Forestil dig, at der i supermarkedet fandtes ti forskellige økologimærker med hver deres regler for, hvad det vil sige at være økologisk. Sådan er vilkårene på klimaområdet i dag. Danske selskaber markedsfører alt fra mærketøj til restaurantbesøg som »100 pct. CO2-neutralt«. Senest har også Arla lanceret en stor kampagne for mælk, yoghurt og ost, som ifølge selskabet ikke har noget klimaaftryk.
Bag påstandene står en af de mange private udbydere, der sælger klimakompensation, ofte fra projekter i verdens fattigste lande. Men i flere tilfælde er der ikke dækning for de grønne løfter. Derfor vil et politisk flertal uden om regeringen nu styrke kontrollen med selskaber, der markedsfører sig på at sælge klimaneutrale produkter. Det sker i erkendelse af, at klimaet er blevet et vigtigt parameter, når danskerne handler, siger klimaordfører Tommy Ahlers (V).
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.
Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.
Prøv Politiken nuEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind her