0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Hvad virker bedst? Elever skal lære det samme på tre helt forskellige måder

Fra traditionel undervisning til hop med hele kroppen. Bevægelse i undervisningen motiverer børnene, viser forskningsprojekt på fire skoler, herunder Bakkegårdsskolen i Gentofte.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Annika Byrde
Foto: Annika Byrde

Eriola (th) og Milita fra 0.c på Bakkegårdsskolen i Gentofte bruger hele kroppen til at genkende bogstavernes former og lyde.

Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Edvard sætter med en lille bevægelse et kryds med sin grønne blyant over et billede af en sko, fordi det rimer på ordet tro. Under bordet danser hans blå strømpesokker livligt rundt på linoleumsgulvet ved siden af blå og lilla skoletasker.

»Og hvad rimer på majs«, spørger børnehaveklasselederen Jeanette, mens de seks børn omkring hende hurtigt finder en pejs på papiret foran dem.

Nu gælder det et ord, der starter med h.

»Hvad er det for et bogstav, der har den lyd«, spørger hun og siger en lyd, som når man pudser briller.

På Bakkegårdsskolen i Gentofte er tre børnehaveklasser med i et forskningsprojekt, hvor forskere fra Institut og Ernæring ved Københavns Universitet er ved at undersøge, om meningsfuld bevægelse, der knytter sig til indholdet af undervisningen – og altså ikke bare er bevægelse for bevægelsens skyld – gør børnene bedre til at genkende og skelne bogstaverne fra hinanden. Og om det gør dem bedre til at huske bogstavernes lyde – i forhold til elever, der sidder stille på en stol, når de har undervisning.

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter