0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Movia
Foto: Movia

I dag indsættes 48 nye elbusser på linje 2A og 18, som er to travle busruter, der kører i København og på Frederiksberg.

Klima
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Nu er de spændte på støjniveauet i Prinsessegade: Fra i dag kører 48 nye elbusser i hovedstaden

De travle busser på linje 2a og linje 18 i København og på Frederiksberg kører nu på el i stedet for diesel. Strømmen kommer fra store batterier på bussernes tage.

Klima
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Hvis du er en af de mange, der bruger enten linje 2A eller linje 18, når du skal på job eller i skole i morgen tidlig, så kan du regne med at sætte dig ind i en spritny bus.

Men selv om den ved første øjekast ser ret almindelig ud med velkendt blåt og gult interiør og røde stopknapper, så er den faktisk en nyskabelse. Busserne på de to linjer er nemlig de første i hovedstadsområdet, der kører på el.

I alt 48 dieselbusser er fra i morges blevet udskiftet med de nye elbusser, som kører rundt med store batterier på taget. Linje 18 er bygget i Kina, mens de leddelte busser på linje 2A er hollandske. Ved en indvielsesceremoni på Rådhuspladsen i København søndag eftermiddag var et eksemplar af hver nydeligt lænket sammen med et grønt silkebånd, som transportminister Benny Engelbrecht (S) og Københavns overborgmester, Frank Jensen (S), hjalp hinanden med at klippe over.

»Med de nye elbusser kan vi glæde os til mindre forurening og mindre larm i byen«, sagde Frank Jensen i en kort tale og forsikrede, at de to buslinjer kun er første skridt i en større omstilling fra dieseldrevne busser til elbusser i hele byen.

»Næste skridt er havnebussen, som fra begyndelsen af næste år vil sejle på el«.

Dørene stod åbne til busserne, og især børnefamilier var tiltrukket af chancen for at få et ekstra kig på dem og en gratis kop kakao eller kaffe. En af dem var femårige Wilbur og hans far, Søren Lassen, som bor i Prinsessegade på linje 2A’s rute, der strækker sig fra Tingbjerg til Refshaleøen.

»Vi er kommet, fordi 2A er en del af vores dagligdag og kører forbi vores dør mange gange om dagen. Når man er fem år og bor i nærheden af busser, så er det vist nærmest en naturlov, at man kommer til at elske at køre i bus og kigge på busser«, lo Søren Lassen, og Wilbur supplerede med at svare »godt, godt, godt!«, på spørgsmålet, hvad han så synes om de to busser, der i dagens anledning holdt parkeret på Rådhuspladsen.

På de lidt mere alvorlige linjer føler Søren Lassen, der er fysiklærer, et ansvar for at lære næste generation at interessere sig for den grønne omstilling, og helt konkret ser han frem til mindre støj fra gaden.

»Forureningen har vi valgt at tage med, når vi bor i byen, men jeg er spændt på, om vi kan mærke forskel på støjniveauet. Prinsessegade er selvfølgelig en befærdet gade, og der kører også mange biler, men vi har længe ønsket os, at busserne ville begynde at køre på el, og taxaerne bliver forhåbentlig det næste«.

Søren Lassen og Wilbur kører for det meste på cykel og kun sjældent i bus, undtagen – for Wilburs vedkommende – når han er på tur med børnehaven. Og når familien skal i sommerhus på Langeland, er det i deres benzindrevne bil.

»Vi har en del tanker om at sælge den og købe en elbil i stedet, men de er stadig meget dyre, og vi er i tvivl om rækkevidden af batteriet. Det kræver noget mere planlægning i hvert fald. Men der er ingen tvivl om, at det er fremtiden«.

Et øjeblik senere kravlede Wilbur ind bag rattet i en linje 18, der til daglig bevæger sig mellem Lergravsparken/Ørestad Station og Emdrup Torv. Smilet nåede hele vejen fra det ene øre til det andet, da han dyttede i hornet, og da han overlod pladsen til næste barn i køen, sang han en lille sang om, at det var »sjovt, sjovt, sjovt« at køre elbus.

Annonce

Wilbur Lassen på fem år var et af de børn, der fik mulighed for at lege buschauffør for en dag, da 2 af Københavns og Frederiksbergs 48 nye elbusser blev præsenteret på Rådhuspladsen i dag. Foto: Signe Thomsen

I den udstillede linje 2A var transportminister Benny Engelbrecht (S) for en kort bemærkning inde for at inspicere materiellet, og da han fik øje på, at der er usb-stik til hvert enkelt sæde, så passagererne kan lade mobilen eller computeren op undervejs, afbrød han begejstret den sætning, han ellers var i gang med om vigtigheden af at reducere CO2-udledningen og de 75 millioner kroner, som regeringen og forligspartierne bag finansloven har afsat til grønnere offentlig transport.

»Jamen der er jo usb-stik! Det er nærmest som at opdage kopholderen i sin nye bil!«.

I Københavns Kommune har politikerne besluttet, at alle byens dieselbusser skal udskiftes med elbusser senest i 2025, og Frederiksbergs mål er, at alle kommunens busser skal køre på grønne drivmidler i 2030.

Læs mere:

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Pelle Rink/Ritzau Scanpix

    Du lytter til Politiken

    3. juli: Hvorfor undersøger medierne ikke om drab på Bornholm var racistisk?
    3. juli: Hvorfor undersøger medierne ikke om drab på Bornholm var racistisk?

    Henter…

    I sidste uge døde en 28-årig mand i Nordskoven ved Rønne. Senere samme dag anholdt de to brødre, som nu sidder fængslet. De har indrømmet, at de slog manden i skoven, men nægter et overlagt drab. Den døde mand var sort, og de to anholdte er hvide. En af dem har en video liggende på Facebook, hvor man kan se, at han har et hagekors på benet. Og ifølge politiet lagde en af dem et knæ på den dræbtes hals. Ligesom da George Floyd blev dræbt af betjente i USA.

    Alligevel tror politiet ikke, at drabet handler om race. Men kan det være rigtigt? Hvorfor tror medierne på politiet? Og har Politiken gjort det godt nok?

  • Brendan Smialowski/Ritzau Scanpix

    Du lytter til Politiken

    2. juli: Jagten på hende, der skal stå ved siden af Joe Biden
    2. juli: Jagten på hende, der skal stå ved siden af Joe Biden

    Henter…

    Joe Biden er favorit til at vinde det amerikanske valg til november, og foran ham venter en lang og beskidt valgkamp. Inden for den næste måned skal han vælge sin vicepræsidentkandidat. Og den beslutning er endnu vigtigere for Biden, end den har været for andre kandidater.

  • Claus Nørregaard/POLITIKEN

    Mafiaen og andre kriminelle tjener masser af penge på matchfixing. Men i Danmark bliver man sjældent straffet når man arrangerer resultatet af en fodboldkamp, også selvom politiet har undersøgt en stribe sager. Men hvorfor sker der ikke noget, når man snyder?

Forsiden