0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Nytårstilbud: Følg med i Politiken hele året for kun 2021,- Køb nu

Studerende passer på hinanden og savner lærere

Jo bedre elever trives, jo mere lærer de. Det viser nogle af de første resultater fra læringsbarometeret.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Andreas Merrald
Foto: Andreas Merrald

Nikolaj Bjerregaard og Oliver Solow studerer begge fysik på 3. semester. De er ved at gøre sig klar til kurset kvantemekanik 1. Arkivfoto

Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Studerendes trivsel og indlæring hænger tæt sammen, og påvirkningen går begge veje. Jo bedre de studerende trives, jo mere lærer de, og jo mere de studerende lærer, jo bedre trives de.

Det viser den forskningspolitiske redegørelse, som Uddannelses- og Forskningsministeriet offentliggjorde fredag. Redegørelsen er baseret på den hidtil største undersøgelse af studerendes egen oplevelse af, hvad de lærer, og hvordan de trives i det såkaldte læringsbarometer.

Ud over sammenhængen mellem trivsel og fagligt udbytte viser undersøgelsen blandt andet, at hver femte studerende oplever stress i løbet af dagligdagen, og én ud af ti føler sig ensom. På tværs af alle videregående ligger de studerendes oplevelse af feedback og graden af overfladelæring lavt, mens støtten fra de andre studerende ligger højt, viser redegørelsen. Overfladelæring er det, som de studerende lærer på kort sigt for at bestå prøver og eksaminer. Dybdelæring er omvendt det, de lærer, når de er motiverede af nysgerrighed og dykker dybere ned i materialet.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce

Forsiden