0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Er 'grøn' mælk en hvid løgn? Nu skal klimareklamer undersøges nærmere

Arla er et af mange danske selskaber, som promoverer deres produkter på at være CO2-neutrale. Men løfterne er ofte baseret på usikre beregninger, som Forbrugerombudsmanden mener, danskerne ikke kan gennemskue. Flere partier vil nu rydde op.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Martin Lehmann
Foto: Martin Lehmann
Klima
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Klima
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

I sidste uge fik Arlas økologiske mælk, smør og yoghurt et nyt mærke på forsiden af kartonen:

»CO2-neutral – kompenseret med klimakreditter«, står der omgivet af en cirkel med græssende køer, træer og en traktor.

Mærket er del af en storstilet kampagne, hvor Arla »tilbyder danskerne en mælk, der er helt CO2-neutral«. I en reklamevideo forklarer Arla, at selskabet investerer i skovprojekter i Østafrika, Brasilien og Indonesien, hvor træerne binder lige så meget CO2, som det har kostet at fremstille mejeriprodukterne. Og hvis kampagnen skulle øge mælketørsten, er det heller ikke et problem:

»Drikker du – og alle andre – mere økomælk, end I plejer, dækker vi ind ved at investere i endnu mere skov rundtomkring i verden«, forklarer Arla.

Men det, der på overfladen ligner et simpelt koncept, dækker over komplicerede regnestykker, som selv forbrugernes vagthund, Forbrugerombudsmanden, har svært ved at gennemskue. Mælkekampagnen har også gjort indtryk på Christiansborg, hvor flere partier nu vil øge kontrollen med klimamarkedsføring over for de danske forbrugere.

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce

Læs mere