0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Grøn udsigt: Mercedes-dieselgate er en gave til Frank Jensen

Den nye dieselskandale med Mercedes-varebiler giver overborgmesteren en gylden mulighed for at at redde liv i København og befæste hovedstadens position på det grønne landkort.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Markus Schreiber/AP
Arkivfoto: Markus Schreiber/AP

Daimler, der producerer Mercedes-Benz, får brug for den tyske grundighed, når 800.000 biler tilbagekaldes på grund af snydesoftware.

Klima
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Klima
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

I sidste uge kom turen så til Daimler, der producerer Mercedes-Benz. Også ikonet for tysk kvalitet og troværdighed har fået ordre om at kalde næsten 800.000 biler tilbage, blandt dem mange varevogne, inklusive omkring 2.000 danske. Det er galt med softwaren, der snyder med målingerne af, hvor meget dieselbilerne forurener.

Den seneste skandale i tysk bilindustri bekræfter et bedrøveligt billede. Store producenter af konventionelle biler kan ikke leve op til myndigheders og forbrugernes krav om mindre forurening. I stedet for at satse på ny og renere teknologi snyder de – selv om de selv bruger pænere ord for de omgåelser, som åbenbart foregår systematisk.

Det kan gå nogen tid, men det er ingen holdbar løsning for de store bilproducenter. El-bilerne kommer, uanset hvor meget Daimler, Volkswagen og den danske regering slår sig i tøjret. Den nye teknologi er ganske enkelt den gamle overlegen – og det giver kun en stakket frist for dieselbilerne at manipulere med målingerne.

Vores egen regerings målrettede sænkning af afgifterne for de mest forurenende biler vil heller ikke redde den gamle teknologi. Det har kun ødelagt markedet for almindelige elbiler og dermed gjort Danmark til et af de sidste lande i Europa, der får infrastrukturen på plads for fremtidens rene persontransport.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter