0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Kaninen i regeringens klimahat risikerer at blive stemplet som et dårligt bluffnummer

Biobrændstoffer skal redde regeringens klimaplan for transporten, men det er stærkt omdiskuteret, om brændstofferne overhovedet gavner planeten.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Finn Frandsen
Arkivfoto: Finn Frandsen

Verden får ikke mindre brug for raps og andre fødevarer som sukker og korn, blot fordi det kommes i biobrændstoffer. Når der ryddes nye arealer for at opveje tabet, koster det klimaet dyrt.

Klima
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Klima
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

På bundlinjen ser det tilforladeligt ud: Regeringens udspil til en klimaplan, der skal gøre de danske biler grønne, skærer en million tons af CO2-udslippet.

Det er en smule mere, end hvad en ekspertkommission med tidligere Dong-direktør Anders Eldrup i spidsen anbefalede. Kommissionen foreslog nye bilafgifter, som vil give 750.000 elbiler på vejene i 2030. Regeringen nøjes med 500.000, og kommissionens tiltag – som at gøre benzin og diesel en krone eller to dyrere og indføre en helt ny vejskat for samtlige biler – hælder den af brættet.

Klimagevinsterne finder regeringen i stedet på to områder, som lå uden for Eldrups kommissorium. Det første er lastbilerne, som skal betale en afgift for at køre på vejene. Den kommer til at afhænge af, hvor meget CO2 bilen udleder. På den måde forventer regeringen at motivere vognmændene til at købe grønne biler.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce