0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Atypiske Steven kan vinde Politikens Undervisningspris i aften

Steven Mogensen er bygningssnedker og lærer på Peterskolen på Bornholm. Han er blandt de nominerede til Politikens Undervisningspris. Vinderne bliver afsløret i aften.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Janus Engel/FREELANCE
Foto: Janus Engel/FREELANCE

Steven Mogensen og 9.klasse på Peterskolen er i gang med at måle ph-værdi i de forskellige jordbundstyper i deres køkkenhave på skolen.

Undervisningsprisen
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Undervisningsprisen
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

»Vi kan altid bare sige, det er det dybe bassin«, lyder det fra gruppen af elever fra 9. klasse, der er i gang med at farvelægge poolen i klassens model over et tænkt havnebad i Rønne på Bornholm.

»Vi kan også bare give det et lag mere, så farverne er lige mørke«, siger Elisabeth Holst Ambrosen, der er en af 9.klasses 13 elever på Peterskolen i Rønne. Da der kun er 200 elever på skolen, er der kun et spor af niendeklasser.

Rundt om modellen af de to pools har eleverne bygget kanter af plexiglas, der har været en tur i ovnen, så det kan bøjes og laves rundt. Før de gik over i værkstedet, har de målt på, hvordan man finder areal og omkreds af en cirkel.

En anden pige fra klassen kommer ind med et nyt stykke plexiglas, der skal bruges som bro mellem de to pools.

»Hvor fed skal broen være?«, spørger hun, imens hun prøver at måle hvor bred den skal være.

»Den skal være topfed«, kvitterer Elisabeth Holst Ambrosen, og alle griner.

Steven Mogensen, der er klasselærer for 9. klasse og underviser i biologi og matematik i dag, går forbi med et par lydisolerende hørebøffer siddende rundt om hovedet.

»Ej, hvor bliver det bare flot!«, udbryder han.

Før vi fik Steven var alt skole meget seriøst, og jeg kunne godt blive sådan meget deprimeret over det. Efter vi har fået Steven kan man bare mærke, at humøret er blevet meget lettere på folk. Det er sjovt at komme i skole, når vi har ham

I Rønne Havn på Bornholm er kommunen i gang med et nyt havnebad. Derfor er klassen gået i gang med at designe deres egne tænkte projekter med akvarium, wavepools og runde havnebade, som de vil præsentere for kommunen som idéer til, hvordan Rønne kan blive til det nye surfer-paradis.

42-årige Steven Mogensen er bygningssnedker og blev først lærer for fire år siden, hvor han blev ansat på Peterskolen. Han så et stort behov for mere praktisk undervisning for eleverne, da han startede på skolen. Klasserne har selv bygget deres eget ude-undervisningsområde af bænke, hvor de har planteeksperimenter, som de måler ph-værdi, kalium, nitrat og fosfor i de forskellige jordbundstyper.

»Jeg er nok en lidt atypisk lærer, fordi jeg bruger meget tid på at putte noget praktisk og kreativt ind i undervisningen, som kommer fra min baggrund som snedker. Jeg kan godt lide, at eleverne ser noget andet i samfundet, man kan beskæftige sig med, end bare det boglige«, siger han.

Den praktiske undervisningsmetode har gjort stort indtryk på eleverne på Peterskolen. De har indstillet ham til Politikens Undervisningspris, og nu er han blandt de nominerede i grundskolekategorien. Vinderne af de tre priser i kategorien bliver afsløret i aften klokken 21:30.