0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Bus og tog taber stort til bilen, og nederlaget vil gøre ondt i årevis

Busser, tog og metro lider så store tab af passagerer i coronakrisen, og det giver endnu flere problemer med at nedbringe transportens klimaudslip.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Finn Frandsen
Foto: Finn Frandsen

Op mod ni ud af ti passagerer undlod at tage tog, bus og metro under coronanedlukningen, og det bliver svært at få lokket dem alle tilbage i den kollektive transprt igen, vurderer forsker.

Klima
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Klima
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Bus og tog har med coronakrisen fået tilbagslag, som det vil tage år at rejse sig fra.

Da nedlukningen af samfundet var mest udtalt, kørte Movias busser i København kun rundt med 6 procent af det normale antal passagerer i myldretiden. Næsten 19 ud af 20 passagerer havde droppet bussen.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce