0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Fusk med klimakreditter kalder på øget forbrugerbeskyttelse

Forbrugerombudsmanden vil øge kontrollen med CO2-kompensation, efter Politiken har afdækket flere tilfælde af snyd på markedet. Forbrugerråd er skeptisk over for klimakompensation og opfordrer til mere gennemsigtighed.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Peter Hove Olesen
Foto: Peter Hove Olesen

OurClimates hovedkontor i Uganda viste sig at være en undertøjsbutik ved navn 'Free the Girls Uganda'. Ejeren NIvas Ndumba havde aldrig hørt om OurClimate.

Klima
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Klima
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Folketingetsvalget 2019 blev kaldt et klimavalg, og FN kalder klimaforandringerne »vor tids definerende udfordring«. Alligevel er der ingen kontrol med den underskov af private selskaber, som tilbyder at gøre flyrejser, selskaber eller privatpersoner ’CO2-neutrale’.

Mandag kunne Politiken afsløre, at en række danske selskaber, heriblandt Fuglebjerg Kistefabrik, havde købt falsk CO2-reduktion fra klimaselskabet Our Climate. Pengene skulle gå til at plante træer i Uganda, men adressen til Our Climates hovedkontor i landet viste sig at være en undertøjsforretning i et storcenter. Ejeren af plantagen sagde, at træerne slet ikke bruges til CO2-kompensation. En ekspert kaldte projektet det værste, han nogensinde havde set på markedet for klimakompensation.

Flere bedemandsforretninger har solgt kisterne med den betegnelse, at produktionen af dem var klimaneutraliseret. Det er vildledende markedsføring, mener Forbrugerrådet Tænk:

»Hvis kunderne har betalt en ekstra pris for, at kisterne er CO2-neutrale, kan det være en mangel i forhold til markedsføringen. Dermed kan der komme erstatning eller ophævelse af køb på tale. Klagen skal rettes til bedemændene, da de er ansvarlige over for kunden«, siger Vibeke Myrtue Jensen fra Forbrugerrådet Tænk.

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce

Læs mere