Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
JOACHIM ADRIAN
Foto: JOACHIM ADRIAN

Optankning. Alt for få danske privatbilister tanker op med strøm i stedet for benzin eller diesel, mener Klimarådet.

Klima
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Klimarådet: Vi skal have en million elbiler i Danmark

Afgiften skal laves om igen, så der kan komme ny gang i salget af elbiler, siger Klimarådet i ny rapport. Den nuværende ordning har sat markedet i stå.

Klima
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

I de første fire måneder af 2016 blev der kun solgt 139 elbiler. Det er alt, alt for få, og det viser, at den afgiftsomlægning, politikerne vedtog i 2015, har slået fejl.

Sådan lyder det fra Klimarådet, som i sin nye rapport har sat tal på, hvor mange elbiler eller andre biler med nul udslip, der bliver brug for i Danmark, hvis vi skal leve op til EU's kommende krav om at reducere CO 2-udslippet fra transportsektoren.

»Vi synes ikke det var hensigtsmæssigt, det man vedtog«, lyder den diplomatiske melding fra Klimarådets formand, økonomiprofessor Peter Birch Sørensen fra Københavns Universitet. »Det kunne have været gjort bedre«, tilføjer han.

Med aftalen blev det besluttet at indfase elbilerne, som hidtil har været fritaget for afgift, i det eksisterende afgiftssystem i løbet af fem år.

Dermed bliver især de store elbiler som Tesla væsentligt dyrere, mens små elbiler stiger forholdsvis mindre.

SE TALLENE HER:

Men netop de store elbiler med lang rækkevidde førte an i det gennembrud, elbilerne så småt var ved at få i Danmark. Et gennembrud som nu ser ud til at være aflyst, bekræfter Lærke Flader, branchechef i Dansk Elbil Alliance.

»Det ser ud som om, det private marked er gået i stå, og det er jo det, der skal trække udviklingen, for det er her, bilejerne er«, siger hun.

KOMMENTAR:

Nye EU-mål vil presse Danmark

EU skal senere i år beslutte, hvor meget CO 2-reduktion de enkelte lande skal bidrage med indenfor områder som landbrug og transport for at nå EU's samlede mål for 2030. Her kan Danmark forvente at blive pålagt skrappe mål, og hvis eksempelvis vejtransporten skal levere 40 procent mindre CO 2, er det ikke nok at satse på, at benzin- og diselbilerne kan køre lidt længere på literen, påpeger Klimarådet.

»Vores beregninger viser, at vi får brug en lille million nuludslipsbiler i 2030«, siger transportforsker Niels Buus Kristensen fra Klimarådet. »Det er en ordentlig mundfuld og lidt af en udfordring at nå dertil«.

LÆS OGSÅ:

Bilparken tager nemlig lang tid at udskifte, fordi biler i gennemsnit holder cirka ti år. Så jo længere vi venter med at komme i gang, jo mere dramatisk skal salget af elbiler stige for at nå i mål, påpeger Klimarådet.

Det nuværende salg af elbiler er så lille, at det nærmest ikke kan ses i statistikken, og med den nuværende afgiftsstruktur beregner klimarådet, at der kun vil rulle 2-300.000 elbiler på de danske veje i 2030.

»Det er langt fra tilstrækkeligt til, at personstransporten kan gøre sin andel«, siger Niels Buus Kristensen.

Fradrag for batterier

Derfor skal der laves om på afgifterne, mener eksperterne i rådet, som netop er nedsat for at rådgive politikerne om de bedste og mest omkostningseffektive veje til at nå vore klimamål.

Deres bud er, at man giver elbilen et fradrag i registreringsafgiften, som svarer til prisen for batteriet. Tilsvarende kan man for andre teknologier som brintbiler fradrage prisen for den brændselscelle, der omdanner brint til strøm.

På den måde undgår man at beskatte netop den teknologi, der gør bilen forureningsfri, men som samtidig gør den dyr at anskaffe, lyder argumentet.

Lærke Flader fra Dansk Elbil Alliance kalder forslaget »et skridt i den rigtige retning«.

Men hun bemærker, at Klimarådet beregner, det kun vil kunne skaffe 150.000 flere elbiler på vejene i 2030,

»Vi når stadig kun halvdelen af vejen i mål«, siger hun.

Elbilbranchen har hele tiden ønsket sig en fuldstændig omlægning af bilbeskatningen, så man i stedet for at beskatte bilens værdi beskatter den forurening, den forårsager.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Miljøorganisationen Vedvarende Energi roser forslaget, men mener, at benzin- og dieselbiler i dag slipper for billigt, fordi de »snyder på vægten« med deres tal for udledninger per km. Blev de beskattet af deres reelle forurening, ville elbilerne være bedre stillet i konkurrencen, mener organisationen.

Evaluering på vej

Den nuværende beskatning af elbiler blev aftalt af regeringen sammen med Dansk Folkeparti, Socialdemokraterne og Radikale. En del af aftalen er, at systemet skal evalueres allerede i august i år, og det er i den anledning, Klimarådet kommer med sit forslag om at indføre fradrag for batteriprisen.

Skatteordfører for Venstre Louise Schack Elholm er dog ikke enig i, at man allerede nu kan dømme den ny afgiftsstruktur som en fiasko.

»Det er alt for tidligt at bedømme, for der skete en enorm hamstring af elbiler op til nytår, så det er naturligt at salget er faldet i årets første måneder«, siger hun. »Vi synes stadig det er en rigtig fin og afbalanceret ordning vi har lavet«.

Men ifølge Klimarådet vil den ikke bringe os i nærheden af målet på knap en million nuludslipsbiler i 2030?

»Selvfølgelig er vi interesseret i mere energivenlige biler, men jeg mener ikke, at vi skal lægge os fast på et bestemt antal elbiler eller en bestemt teknologi«, siger hun.

Vil du ikke gå glip af de nyeste artikler fra Dorrit Saietz eller 2050, så klik på ’Følg’-knappen i toppen af denne artikel. Så dukker de automatisk op i Din Strøm, når du er logget ind på Politiken.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden