0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

»Helt vildt godt«: Dansk Industri lancerer redningsplan for hjemsendte elever

Selv med daglig virtuel undervisning mister de yngste elever op mod flere måneders læring. Minister forsikrer, at der er en plan for at mindske det faglige efterslæb.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Lærke Posselt
Foto: Lærke Posselt
Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Regeringen bør prioritere at lade 0.-3. klasserne komme tilbage i skole som nogle af de første. Også før eksempelvis restauranter og videregående uddannelser. Og når de kommer tilbage, bør det være med to lærere i dansk og matematik i mindst tre uger.

Sådan lyder et forslag fra Dansk Industri, der er bekymret over konsekvenserne af den undervisning, som børnene har mistet, siden den første nedlukning i marts sidste år. Beregninger, som Dansk Industri har lavet, viser, at børn, der går i 1.-3. klasse har mistet halvanden måneds undervisning siden nedlukningen i marts sidste og år og frem til og med 7. februar, hvor skolenedlukningen foreløbig gælder til. Det er endda, hvis man medregner, at eleverne har haft to lektioner dagligt med digital undervisning.

»DI opfordrer på det kraftigste regeringen til hurtigst muligt at tage stilling til, om indskolingen kan åbnes 8. februar. Og så vil vi have en plan for, hvad regeringen gør, når eleverne kommer tilbage i skole. Nu«, siger Mette Fjord Sørensen, der er underdirektør i DI, og tilføjer:

»Vi foreslår en tolærerordning i indskolingen i mindst tre uger i dansk og matematik, så vi kan få indhentet noget af det forsømte. Hvis nogen siger, at det er for dyrt, må vi snuppe en uge af sommerferien, for der er mange timer, der skal indhentes. Op til to måneders mistet undervisning er altså et fagligt efterslæb, der vil noget. Det er svært at indhente de næste to-tre år«.

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter