Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
uddannet. Jannie Svarre Winther er pædagog og arbejder i en daginstitution i Fredericia. Ifølge forskere og politikere bør der være flere med hendes faglighed i dagtilbuddene. Arkivfoto: Finn Frandsen

uddannet. Jannie Svarre Winther er pædagog og arbejder i en daginstitution i Fredericia. Ifølge forskere og politikere bør der være flere med hendes faglighed i dagtilbuddene. Arkivfoto: Finn Frandsen

Samfund
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Forskere og politikere: For få uddannede pædagoger i daginstitutionerne

Tre af ti voksne i dagtilbud mangler uddannelse. Det går ud over børnene, siger eksperter.

Samfund
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Budskabet er krystalklart: Alt for mange voksne i landets børnehaver og vuggestuer har ingen pædagogisk uddannelse.

Det skal ændres.

Sådan lyder det fra politikere, forskere og dagtilbudsledere. Alle peger på, at der i folkeskolen er en målsætning om, at 95 procent af lærerne i 2020 skal være linjefagsuddannede. Og at det er lige så vigtigt med uddannet personale i dagtilbud.

»Jo mere uddannelse personalet får, jo bedre bliver kvaliteten i dagtilbuddene. Derfor kunne det være ønskeværdigt, at alle voksne har en fuld pædagoguddannelse. Det forlanger man også, når det gælder lærere i folkeskolen«, siger Mogens Christoffersen, der forsker i familieliv og daginstitutioner ved Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, SFI.

Personalets uddannelse har en direkte effekt på børnenes udvikling, siger han.

»De trives bedre, når de voksne er i stand til at komme med ideer til lærerige ting, der stimulerer børnene, og når de har tålmodighed til at lytte til børnene. Alt det, der giver børnene trygge rammer, er påvirket af, at personalet får noget uddannelse, som også kan være efteruddannelse. Man kan godt opnå meget ved at efteruddanne medhjælpere, der slet ikke har nogen uddannelse«.

Også Agi Csonka, administrerende direktør for SFI og formand for Rådet for Børns Læring, siger, at en større andel af personalet bør være uddannet. Et eksakt tal kan hun dog ikke melde ud:

»Vi ved, at personalets uddannelse er helt afgørende for kvaliteten. Når fordelingen er, som den er, er det svært at påstå, at vi har daginstitutioner, hvor der er tilstrækkeligt med uddannet personale«.

Ifølge de nyeste tal, udgør andelen af uddannede pædagoger i gennemsnitskommunen 59 procent af personalet i daginstitutionerne, mens personale uden pædagogudannelse udgør 41 procent, viser en undersøgelse fra Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning.

Stod det til lederne af dagtilbuddene, »var budgetterne på en måde«, så alle stillinger kunne være besat af uddannede pædagoger, siger Sanne Lorentzen, der er formand for Lederforeningen under pædagogernes fagforbund, Bupl:

»Mit højeste ønske er, at vi får en større andel af faglige medarbejdere. Hvordan kan politikerne forsvare, at man arbejder frem mod 95 procent linjefagsuddannede lærere frem mod 2020, og undlader at have tilsvarende ambitioner på børneområdet?«.

Udspil på vej fra regeringen

Når Bupl i starten af december har kongres, vil andelen af uddannet personale være på dagsordenen.

Her vil opfordringen til børneminister Ellen Trane Nørby (V), der også er inviteret, være en politisk målsætning om en markant højere andel pædagoguddannede.

Kvalitet i dagtilbud er et emne, der har stået højt på den politiske dagsorden de senere år, sideløbende med at forskere har meldt ud, at kvaliteten nogle steder er for dårlig. Lige inden den S-ledede regering gik af forrige sommer, kom den med et omfattende børneudspil, der skulle løfte området, men som blev vraget af den nuværende regering.

I starten af det nye år lancerer den nye regering et nyt dagtilbudsudspil. Og i den nye finanslov er der afsat 580 millioner kroner til de mindste borgere.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Alt det, der giver børnene trygge rammer, er påvirket af, at personalet får noget uddannelse,

Man har fået øje på, hvor »væsentligt det er, at man forbereder børnene på at være skoleklar og klar til livet«, siger Lisbeth Harsvik. Hun er uddannelsesdirektør på professionshøjskolen UCC, der udbyder både pædagoguddannelsen og uddannelsen som pædagogisk assistent, som er en erhvervsuddannelse og kortere udgave af pædagoguddannelsen. I Bupl er begejstringen for pædagogiske assistenter til at overse, fordi de skal have løn under uddannelse og koster næsten lige så meget som en nyuddannet pædagog, men er uden samme faglighed.

»Ansættelsen af pædagogiske assistenter må ikke ske på bekostning af pædagoger, men vi skal ikke have ufaglærte i vores dagtilbud«, siger hun med opfordring til politikerne i Folketinget:

»De burde vedtage en lov om, at de ikke vil have uuddannet personale i dagtilbud, ligesom man ikke har så mange ufaglærte voksne i folkeskolen«.

Det er især SF og til dels S åbne for.

»Partierne bør sætte sig sammen og lavet et mål om, at i 2025 skal alt personale i daginstitutioner være uddannet. Det kan være gennem pædagoger eller pædagogiske assistenter. Og så må det være op til den enkelte kommune at vurdere, præcis hvordan fordelingen skal være«, siger Jacob Mark, der er børneordfører, i SF.

Socialdemokratiets børneordfører, Annette Lind, siger, at hun gerne vil diskutere lovforslaget, men at 100 procent uddannede pædagoger er lige i overkanten, da mange medhjælpere »klarer det godt«.

Hos DF møder forslaget modstand.

»Jeg vil ikke være med til sådan en lov. Mange uuddannede laver et godt stykke arbejde, hvor børnene lærer det, de skal. Vi mangler en debat om, hvad man faktisk kan, når man er uuddannet«, siger børneordfører Pernille Bendixen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

I en mail til Politiken skriver Ellen Trane Nørby, at hun i det snarlige udspil »vil have fokus på kompetenceløft og øvrige områder, der kan være med til at højne kvaliteten i vores dagtilbud«.

------------------------

Rettelse: Det stod i en tidligere version, at fire ud af ti ansatte i dagtilbud ikke har en uddannelse. Nogle ikke-pædagoguddannede har imidlertid en uddannelse som pædagogisk assistent, og de er således ikke længere ufaglærte. De ufaglærte udgør omkring tre ud af ti ansatte.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden