0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Forsker: Vi lukker ørerne for kritik af it i skolen

En falsk fortælling om digitaliseringens store potentiale er ved at ødelægge undervisningen på skoler og gymnasier, siger ph.d.-stipendiat og lektor Jesper Balslev.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Finn Frandsen
Foto: Finn Frandsen

Danmark har hidtil investeret massivt i digitalisering af uddannelsessystemet, men vi mangler dokumentation for de positive gevinster, siger Jesper Balslev.

Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Danmark er en af verdens mest offensive nationer, når det gælder digitalisering af uddannelserne. Men de mange milliarder, der de seneste 20 år er hældt ned i ny hardware, software og efteruddannelse, er i bedste fald skønne spildte kræfter. I værste fald har det gjort undervisningen ringere, at computere, smartboards og mobiler er kommet til at fylde stadig mere i klasselokalerne.

Det er en af konklusionerne i en ny bog, ’Kritik af den digitale fornuft i uddannelsessystemet’, som lektor ved Københavns Erhvervsakademi Jesper Balslev udgiver 6. marts. Den baserer sig på den forskning, han som ph.d.-stipendiat ved Roskilde Universitet har gennemført ved at se på 125 af de mest indflydelsesrige policyrapporter fra ind- og udland i perioden 1984-2015.

»I Danmark er der opstået en helt bestemt måde at tænke på, hvor man kritikløst har lovprist det digitale potentiale, og hvor man har brugt fortællingen om dette potentiale til at retfærdiggøre store politiske it-beslutninger og investeringer. Men det indbyggede paradoks er, at vi i dag ikke kan se en læringsmæssig værdi af disse investeringer«, siger Jesper Balslev.

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter