Statsministeren tog alle på sengen, da han ved Folketingets åbning annoncerede et nyt mål om stop for salg af konventionelle benzin- og dieselbiler fra 2030. Ifølge Lars Løkke Rasmussen vil det betyde, at Danmark i 2030 vil have over 1 million lav- og nulemissionsbiler såsom hybridbiler og elbiler. Med denne erklæring fremstod regeringen pludselig superambitiøs i den grønne omstilling.
To spørgsmål trængte sig dog hurtigt på. Det første var, om Danmark kan forbyde salg af konventionelle biler, hvis det ikke er en generel regel vedtaget i EU. Det er mere end tvivlsomt. Derfor skal 2030-målet formentlig nås ved, at danskerne tilskyndes til frivilligt at fravælge de konventionelle biler, for eksempel via ændringer i bilbeskatningen.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Få det store overblik for 1 kr.
Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.
Læs mereEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind