0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Danmarksmesteren i børns trivsel er på datadoping

Esbjerg Kommune er kåret som kommunen med højest trivsel i folkeskolen. Men kommunens systematiske og kontroversielle brug af børnenes trivselsdata rejser tvivl om, hvad målingen egentlig kan bruges til.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
MADS NISSEN
Foto: MADS NISSEN

Skolebørn i nogle kommuner får tildelt personlige farvekoder i it-systemer som følge af deres svar i trivselsmålinger, der præsenteres som 'fortrolige'.

Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Ny trivselsundersøgelse placerer Esbjerg på en fornem førsteplads, når det gælder trivslen blandt folkeskoleelever«. Sådan lød indledningen i en artikel i Jydske Vestkysten 21. juni 2017.

Artiklen fortalte, at Esbjerg Kommune ligger nummer et på Undervisningsministeriets opgørelse over indsamlede data fra de nationale målinger af elevernes trivsel. Der var én kommentar til artiklen fra en læser: »Dem, der har lavet den undersøgelse, har på ingen måde selv børn i en af de skoler i Esbjerg«.

Esbjerg har systematiseret og digitaliseret sit arbejde med trivselsmålingerne så intenst, at kommunens egne lærere nu rejser tvivl om troværdigheden ved den nationale trivselsmåling og resultaterne fra den vestjyske kommune.

Esbjerg har indkøbt et it-system fra Rambøll, der giver de enkelte lærere adgang til at læse elevernes individuelle besvarelser, der er koblet op på deres cpr-nummer. Og lærerne har også pligt til at handle på disse trivselsdata. Det er i strid med regelgrundlaget og Undervisningsministeriets løbende anvisninger til kommunerne om, at besvarelserne skal være »fortrolige«.

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter