0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Danskernes nye, firehjulede klimadarling sviner næsten lige så meget som en fossilbil

De to hidtil største undersøgelser af hybridbiler viser, at de udleder næsten tre gange mere CO2 end de officielle opgørelser. Samtidig eksploderer salget herhjemme.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Mikkel Hørlyck
Foto: Mikkel Hørlyck

Huyndai Ioniq er en af de plugin-hybrider, som ifølge bilimportørerne får billisterne til at lade oftere end tidligere.

Klima
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Klima
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

De populære plugin-hybridbiler, som både har benzinmotor og batterier, der kan oplades fra elnettet, udleder i gennemsnit næsten tre gange så meget CO2, som salgsbrochurerne viser.

To nye undersøgelser dokumenterer, at plugin-hybridbilerne i praksis kører langt mere på benzin og langt mindre på klimavenlig strøm end forudsat af de officielle test, som er refereret i brochurerne. Derfor ender plugin-hybridbilerne med kun at skære omkring 30 procent af en benzinbils CO2-udslip. Testene stiller ellers CO2-besparelser på op til 75 procent i udsigt.

»Jeg blev lidt chokeret over resultaterne. Vi havde forventet, at plugin-hybridbilerne udledte mere CO2 i praksis end i de officielle testresultater. Konventionelle biler afviger også omkring 40 procent. Men at udslippet er 200-300 procent højere, havde jeg ikke regnet med«, siger afdelingsleder Patrick Plötz fra det tyske Fraunhofer-institut.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce