Spidskandidater til kommunalvalget i København, De Konservatives Jacob Næsager og SFs Sisse Marie Welling vil begge fremskynde byggeri på Refshaleøen. Men de er uenige om hvordan.
Foto: Jens Dresling

Spidskandidater til kommunalvalget i København, De Konservatives Jacob Næsager og SFs Sisse Marie Welling vil begge fremskynde byggeri på Refshaleøen. Men de er uenige om hvordan.

Kommunalvalg

Duel om Refshaleøen: Københavnsk ø skal være bilfri cykelby. Nej, en skoleby

Og så siger man, at politikere ikke har visioner. Nogle gange har de. Konservative og SF drømmer store - men meget forskellige - drømme om stedet, hvor landets store skibsværft lå. Se også hvordan alle partier i København stiller sig til boligmanglen

Kommunalvalg

SFs spidskandidat til kommunalvalget i København, Sisse Marie Welling, har en vision om, at det sidste øde havneområde i hovedstaden, Refshaleøen, om få år skal være en bilfri cykelbydel. Men hun ankommer til interviewet mellem de forfaldne industribygninger i ... bil.

Det griner hun også selv af og skynder sig at understrege, at det altså er en elbil, og at man som valgkampramt politiker er nødt til at have en masse udstyr med, som i hvert fald ikke kan være i en cykelkurv.

»Københavnernes foretrukne transportmiddel er cyklen, så det tager vi udgangspunkt i. Vi har meget forurening og trængsel, så det handler om, at vi skal have færre biler og ikke flere«, siger hun og peger over på den anden side af havnen, hvor bydelen Nordhavn er under opbygning.

»Derovre er der en parkeringsplads for hver eneste bolig. Det er en forkert måde at bygge på«.

I den bidende novemberblæst er den konservative spidskandidat Jakob Næsager også dukket op i bil, og der går ikke mange minutter, før han kommer med en helt helt anden forestilling om fremtiden for øen med den stolte fortid som hjemsted for nationens store skibsværft, B&W.

»Jeg skal ikke diktere, om københavnerne skal have bil eller ej. Og dem, der har behov for at få familien til at hænge sammen ved at have bil, skal have lov. Mange arbejder udenfor København og har brug for at komme rundt til flere steder på en dag. Eller hvad med de mange håndværkere, der skal have redskaber og værktøj?«, siger Jakob Næsager.

Han skynder sig at understrege, at de konservative også støtter cyklisme, og at partiet står bag forslag om cykelbroer over banelegemerne på både Østerbro og Vesterbro for at knytte gamle og nye bydele sammen.

Politiken: Men Sisse Marie Welling, jeres forslag om en hel cykelbydel på Refshaleøen strider vel også mod jeres slogan om en blandet by - for det bliver vel bare en bydel for hipstere?

»Nej, det bliver både for folk med høje og lave indkomster, som bare gerne vil bo, hvor der ikke er biler. Og man kan lave ladestandere ved indkørslen til bydelen til de ganske udmærkede delebiler, der findes, så man kan køre rundt i elbiler og få dætte den slags behov. Men det der med, at hver lejlighed skal have en bil, hører fortiden til. Vi må prioritere, og for os er det vigtigste, at man skal kunne gå eller cykle«.


SFs spidskandidat i København, Sisse Marie Welling.
Foto: Jens Dresling

SFs spidskandidat i København, Sisse Marie Welling.

Fire helt nye specialskoler

For Jakob Næsager og De Konservative er håbet, at Refshaleøen ud over boliger skal være hjemsted for fire såkaldte profilskoler. Han peger på, at København får behov for 14 nye skoler de næste 12 år for at følge med befolkningsudviklingen, »og det er der simpelthen ikke grunde nok til ude omkring i byen«.

»Men man kan samle fire skoler på Refshaleøen i en klynge med en international profil, hvor den ene måske kan være engelsksproget og den anden en fodboldskole. Det skal være skoler for elever fra 3. klasse og opefter, hvor børn i de mindre klasser går på lokale distriktskoler ude omkring i byen«.

Med til Jakob Næsagers drøm hører et stort anlæg til idræt med en tilhørende Team Danmark idrætslandsby, som sportsfolkene kan bruge om eftermiddagen. Den skal være til rådighed for de nye skoler om dagen og foreningerne om aftenen.

»Refshaleøen skal være noget for andre end dem, der skal bo her«, fastslår den konservative politiker.


Spidskandidater til kommunalvalget i København for  Det Konservative Folkeparti, Jacob Næsager.
Foto: Jens Dresling

Spidskandidater til kommunalvalget i København for Det Konservative Folkeparti, Jacob Næsager.

Lige det projekt kan Sisse Marie Welling til gengæld ikke melde sig ind i.

»Jeg tror, det er vigtigt, at folk kan vælge den lokale folkeskole og ikke skal pendle på kryds og tværs for at bringe og hente børnene. Det vil kun være med til at skabe mere trafik, og gøre hverdagen sværere«, siger hun.

Jakob Næsager peger på, at der er andre profilskoler, som kan tilvælges af børn fra hele kommunen, som for eksempekl Sankt Annæ Gymnasium med sit fokus på musik. Kan det fungere, kan det også fungere med flere profilskoler, mener han.

»Desuden kan sådan en klynge med fire profilskoler skabe et spændende fælles læringsmiljø i København«, understreger han.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Byg snart på øen

De to politikere er enige om, at at der skal bygges snart på Refshaleøen. På trods af, at området er reserveret til først at blive byudviklet efter 2021. Og på trods af, at kritiske røster har advokeret for, at man bør vente endnu længere, så vores børn og børnebørn også kan sætte deres præg på en af de gamle havneområder.

Luftfoto af Refshaleøen, det gamle B & W, Lynetten rensningsanlæg.
Foto: Per Folkver

Luftfoto af Refshaleøen, det gamle B & W, Lynetten rensningsanlæg.

Men Sisse Marie Welling argumenterer for en fremrykning af byggeri på Refshaleøen med, at der er akut behov for flere boliger i en tid, hvor København vokser med knap 1.000 indbyggere om måneden - mens boligpriserne vokser heftigt.

Jakob Næsager er enig og kalder det » gammeldags tankegang« at reservere Refshaleøen alt for længe.

»Vi har bygget København ud i vandet siden Christian den 4. byggede Christianshavn. Vesterbro er havneopfyld, det samme er Islands Brygge, så the sky is the limit. Selv om vi begynder at bygge på Refshaleøen nu, skal vi nok finde andre steder at udvide. Nu kommer de gamle industrigrunde i brug på Carlsberg, F.L. Smidt og det gamle grønttorv, og efterhånden dukker også gamle hospitalsgrunde op som nye muligheder. Så fremtidens generationer skal nok få deres chancer«.

Havnetunnel

Sisse Marie Welling er klar over, at det kræver gode trafikforhold at udvikle en ny bydel på Refshaleøen og fastslår, at det ikke bliver med SF's stemmer, at der bygges en havnetunnel fra Nordhavnen over Refshaleøen og videre under Amager til Sjællandsbroen og motorvejen der.

»En havnetunnel koster 20 milliarder kroner og giver mere biltrafik på Amager og ikke mindre trafik i det indre Københavns. I stedet burde man gå i gang i morgen med at bygge en metro her og så sige til folk, at de må bruge cyklen, hvis de vil bo på Refshaleøen«.

Ikke overraskende forsvarer Jakob Næsager havnetunnelplanerne - som stadig kun er på tegnebordet - med næb og kløer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Når vi bliver flere i trafikken, vil de forskellige trafikformer kannibalisere hinanden over jorden. Men havnetunnelen skal gå under jorden hele vejen, så den ikke ødelægger Amager«.

Se her hvordan spidskandidaterne ved kommunalvalget svarer på spørgsmålet: Der er boligmangel i København, og priserne stiger og stiger. Hvad vil I gøre ved det?

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Michelin-stjerner – fisefornemt snobberi eller brugbar guide?
    Hør podcast: Michelin-stjerner – fisefornemt snobberi eller brugbar guide?

    Henter…

    I aftes udkom årets store madbibel - Michelin-guiden 2019. Michelin har været den højeste kulinariske smagsdommer i en tid, hvor madkultur er blevet en international megatrend, og kokke er blevet rockstjerner. Men er stjernerne lige så vigtige pejlemærker, som de har været?

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump?
    Hør podcast: Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump?

    Henter…

    Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump? Klaus Riskær er tilbage på avisernes forsider. Han rejser sig altid igen, uanset om han går konkurs, bliver ekskluderet eller sat i fængsel. Og nu stiller han op til Folketinget. Men hvad driver ham? Og kan det passe, at han i dag er mere til klima og social retfærdighed end til utæmmet kapitalisme? Eller er han – som nogle mener – det danske svar på Donald Trump?

  • 
    A male giant panda from China named Cai Tao eat eats a stick at Taman Safari Indonesia zoo in Bogor, West Java, Wednesday, Nov 1, 2017. Giant pandas Cai Tao and Hu Chun arrived Indonesia last month as part of China's "Panda diplomacy." (AP Photo/Achmad Ibrahim)

    Et kongerige for to pandaer? Kun Kinas allerbedste venner får lov at lease et par af de sjældne pandabjørne, sagde den kinesiske præsident Xi Jinping, da han lovede Danmark et par. Kina har flere gange brugt de sjældne dyr som en brik i deres udenrigspolitik. Men hvad har Danmark givet køb på, for at blive en af Kinas allerbedste venner? At tale om Tibet?

Forsiden

Annonce