man, at politikere ikke har visioner. Nogle gange har de. Konservative og SF drømmer store - men meget forskellige - drømme om stedet, hvor landets store skibsværft lå. Se også hvordan alle partier i København stiller sig til boligmanglen

Kommunalvalg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

SFs spidskandidat til kommunalvalget i København, Sisse Marie Welling, har en vision om, at det sidste øde havneområde i hovedstaden, Refshaleøen, om få år skal være en bilfri cykelbydel. Men hun ankommer til interviewet mellem de forfaldne industribygninger i ... bil.

Det griner hun også selv af og skynder sig at understrege, at det altså er en elbil, og at man som valgkampramt politiker er nødt til at have en masse udstyr med, som i hvert fald ikke kan være i en cykelkurv.

»Københavnernes foretrukne transportmiddel er cyklen, så det tager vi udgangspunkt i. Vi har meget forurening og trængsel, så det handler om, at vi skal have færre biler og ikke flere«, siger hun og peger over på den anden side af havnen, hvor bydelen Nordhavn er under opbygning.

»Derovre er der en parkeringsplads for hver eneste bolig. Det er en forkert måde at bygge på«.

I den bidende novemberblæst er den konservative spidskandidat Jakob Næsager også dukket op i bil, og der går ikke mange minutter, før han kommer med en helt helt anden forestilling om fremtiden for øen med den stolte fortid som hjemsted for nationens store skibsværft, B&W.

»Jeg skal ikke diktere, om københavnerne skal have bil eller ej. Og dem, der har behov for at få familien til at hænge sammen ved at have bil, skal have lov. Mange arbejder udenfor København og har brug for at komme rundt til flere steder på en dag. Eller hvad med de mange håndværkere, der skal have redskaber og værktøj?«, siger Jakob Næsager.

Han skynder sig at understrege, at de konservative også støtter cyklisme, og at partiet står bag forslag om cykelbroer over banelegemerne på både Østerbro og Vesterbro for at knytte gamle og nye bydele sammen.

Politiken: Men Sisse Marie Welling, jeres forslag om en hel cykelbydel på Refshaleøen strider vel også mod jeres slogan om en blandet by - for det bliver vel bare en bydel for hipstere?

»Nej, det bliver både for folk med høje og lave indkomster, som bare gerne vil bo, hvor der ikke er biler. Og man kan lave ladestandere ved indkørslen til bydelen til de ganske udmærkede delebiler, der findes, så man kan køre rundt i elbiler og få dætte den slags behov. Men det der med, at hver lejlighed skal have en bil, hører fortiden til. Vi må prioritere, og for os er det vigtigste, at man skal kunne gå eller cykle«.


SFs spidskandidat i København, Sisse Marie Welling.
Foto: Jens Dresling

SFs spidskandidat i København, Sisse Marie Welling.

Fire helt nye specialskoler

For Jakob Næsager og De Konservative er håbet, at Refshaleøen ud over boliger skal være hjemsted for fire såkaldte profilskoler. Han peger på, at København får behov for 14 nye skoler de næste 12 år for at følge med befolkningsudviklingen, »og det er der simpelthen ikke grunde nok til ude omkring i byen«.

»Men man kan samle fire skoler på Refshaleøen i en klynge med en international profil, hvor den ene måske kan være engelsksproget og den anden en fodboldskole. Det skal være skoler for elever fra 3. klasse og opefter, hvor børn i de mindre klasser går på lokale distriktskoler ude omkring i byen«.

Med til Jakob Næsagers drøm hører et stort anlæg til idræt med en tilhørende Team Danmark idrætslandsby, som sportsfolkene kan bruge om eftermiddagen. Den skal være til rådighed for de nye skoler om dagen og foreningerne om aftenen.

»Refshaleøen skal være noget for andre end dem, der skal bo her«, fastslår den konservative politiker.


Spidskandidater til kommunalvalget i København for  Det Konservative Folkeparti, Jacob Næsager.
Foto: Jens Dresling

Spidskandidater til kommunalvalget i København for Det Konservative Folkeparti, Jacob Næsager.

Lige det projekt kan Sisse Marie Welling til gengæld ikke melde sig ind i.

»Jeg tror, det er vigtigt, at folk kan vælge den lokale folkeskole og ikke skal pendle på kryds og tværs for at bringe og hente børnene. Det vil kun være med til at skabe mere trafik, og gøre hverdagen sværere«, siger hun.

Jakob Næsager peger på, at der er andre profilskoler, som kan tilvælges af børn fra hele kommunen, som for eksempekl Sankt Annæ Gymnasium med sit fokus på musik. Kan det fungere, kan det også fungere med flere profilskoler, mener han.

»Desuden kan sådan en klynge med fire profilskoler skabe et spændende fælles læringsmiljø i København«, understreger han.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Byg snart på øen

De to politikere er enige om, at at der skal bygges snart på Refshaleøen. På trods af, at området er reserveret til først at blive byudviklet efter 2021. Og på trods af, at kritiske røster har advokeret for, at man bør vente endnu længere, så vores børn og børnebørn også kan sætte deres præg på en af de gamle havneområder.

Luftfoto af Refshaleøen, det gamle B & W, Lynetten rensningsanlæg.
Foto: Per Folkver

Luftfoto af Refshaleøen, det gamle B & W, Lynetten rensningsanlæg.

Men Sisse Marie Welling argumenterer for en fremrykning af byggeri på Refshaleøen med, at der er akut behov for flere boliger i en tid, hvor København vokser med knap 1.000 indbyggere om måneden - mens boligpriserne vokser heftigt.

Jakob Næsager er enig og kalder det » gammeldags tankegang« at reservere Refshaleøen alt for længe.

»Vi har bygget København ud i vandet siden Christian den 4. byggede Christianshavn. Vesterbro er havneopfyld, det samme er Islands Brygge, så the sky is the limit. Selv om vi begynder at bygge på Refshaleøen nu, skal vi nok finde andre steder at udvide. Nu kommer de gamle industrigrunde i brug på Carlsberg, F.L. Smidt og det gamle grønttorv, og efterhånden dukker også gamle hospitalsgrunde op som nye muligheder. Så fremtidens generationer skal nok få deres chancer«.

Havnetunnel

Sisse Marie Welling er klar over, at det kræver gode trafikforhold at udvikle en ny bydel på Refshaleøen og fastslår, at det ikke bliver med SF's stemmer, at der bygges en havnetunnel fra Nordhavnen over Refshaleøen og videre under Amager til Sjællandsbroen og motorvejen der.

»En havnetunnel koster 20 milliarder kroner og giver mere biltrafik på Amager og ikke mindre trafik i det indre Københavns. I stedet burde man gå i gang i morgen med at bygge en metro her og så sige til folk, at de må bruge cyklen, hvis de vil bo på Refshaleøen«.

Ikke overraskende forsvarer Jakob Næsager havnetunnelplanerne - som stadig kun er på tegnebordet - med næb og kløer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Når vi bliver flere i trafikken, vil de forskellige trafikformer kannibalisere hinanden over jorden. Men havnetunnelen skal gå under jorden hele vejen, så den ikke ødelægger Amager«.

Se her hvordan spidskandidaterne ved kommunalvalget svarer på spørgsmålet: Der er boligmangel i København, og priserne stiger og stiger. Hvad vil I gøre ved det?

Læs mere:

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden