Forurenet. Danmark har ikke overholdt EU-kravene til luftkvalitet siden 2010.
Foto: Jens Dresling(Arkiv)

Forurenet. Danmark har ikke overholdt EU-kravene til luftkvalitet siden 2010.

Klima

Renere busser skal afværge sagsanlæg

Miljøminister Kirsten Brosbøl fremlægger længe ventet plan for indsatsen mod luftforurening.

Klima

Det kan snart blive mindre nødvendigt at holde vejret, når en bybus pruster forbi dig i København.

Et flertal i Folketinget har med en luftforureningspakke afsat 149 millioner kroner under overskriften ’Ren luft til danskerne’ – og det kommer københavnerne til gode.

Knap halvdelen af pengene, som i forvejen var sat af til grønne investeringer på finansloven, er øremærket til at begrænse forureningen fra hovedstadens busser.

Overskrider grænseværdier

I alt går 74 millioner kroner til at udstyre omkring 300 bybusser med moderne såkaldt SCR-katalysatorer, som modsat tidligere modeller også virker ved lave temperaturer under bykørsel og kan fange op mod 80 procent af den giftige kvælstofdioxid (NO2) samt partikler fra udstødningen.

Partierne S, R, SF, V og K står bag pakken med ’Ren luft til danskerne’, som ifølge Miljøministeriet skal imødekomme EU-krav til luftkvalitet, som Danmark siden 2010 ikke har overholdt.

Flere steder i hovedstaden overskrider luftforureningen EU’s grænseværdier, og kommissionen har varslet et sagsanlæg for traktatbrud, hvis ikke der bliver strammet op.

Men det problem bliver løst ved at begrænse bussernes forurening, siger miljøminister Kirsten Brosbøl (S):

»Vi lever i forvejen op til grænseværdierne på partikler. Men i forhold til kvælstofdioxid vil vi med det her være i stand til at leve op til EU’s grænseværdier i 2015«, siger Kirsten Brosbøl.

Rene busser måske ikke nok

Indsatsen mod bussernes forurening hilses velkommen af Kåre Press-Kristensen fra interesseorganisationen Det Økologiske Råd. Men det er ikke nok, siger han.

»Det er et skridt i den rigtige retning, men de hidtidige undersøgelser viser, at det desværre slet ikke er tilstrækkeligt til, at vi kan opfylde EU’s krav«, siger han.

Kåre Press-Kristensen forklarer, at busserne står for næsten 10 procent af forureningen, men at der er brug for at nedbringe forureningen med 20 til 30 procent for at leve op til grænseværdierne.

Også seniorforsker Steen Solvang Jensen fra Institut for Miljøvidenskab på Aarhus Universitet har svært ved at tro, at det er nok at begrænse bussernes forurening.

»Det vil helt klart give et bidrag på steder med meget bustrafik, men jeg tvivler på, at det vil bringe forureningen ned under grænseværdierne på H.C. Andersens Boulevard, som i øjeblikket er problemet«, siger Steen Solvang Jensen med henvisning til hovedstadens mest forurenede strækning.

Kirsten Brosbøl, der er delte meninger om, hvorvidt begrænsning af forurening fra de københavnske busser vil være nok til at leve op til EU’s krav. Hvor sikker er du på det?

»Vi har naturligvis lavet beregninger af det her, og vores klare opfattelse er, at vi i 2015 vil kunne leve op til EU’s grænseværdier«, siger Kirsten Brosbøl.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Opgiver ren luft-zoner

Ifølge miljøministeren er regeringen med ’Ren luft til danskerne’-pakken derfor gået væk fra ideerne om at indføre ren luft-zoner, som står beskrevet i regeringsgrundlaget, og som den forrige miljøminister, Ida Auken (R, tidl. SF), flere gange bebudede var på vej.

»Det ville ramme pendlerne, og det har vi altså fravalgt, for vi kan se, at en indsats mod bilerne kun vil have en kortvarig effekt«, siger Kirsten Brosbøl og henviser til, at forureningen fra personbiler falder, i takt med at danskerne anskaffer sig nyere og mindre forurenende biler.

’Ren luft til danskerne’-pakken består i sin helhed af to dele og bliver præsenteret af partierne bag på Christiansborg Slotsplads i dag. Den ene del er indsatsen mod forureningen fra busserne. De resterende 75 millioner kroner er sat af til at bekæmpe partikelforurening over de næste tre år. Ifølge Miljøministeriet dør 3.400 danskere hvert år for tidligt som følge af luftforurening.

»Vi kommer ikke til at fjerne al luftforurening med den her pakke, men vi kommer til at gøre en forskel. Færre bliver syge, vi får færre sygedage og færre for tidlige dødsfald«, siger Kirsten Brosbøl og tilføjer:

»Jeg er glad for, at det lykkedes at lande en løsning på en svær politisk sag, hvor vi både adresserer EU’s grænseværdier og vigtigst af alt også sikrer bedre sundhed for danskerne«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Overgreb i Guds navn
    Hør podcast: Overgreb i Guds navn

    Henter…

    I morgen byder pave Frans flere end 100 højtstående biskopper fra hele verden velkommen til topmøde i Vatikanet. Emnet øverst på dagsordenen er seksuelle overgreb mod børn begået af katolske præster. Men kan paven forhindre flere overgreb? Og er der overhovedet en fremtid for den katolske kirke?

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Michelin-stjerner – fisefornemt snobberi eller brugbar guide?
    Hør podcast: Michelin-stjerner – fisefornemt snobberi eller brugbar guide?

    Henter…

    I aftes udkom årets store madbibel - Michelin-guiden 2019. Michelin har været den højeste kulinariske smagsdommer i en tid, hvor madkultur er blevet en international megatrend, og kokke er blevet rockstjerner. Men er stjernerne lige så vigtige pejlemærker, som de har været?

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump?
    Hør podcast: Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump?

    Henter…

    Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump? Klaus Riskær er tilbage på avisernes forsider. Han rejser sig altid igen, uanset om han går konkurs, bliver ekskluderet eller sat i fængsel. Og nu stiller han op til Folketinget. Men hvad driver ham? Og kan det passe, at han i dag er mere til klima og social retfærdighed end til utæmmet kapitalisme? Eller er han – som nogle mener – det danske svar på Donald Trump?

Forsiden

Annonce