Underprioritering. Der er skarp kritik af pædagoguddannelsen, blandt andet, at de få timer i sidste ende vil gå ud over børn i vuggestuer, døgninstitutioner og skoler.
Foto: Jacob Ehrbahn (Arkiv)

Underprioritering. Der er skarp kritik af pædagoguddannelsen, blandt andet, at de få timer i sidste ende vil gå ud over børn i vuggestuer, døgninstitutioner og skoler.

Uddannelse

Kommende pædagoger har få timer

Pædagoguddannelsen har udviklet sig til et selvstudie, siger studerende. Forsker betegner den som »udsultet«, mens uddannelseschef kalder den underfinansieret.

Uddannelse

Ganske få undervisningstimer og opgaver, der aldrig bliver læst af en underviser.

Sådan lyder kritikken af pædagoguddannelsen, der målt på antallet af studerende er den største videregående uddannelse i Danmark.

Nogle studerende har helt ned til otte klokketimer med en underviser om ugen på første semester af uddannelsen, viser en opgørelse fra Uddannelses- og Forskningsministeriet på baggrund af indberetninger fra uddannelsesinstitutionerne selv. Det er første gang, ministeriet opgør, hvor mange lektioner pr. såkaldt ECTS-point, forskellige uddannelser tilbyder.

Nogle studerende har helt ned til otte klokketimer med en underviser om ugen på første semester af uddannelsen

Omregnet til ugentlige klokketimer ligger gennemsnittet for alle pædagoguddannelserne på omkring 10 timer på første semester, hvis undervisningen er fordelt over 18 uger. De efterfølgende semestre er der typisk endnu færre timer.

Og det er alt for lidt, siger Kira Angelbo Christensen, der som faglig sekretær repræsenterer de pædagogstuderende i landssammenslutningen PLS:

»Vores uddannelse bygger på relationsarbejde. Selvfølgelig kan vi også selv studere, men uddannelsen er et fuldtidsstudie. Mindst 20 timer bør være undervisning på uddannelsesstedet. At underprioritere uddannelsen ved ikke at give de studerende timer nok, er at underprioritere de børn vi skal ud til i vuggestuer, døgninstitutioner og skoler«.

Derudover oplever mange af de studerende, at de afleverer skriftlige opgaver ud i intetheden. Kira Angelbo Christensen kender eksempler på studerende, der har fået godkendt opgaver, der i virkeligheden bestod af bageopskrifter eller beskrivelser af torturmetoder som pædagogisk redskab.

En udsultet tilværelse

Der har ellers flere gange været fokus på pædagoguddannelsen. Tilbage i 2011 gik de studerendes organisation, pædagogernes fagforening Bupl og Dansk Magisterforening sammen om at anbefalere færre nedskæringer og flere timer.

At underprioritere uddannelsen ved ikke at give de studerende timer nok, er at underprioritere de børn vi skal ud til i vuggestuer, døgninstitutioner og skoler

Danske Professionshøjskoler har også tidligere i år lavet et notat, der viser, hvordan timetallet er faldet markant over årene, mens holdstørrelserne til gengæld er vokset. I 90’erne var det ikke unormalt med omkring 30 lektioner om ugen, lyder det i notatet, der også beretter om et fald i bevillingen pr. studerende på 10 procent over de seneste 10 år.

Tilmed er pædagoguddannelsen, ligesom andre videregående uddannelser, underlagt et sparekrav på to procent hvert år.

»I det hele taget har pædagoguddannelsen levet en udsultet tilværelse, både i forhold til økonomi og i forhold til opmærksomhed«, siger Andreas Rasch-Christensen, forskningschef ved VIA University College, der kalder de studerendes udmeldinger »meget problematiske«.

»Man forbinder ikke pædagoguddannelsen med meget faglighed, men mere med bare at passe børn og skifte bleer. Men det er ikke sådan, det forholder sig. Gode pædagoger besidder vigtige spidskompetencer og er afgørende for, hvordan børn senere klarer sig«, siger han.

Og pædagogernes kompetencer er kun blevet vigtigere, understreger Elisa Bergmann, formand for Bupl.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Kravene til pædagogerne er blevet større, vi skal sikre, at alle børn har et godt sprog og skabe lige chancer for alle børn. Derfor skal vi have en uddannelse med flere timer og høj kvalitet«, siger hun og påpeger, at pædagogstuderende ikke nødvendigvis kommer fra akademiske hjem - og derfor har brug for at »reflektere i fællesskab og være tæt på underviserne i meget af tiden«.

Formanden for pædagoguddannelsernes ledernetværk og uddannelseschef på VIA University College, Peter Møller Pedersen, forstår godt bekymringen.

I det hele taget har pædagoguddannelsen levet en udsultet tilværelse, både i forhold til økonomi og i forhold til opmærksomhed

»Jeg synes også, at vi er på grænsen af, hvad der er rimeligt. Vi har udviklet undervisningen, så vi får så meget ud af ressourcerne, som vi kan. Men flere timer er ikke nødvendigvis lig med bedre kvalitet. Vi kunne godt give alle studerende 20 timer om ugen, hvis vi satte dem ind i et auditorium med 200 andre.

Men det er ikke kun godt«, siger han og understreger, at pædagoguddannelsen »underfinansieret«. Han peger på, at den er en af de professionsuddannelser, der får færrest penge per studerende med knap 40.000 kroner årligt- eksempelvis sygeplejerskeuddannelsen koster over det dobbelte.

Uddannelsesminister Ulla Tørnæs (V) siger, at regeringen arbejder på en ny model for, hvordan pengene til de videregående uddannelse skal fordeles. Det konkrete timetal vil hun ikke forholde sig til: »Det er udbyttet af undervisningen, der er afgørende, og ikke nødvendigvis antallet af timer. Men der er ingen tvivl om, at undervisningstimer er et helt centralt element i pædagoguddannelsen, og det er institutionernes ansvar at tilrettelægge og vurdere behovet for timer«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce