0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Nomineret til lærerpris: »Her har vi ikke 17 procent tosprogede elever. Vi taler 45 forskellige sprog«

I Svendborg har alverdens sprog fået en ambassadør i fransklæreren Gro Caspersen. Eleverne skal være stolte af at kunne sprog – hvad enten det er arabisk eller fransk, siger læreren, der er en af de nominerede til Politikens Undervisningspris.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Janus Engel/photographer
Foto: Janus Engel/photographer

Gro Caspersen inddrager flittigt Nour Rahhals baggrund i timerne. Blandt andet når hun spørger hende til arabisk grammatik.

Undervisningsprisen
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Undervisningsprisen
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er fuldstændig stille i 8. c på Nymarkskolen i Svendborg. Ved tavlen står to piger og skriver sirlige franske gloser, som former sig til sætninger.

»Aujourd’ hui c’est jeudi 12 avril«, indleder pigerne deres korte fortælling om dagen i dag. Ved bordene skriver klassekammeraterne møjsommeligt sætningerne ned i deres hæfter.

Så bryder fransklæreren Gro Caspersen tavsheden. Hun læser en sætning op. Eleverne gentager i kor. Så en til og en til.

»Jeg kører sådan lidt en stram struktur. Jeg kan godt lide blyant og papir«, som Gro Caspersen siger.

Det må gerne smage, lyde og lugte lidt af klassisk fransk skolestruktur i Gro Caspersens timer. Men vi er i Svendborg på Sydfyn, og hvis vi spoler tiden 45 minutter frem i 8. c’s fransklektion på halvanden time denne torsdag formiddag, er alt hyl, hujen og latterbrøl.

Eleverne står i to rækker foran den grå tavle. Når læreren siger et ord på dansk, gælder det for de to forreste elever om at nå først op til tavlen og viske det tilsvarende ord ud på fransk. To drenge når frem til tavlen samtidig i et brydergreb. En pige falder i sine sort-hvide Nike-gummisko. Men et efter