0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Grøn omstilling af bilparken: Måske er missionen ikke så umulig

Ved at kombinere støtte til ladestandere med støtte til elbiler bliver omstillingen af bilparken billigere for samfundet, end Eldrup-kommissionen har beregnet.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Emil Helms/Ritzau Scanpix
Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix

Undersøgelser fra Norge viser, at det er billigere at udbrede elbiler ved at give støtte til ladestandere end at øge støtten til selve bilen.

Klima
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Klima
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Det var en nærmest umulig mission, politikerne sendte Kommissionen for grøn omstilling af personbiler på, da de nedsatte kommissionen sidste år. Kommissionen fik til opgave at anvise, hvordan vi kan omstille bilparken til grønne biler, uden at det må koste staten noget, og så vidt muligt uden at det må gå ud over mobiliteten, samfundsøkonomien og indkomstfordelingen.

Da kommissionen offentliggjorde sin rapport 7. september, måtte dens formand, Anders Eldrup, konkludere, at det er umuligt at tilgodese alle hensyn fuldt ud på én gang. Kommissionens foretrukne omlægning af bilafgifterne vil kun give 750.000 flere grønne biler på vejene i 2030. Ifølge kommissionen vil de samfundsøkonomiske omkostninger ved at nå højere op være så store, at det er bedre at satse på CO2-reduktioner på andre områder.

Mange mente, at Eldrup-kommissionens ambitionsniveau var for lavt, og mange havde svært ved at forstå kommissionens regnemetode. Nedenfor vil vi forklare metoden og fremhæve et forhold, der gør, at kommissionen formentlig overvurderer den samfundsøkonomiske omkostning ved omstillingen til grønne biler.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce