0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Mød Politikens nye klimakommentator: Politiske løfter om grønnere biler går i stå, hvis politikerne ikke ser på skatten

Den nye kommission for grøn omstilling af personbiler er kommet på en svær opgave. Den har nemlig fået besked på, at bilbeskatningen fremover skal indbringe det samme beløb til det offentlige som i dag. Indkomstskatten bør komme i spil.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Tegning: Roald Als.

Klima
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Klima
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Statsministeren tog alle på sengen, da han ved Folketingets åbning annoncerede et nyt mål om stop for salg af konventionelle benzin- og dieselbiler fra 2030. Ifølge Lars Løkke Rasmussen vil det betyde, at Danmark i 2030 vil have over 1 million lav- og nulemissionsbiler såsom hybridbiler og elbiler. Med denne erklæring fremstod regeringen pludselig superambitiøs i den grønne omstilling.

To spørgsmål trængte sig dog hurtigt på. Det første var, om Danmark kan forbyde salg af konventionelle biler, hvis det ikke er en generel regel vedtaget i EU. Det er mere end tvivlsomt. Derfor skal 2030-målet formentlig nås ved, at danskerne tilskyndes til frivilligt at fravælge de konventionelle biler, for eksempel via ændringer i bilbeskatningen.

Hermed er vi fremme ved det andet spørgsmål: Hvis den grønne omstilling kræver, at klimavenlige biler beskattes væsentligt mildere, end vi i dag beskatter konventionelle biler, kommer staten til at mangle indtægter. Hvor skal pengene så komme fra?

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden