Når en bus skal erstattes i en af de seks største kommuner i 2021, skal den nye være CO2-neutral.
København, Aarhus, Vejle, Frederiksberg, Aalborg og Odense har nemlig indgået en aftale med regeringen om, at alle bybusser i nye udbud fra 1. januar skal køre på el eller brint og dermed være CO2-neutrale.
De seks byer står for knap en fjerdedel af Danmarks bustrafik. København, Aarhus og Frederiksberg har dog allerede krav om grønne busser, men transportminister Benny Engelbrecht (S) fremhæver, at de største kommuner med den nye aftale bliver en inspiration for resten af landet, og at den også omfatter alle nyindkøbte eller nyleasede kommunale personbiler og vejgående køretøjer, der skal være CO2-neutrale i henholdsvis 2021 og 2022.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.
Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.
Prøv Politiken nuEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind her